» اجتماعی » بیش از 18 هزار تن انواع آبزیان در آذربایجان غربی تولید می‌شود
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک - گفتگو

بیش از 18 هزار تن انواع آبزیان در آذربایجان غربی تولید می‌شود

خرداد 10, 1402 40

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال شاهد تولید بیش از ۱۸ هزار تن انواع آبزیان در استان هستیم.

محمدباقر قریشی در گفت‌وگو با خبرنگار حرف رک؛ با اشاره به اینکه 420 مرکز و تولید آبزیان در استان فعال است، اظهار کرد: در این مراکز
گونه‌های انواع کپور ماهیان تولید و پرورش می‌شود.

وی تصریح کرد: ماهیان پرورشی از قبیل (انواع کپور ماهیان، فیتوفاگ، بیگهد، آمور) و ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان و ماهیان زینتی، زالوی طبی و شاه‌میگوی آب شیرین تولید می‌شود.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده انتظار می‌رود امسال شاهد تولید بیش از ۱۸ هزار تن انواع آبزیان در استان باشیم.

وی عنوان کرد: ارزش تولیدات سالانه شیلات در استان بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد ریال از طریق تولید و پرورش انواع آبزیان برآورد شده است.

قریشی بیان کرد: عمده محصولات تولیدی آبزیان به مصرف داخل استان بوده و بخشی نیز به استان‌های هم‌جوار منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: سالانه ۴۰۰ -۳۰۰ تن‌ماهی از مرزهای استان به کشورهای هم‌جوار به‌ویژه اقلیم کردستان عراق صادر می‌شود.

قریشی به عمده مشکلات پیش و روی فعالان آبزیان اشاره کرد و گفت: ذخایر برخی از گونه‌های آبزیان مانند شاه‌میگوی دراز آب شیرین، ماش ماهی و زردپر به دلایل مختلف از جمله صید غیرمجاز کاهش‌یافته است.

وی تصریح کرد: بنابراین شیلات استان انجام مطالعات و ارزیابی ذخایر و بازسازی منابع آبی از لحاظ آبزیان بومی را در دستور کار خود قرار داده است و صید شاه‌میگوی آب شیرین نیز از سال ۱۳۹۷ در دریاچه سد ارس ممنوع شده است.

قریشی اظهار کرد: همچنین مشکل اساسی فراوری تولیدکنندگان ماهی در استان تأمین نهاده‌ها بخصوص خوراک ماهی و نهاده‌های تولید است که با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

وی گفت: علاوه‌برآن؛ مرحله بعدی عدم پوشش تمام خطر بیمه‌ای واحدهای تولیدی است که شیلات استان برقراری تسهیلات ارزان‌قیمت را برای آبزی پروران و راهکارهای صادرات از مرزهای استان را پیگیری و دنبال می‌کند.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی بیان کرد: در حال حاضر حدود سه هزار نفر در زمینه شیلات و آبزی‌پروری در سطح استان مشغول بکار است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۰ نفر در مزارع فعال در حال تولید آرتمیا و در حال احداث مزارع پرورشی مشغول بکار بوده و پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی کامل مجتمع برای بیش از ۳۰۰ نفر به طور مستقیم ایجاد اشتغال خواهد شد.

قریشی اظهار کرد: باتوجه‌به بارندگی‌های اخیر و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای مقابله با کم‌آبی‌های احتمالی و مکانیزه‌سازی مزارع تولیدی وضعیت مزارع و منابع آبی با لحاظ شرایط خاص حوزه آبی دریاچه ارومیه مناسب ارزیابی شود.

وی بیان کرد: در این منابع آبی انواع ماهیان پرورشی و ماهیان باارزش بومی موجود در منابع آبی استان بهره‌برداری می‌شود.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی بیان کرد: در حال حاضر علاوه بر ماهیان پرورشی بیش از ۲۰ گونه ماهی باارزش شیلاتی در منابع آبی استان زیست و بهره‌برداری می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×