» اخبار استان » تاثیر انقلاب اسلامی بر ایران
اخبار استان - یادداشت

تاثیر انقلاب اسلامی بر ایران

بهمن 15, 1402 30

انقلاب اسلامی ایران با دفاع از استقلال و امنیت کشور در برابر تهاجم و تحریم‌های دشمنان، موفق به توسعه و پیشرفت در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و نظامی شد و در زمینه تولیدات علمی و پژوهشی با رشد چشمگیری روبرو بوده است.

انقلاب اسلامی ایران که در سال ۱۳۵۷ به پیروزی رسید، یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخی قرن بیستم بود این انقلاب نه‌تنها سیستم سلطنتی را سرنگون کرد، بلکه یک نظام جدید و مبتنی بر اسلام را برپا کرد این نظام با مشارکت گسترده مردم و با رهبری حضرت امام خمینی (ره)، موفق به دفاع از استقلال و امنیت کشور در برابر تهاجم و تحریم‌های دشمنان شد. همچنین با توجه به اهداف و ارزش‌های انقلاب، به توسعه و پیشرفت در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و نظامی پرداخت.

بعد از انقلاب اسلامی، ایران در زمینه بهداشت و سلامت پیشرفت‌های زیادی داشته است. از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۵، جمعیت ایران از حدود ۲۶ میلیون نفر به حدود ۸۰ میلیون نفر افزایش‌یافته است این افزایش جمعیت نشان‌دهنده رشد سطح بهداشت و رفاه در جامعه است. بر اساس آمار سازمان ملل، نرخ باروری در ایران از ۶/۶ فرزند در هر زن در سال ۱۳۵۵ به ۲/۱ فرزند در سال ۱۳۹۵ کاهش‌یافته است.همچنین نرخ مرگ‌ومیر نوزادان و کودکان در ایران از ۱۰۴ در هزار در سال ۱۳۵۵ به ۱۶ در هزار در سال ۱۳۹۵ کاهش‌یافته است.

در حوزه آموزش و سواد، جمعیت باسواد کشور از حدود ۴۸ درصد در سال ۱۳۵۵ به حدود ۸۸ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است. این افزایش باسوادی به‌ویژه در میان زنان، با جهشی قابل‌ملاحظه از حدود ۱۸ درصد به حدود ۸۴ درصد رسیده است. این پیشرفت نشان‌دهنده توسعه آموزش همگانی و نهضت سوادآموزی در جامعه است. بر اساس آمار وزارت آموزش‌وپرورش، تعداد دانش‌آموزان با رشدی ۱۱۵ درصدی از ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۵۵ به ۱۴ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ رسیده است که این رشد برای دانش‌آموزان پسر ۸۱ و برای دانش‌آموزان دختر بیش از ۱۷۰ درصد بوده است.

در زمینه تولید علمی و پژوهشی، ایران با رشد چشمگیری روبرو بوده است. بر اساس آمار «وب آو ساینس» تعداد مقالات علمی ایران از ۷۳۶ مقاله در سال ۱۳۵۷ به ۴۷ هزار و ۸۱۴ مقاله در سال ۱۳۹۵ افزایش‌یافته است. این افزایش بیش از ۶۴ برابری است. ایران همچنین از نظر تعداد مقالات علمی در جهان، از رتبه ۵۳ در سال ۱۳۵۷ به رتبه ۱۶ در سال ۱۳۹۵ صعود کرده است و در برخی از زمینه‌های علمی مانند نانوتکنولوژی، همچنین در رتبه هفتم جهان قرار دارد.

کشور ایران بعد از انقلاب اسلامی در زمینه توان نظامی و دفاعی، باتکیه‌بر دانش و توان داخلی، موفق به ایجاد تعادل راهبردی در منطقه شده است. ایران با توسعه صنایع دفاعی و ساخت انواع سلاح‌ها و تجهیزات نظامی مانند موشک‌ها، هواپیماها، زیردریایی‌ها، رادارها، تانک‌ها، ناوها ت.تنسته است در جامعه جهانی حرفی برای گفتن دارد.

ایران اسلامی همچنین با استفاده از رویکرد ترکیبی به جنگ از همه جبهه‌ها، هم با استفاده از نیروهای منظم و هم با حمایت از گروه‌های مقاومت و نیروهای غیرنظامی، توانایی خود را برای انتقام و از دشمنان خود افزایش داده است. ایران همچنین با توسعه فناوری‌های نوین مانند فضانوردی، هسته‌ای، سایبری و الکترونیکی، سعی کرده است تا به‌عنوان یک قدرت علمی و فرهنگی در منطقه شناخته شود.

ایران با این اقدامات، می‌خواهد بقای نظام اسلامی را تضمین کند و نقش رهبری خود را در حل بحران‌های منطقه‌ای مانند سوریه، عراق، یمن و لبنان اثبات کند.

ایران پس از انقلاب اسلامی، دستاوردهای چشمگیری در این زمینه توسعه راه‌ها داشته است، ۶ برابر شدن راه‌های کشور، افزایش راه‌های اصلی و فرعی کشور از ۳۶ هزار کیلومتر به بیش از ۲۱۰ هزار کیلومتر دو برابر شدن میزان راه‌آهن کشور، افزایش میزان راه‌آهن کشور از ۶/۴ هزار کیلومتر به نزدیک ۱۰ هزار کیلومتر و دو برابر شدن ظرفیت بنادر کشور، ارتقاء ظرفیت بنادر از ۱۰ میلیون تن به بیش از ۲۰۰ میلیون تن از جمله این پیشرفت‌ها است.

رقیه وکیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×