» اخبار استان » بوکان » بوکان زیر گرد‌وغبار وارداتی مدفون شد
گرد و غبار
بوکان - پیشخوان - تیتر یک
رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان:

بوکان زیر گرد‌وغبار وارداتی مدفون شد

خرداد 29, 1402 10

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: براساس اطلاعات پایشی موجود میزان ذرات موجود در هوای این شهرستان هم اینک حدود ۱۲۴ میکروگرم بر مترمکعب است و عملا بوکان در زیر ریزگردهای وارداتی از کشور عراق در حال دفن شدن است.

به گزارش حرف رک به نقل از کانی‌پرس؛ اسماعیل کامیاب‌نسب رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان در این خصوص گفت: براساس اطلاعات پایشی موجود و شاخص «AQ» میزان ذرات موجود در هوای این شهرستان هم اینک حدود ۱۲۴ میکروگرم بر مترمکعب است و طبق این شرایط هوای بوکان برای تمام گروه‌های حساس شامل بیماران قلبی و تنفسی، مادران باردار و افراد سالخورده ناسالم است

وی ادامه داد: بر همین اساس هوای این شهرستان از نظر شاخص‌های منواکسیدکربن، ازن، دی اکسیدنیتروژن، دی اکسیدگوگرد پاک و از نظر ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون نیز در شرایط ناسالم برایگروه‌هایی حساس است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان اضافه کرد: آلودگی هوا منشاء خارجی داشته و از طریق کشور عراق و وزش باد وارد مرزهای غربی کشور شده و موجب آلودگی هوا شده است.

وی تصریح کرد: این شاخص‌ها نشان دهنده آلودگی هوا برای گروه‌های حساس است که بر اساس این وضعیت افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

رئیس اداره هواشناسی بوکان نیز درباره شرایط جوی بوکان طی ۲۴ ساعت آینده اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امشب و فردا (۲۸ و ۲۹ خرداد) در بیشتر نقاط شهرستان شاهد پدیده گردو غبار و وزش باد خواهیم بود.

کامیاب‌نسب افزود: از اواخر روز دوشنبه به‌تدریج شاهد کاهش غلظت گرد و غبار در آسمان شهرستان خواهیم بود.

شاخص AQI معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است

نفوذ این ذرات به بدن باعث ایجاد بیماری‌های مختلف قلبی و ریوی می‌شود؛ هم اکنون ۱۰ ایستگاه سنجش آنلاین آلودگی هوا در شهرستان‌های مختلف آذربایجان غربی راه‌اندازی شده و فعال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×