» اجتماعی » تحقق مهاجرت معکوس به روستاها با اجرای عملیات بیابان‌زدایی در حاشیه دریاچه ارومیه
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک - گفتگو
رئیس اداره بیابان و احیای دریاچه ارومیه منابع طبیعی آذربایجان غربی خبر داد:

تحقق مهاجرت معکوس به روستاها با اجرای عملیات بیابان‌زدایی در حاشیه دریاچه ارومیه

خرداد 28, 1402 50

رئیس اداره بیابان و احیای دریاچه ارومیه منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: با اجرای عملیات بیابان‌زدایی در حاشیه دریاچه ارومیه مهاجرت معکوس به روستا و رونق کشاورزی را به دنبال داشته است.

جوانمرد در گفت‌وگو با خبرنگار حرف رک؛ با بیان اینکه گردوخاک و ریزگردها زندگی ساحل‌نشینان دریاچه ارومیه را تهدید می‌کند، اظهار کرد: در سال‌های اخیر ریزگردهای نمک باعث مهاجرت صدها هزار روستایی از اطراف این دریاچه شده است.

وی تصریح کرد: منابع طبیعی استان برای ازبین‌بردن عرصه‌های بیابانی و خشک حاشیه دریاچه ارومیه اقدام به کاشت درختان و بوته‌های مقاوم به شوری کرده است.

رئیس اداره بیابان و احیای دریاچه ارومیه منابع طبیعی آذربایجان غربی تصریح کرد: در این راستا ۱۶۰ هزار هکتار در حاشیه دریاچه ارومیه در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی مطالعاتی صورت‌گرفته است.

جوانمرد تصریح کرد: بیابان‌زدایی یکی از شیوه‌های تخریب خاک در مناطق خشک، نیمه‌خشک و کم رطوبت است که اداره کل منابع طبیعی از سال ۹۳ باهدف مقابله پیشروی آن عملیات بیابان‌زدایی را آغاز کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی استان را بیابان تشکیل داده است که از این میزان ۶۳ هزار هکتار اراضی شور و نمک‌زار است.

 

جوانمرد بیان کرد: در سال‌های اخیر اداره کل منابع طبیعی در ۲۵ هزار هکتار از اراضی بیابانی که شور و نمک‌زار هستند عملیات بیابان‌زدایی را انجام داده که خوشبختانه نتیجه مطلوبی را به دنبال داشته است.

 

وی عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها، این طرح در حواشی دریاچه ارومیه در شهرستان‌های ارومیه، میاندوآب، سلماس، نقده و مهاباد اجرا شده است.

جوانمرد افزود: کنترل دام مازاد، کاهش فشار چرا بر روی مراتع و حفظ و تقویت پوشش گیاهی از جمله اهداف اجرایی ساماندهی چرا و اجرای سیستم‌های چرا به شمار می‌روند.

وی با اشاره به اهمیت اجرای بیابان‌زدایی در حاشیه دریاچه ارومیه گفت: بی‌توجهی به این موضوع علاوه بر هجوم ریزگرد و وقوع توفان‌های گردوغبار، موجب نامناسب شدن شرایط اقلیمی برای زندگی می‌شود و مهاجرت روستاییان را در پی دارد.

جوانمرد تصریح کرد: بنابراین با اجرای عملیات بیابان‌زدایی در حاشیه دریاچه ارومیه علاوه بر جلوگیری از تخریب منابع طبیعی، مهاجرت معکوس به روستا و رونق کشاورزی را به دنبال داشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×