» اخبار استان » بوکان » تلاش برای حفاظت از گونه در معرض انقراض میش‌مرغ دو چندان شده است
محیط زیست
بوکان - پیشخوان
کارشناس محیط‌زیست مطرح کرد:

تلاش برای حفاظت از گونه در معرض انقراض میش‌مرغ دو چندان شده است

خرداد 18, 1402 40

مدیر حوزه محیط زیستی گفت: وضعیت حیات میش‌مرغ با خطر جدی مواجه شده که تلاش کارشناسان برای احیاء این گونه و حفاظت جدی از آن دوچندان شده است.

به گزارش حرف رک، محمد مدادی مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار کانی پرس اظهار کرد: حفاظت از میش‌مرغ را جزو مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان است.

وی تصریح کرد: بر اساس داده‌های علمی جمع‌آوری‌شده، هم اکنون وضعیت حیات میش‌مرغ به علت‌های گوناگونی با خطر بسیار جدی مواجه شده است.

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی سازمان محیط‌زیست افزود: حیات‌وحش، تماماً نمادهای خلقت هستند پس لازم است برای حفظ آنان تلاش‌های ویژه‌ای انجام دهیم که میش‌مرغ یکی از مهم‌ترین آنها است.

مدادی تصریح کرد: بر اساس تمام داده‌ها متأسفانه وضعیت محیط‌زیست کشور خوب نیست و در این میان پرنده افسانه میش‌مرغ در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

این مسئول عالی محیط‌زیست کشور عنوان کرد: خوشبختانه میش‌مرغ و یوز ایرانی هنوز به سرنوشت حیوانات منقرض شده ایرانی گرفتار نشده‌اند و برای جلوگیری از این اتفاق نیاز است برای این مهم اقدامات بسیار مهمی انجام گیرد.

محمد مدادی ادامه داد: تنوع زیستی حیات‌وحش برگشت‌پذیر نیستند و اگر میش‌مرغ و یوز منقرض شوند دیگر امکان بازگشت‌پذیری آنان برای حیات وجود نخواهد داشت.

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی سازمان محیط‌زیست گفت: طی چهار سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه میش‌مرغ انجام‌گرفته اما هیچگاه این اقدامات لازمه بقای این پرنده افسانه‌ای نیست.

وی افزود: برای ادامه حیات میش‌مرغ لازم است، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری دقیق و کارشناسی شده‌ای در سطح کلان و جوامع محلی انجام بگیرد.

این کارشناس حوزه محیط‌زیست تصریح کرد: با برنامه‌ریزی دقیق می‌توانیم طی دو الی سه سال آینده به تثبیت جمعیت میش‌مرغ برسیم که البته این مهم نیاز به برنامه‌های هدفمند دارد.

مدادی افزود: هم اکنون بخش اعظمی از بودجه سازمان محیط‌زیست به بقای میش‌مرغ تخصیص‌یافته است که به‌تنهایی این مهم قادر به حفظ بقایی میش‌مرغ نمی‌باشد.

این مدیر حوزه محیط زیستی عنوان کرد: جوامع محلی به‌ویژه کشاورزان و مسئولان شهرستانی نیز در راستای بقای این پرونده‌ها نیاز است نقش‌های جدی ایفا کنند.

محمد مدادی ادامه داد: بی‌تردید بقای زیستی در محیط‌زیست نیاز به صبر و حوصله دارد که این مهم نشان می‌دهد که نیاز است یک کارگروه ویژه چند ساله برای حفظ میش‌مرغ تشکیل شود.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر گونه‌های جانوری از نوع پستانداران تحت عنوان “هامستر طلایی”، “پلنگ” و ” گوزن زرد ایرانی” ” خرس قهوه‌ای” و “میش‌مرغ” در استان آذربایجان غربی در معرض خطر انقراض قرار دارند.

مدادی همچنین از “اردک سرسفید” و “بالابان” از گونه‌های جانوری پرندگان در معرض خطر انقراض استان نام برد و گفت: متأسفانه “افعی البرزی” از دیگرگونه‌های جانوری خزندگان در استان نیز در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از محیط‌زیست یعنی در خطر انقراض قرار گرفته است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×