» اجتماعی » تخلفات ریزودرشت تعدادی از نانوایی‌ها، در سایه نبود نظارت!
اجتماعی - اخبار استان - ارومیه - تیتر یک

تخلفات ریزودرشت تعدادی از نانوایی‌ها، در سایه نبود نظارت!

خرداد 16, 1402 00

مدتی است که صف‌های نانوایی از یک سو و نبود نظارت بر عملکرد نانوایی‌ها از سوی دیگر صدای شهروندان در ارومیه را درآورده است.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک؛ مدتی است که صف‌های نانوایی از یک سو، بی‌کیفیت بودن نان‌ها و نبود نظارت بر عملکرد نانوایی‌ها از سوی دیگر صدای شهروندان در ارومیه را درآورده است.

نان سهم عمده‌ای در الگوی مصرف خانوارهای ایرانی به‌ویژه خانواده‌های کم‌درآمد دارد، چرا که جزو ارزان‌ترین مواد در الگوی غذایی روزانه به‌حساب می‌آید.

آنچه در خصوص این ماده غذایی پراهمیت بارها مورد گله و شکایت بوده، عرضه نان با قیمت بالا، کیفیت پایین و گاهی کم‌فروشی و بی‌نظمی برخی نانوایان است که صدای نارضایتی شهروندان را به گوش مسئولان از طریق رسانه‌ها رسانده است.

با مراجعه به چند نانوایی سطح شهر ارومیه و گفت‌وگو با شهروندان پیگیر این مطالبه مردمی شدیم.

کیفیت نان‌های پخت شده صفر است

یکی از شهروندان در پاسخ به این سؤال که کیفیت نان را چگونه می‌بینید؟ گفت: کیفیت نان‌های پخت شده صفر است، مشخص نیست آیا مقصر اصلی مسئولان هستند یا آرد توزیع شده در نانوایی‌ها.

وی بیان کرد: اما درهرحال متضرر اصلی مردم هستند و که نان بی‌کیفیت را بر سر سفرهای خود می‌برند .

این شهروند تصریح کرد: نانوان سنگک و نان روغن را پس از افزودن کنجد با قیمت بالایی به فروش می‌رسانند و موقع اعتراض به بالا بودن قیمت‌ها، نانوایان از عرضه نان خودداری می‌کنند.

نانوایی‌ها به حال خود رها شده‌اند

یکی از شهروندان ارومیه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار حرف‌رک گفت: نان ماده غذایی که بر سفره همه مردم است و مسئولان باید بر کار نانوایی‌ها که مسئولیت ارائه آن را به مردم دارند نظارت بیشتری داشته باشند.

وی بیان کرد: نظارت بر کار نانوایان باید از اولویت‌های مهم مسئولان باشد؛ بنابراین این‌طور نباشد که به حال خود رها شده باشند. ️

 

افزایش قیمت نان به بهانه کنجدی بودن

مهدی از شهروندان ساکن منطقه صائب تبریزی با ارسال پیامی با ابراز تعجب از تخلف کنجدی تعدادی از نانوایی‌ها، به نبود نظارت بر ساعات کاری این صنف اشاره و گفت: درگذشته نظارت بر نانواها بیشتر بود و در بنرهایی که بر ورودی نانوایی‌ها زده شده بود.

وی بیان کرد: همچنین ساعت کار و روز تعطیل مشخص و شماره تماس برای شکایات نیز قید شده بود، اما امروزه نه‌تنها از این بنرها خبری نیست، بلکه هر نانوایی به سلیقه خود تعطیل می‌کند.

مهدی افزود: نانوایان به‌اجبار نان کنجدی می‌فروشد و از نرخ درج شده بر روی کارت‌خوان مثلاً هوشمند نیز بالاتر دریافت می‌کند.

وی عنوان کرد: نانوایی‌ها برای‌آنکه نان مصرفی به‌خصوص سنگگ و نان‌روغنی را با قیمت بالا به مشتریان بفروشند خودسرانه اقدام به افزودن کنجد به نان می‌کنند.

تشدید نظارت و بازرسی‌ها بر عملکرد نانوایی‌ها در آذربایجان غربی

پیش‌تر از این رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگاران از تشدید نظارت بر کار نانوایان در استان خبر داده بود.

وی در ادامه بیان کرد: بازرسان باید نسبت به فعالیت نانوایی‌ها حساسیت بیشتری داشته و با تخلفات صورت‌گرفته برخورد جدی نمایند و نسبت به تشویق نانوایان قانونمند و مردمدار اقدام نمایند.

شهبازی با تأکید بر لزوم نظارت بیشتر توسط اتحادیه و دستگاه‌های نظارتی بر عملکرد نانوایی‌ها، از مردم خواست همچون گذشته به همراهی و همکاری خود با بازرسان و دستگاه‌های نظارتی ادامه داده و تخلفات مشاهده شده را سریعاً گزارش نموده تا تمهیدات لازم اتخاذ گردد.

وی از انجام 14 هزار و 548 مورد بازرسی از ابتدای سال جاری تا کنون توسط بازرسان جهاد کشاورزی از سطح نانوایی‌ها و کارخانه‌های آرد استان خبر داد که منجر به تشکیل یک هزار و 14 پرونده در تعزیرات حکومتی شده است.

شهبازی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به اینکه عرضه نان در نانوایی‌ها صرفاً از طریق دستگاه کارت‌خوان انجام می‌گیرد، بنابراین در مرحله سوم اجرای طرح هوشمندسازی در واقع سهمیه آرد بر اساس عملکرد نانوایی‌ها به نانوایان اختصاص داده می‌شود.

در بر همان پاشنه می‌چرخد

این تخلفات موضوع تازه‌ای نیست و بارها گزارش‌ها متعددی از اضافه‌کردن کنجد در پخت نان بدون درخواست مشتری، تعطیلی خودسرانه نانوایی‌ها در ساعات کاری، انباشته کردن نان برای فروش بیرونی در رسانه‌ها منتشر شده است؛ اما متأسفانه تاکنون نتیجه ملموسی را از سوی مسئولین مربوطه و نانوایان را شاهد نبوده‌ایم.

با رصد فضای مجازی شاهد هستیم که فرمانداران سایر شهرستان‌ها با حضور در سطح شهر بر عملکرد نانوایی‌ها نظارت داشته و علل تشکیل صف‌های طولانی در جلوی نانوایی‌ها را پیگیر بوده و راهکارهای لازم را جهت مرتفع کردن این مشکل ارائه می‌دهند.

متأسفانه فرماندار پشت‌میزنشین ارومیه دغدغه‌ای دراین‌خصوص نداشته و تاکنون به این موضوع واکنشی نشان نداده است.

امید است با موضع‌گیری صریح استاندار و استمرار بازدیدهای میدانی مسئولان مربوطه برای همیشه با تخلفات در حوزه نان که جز اصلی‌ترین محصول در سفره هر شهروند است خداحافظی کرده و شاهد پخت نان باکیفیت با قیمت مناسب در سطح شهر ارومیه باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×