» اقتصادی » تلفن روی میز رئیس جمهور آمریکا «پاناسونیک» نیست
اقتصادی - گزارش و تحلیل
اسیر آدرس‌های غلط نشویم؛

تلفن روی میز رئیس جمهور آمریکا «پاناسونیک» نیست

خرداد 6, 1402 80

عده‌ای تحلیلگر در حالی که تعامل اقتصادی ژاپن با آمریکا را هوشمندانه توصیف می کنند، درباره روابط تجاری ایران با همسایگانش نظر دیگری دارند.

به گزارش گروه اقتصادی حرف رک؛ کشور ژاپن در تقابل و تعامل با کشور متخاصم خود در جنگ جهانی دوم، یعنی آمریکا، در برهه‌ای از زمان تبدیل به الگوی عده‌ای تحلیلگر داخلی شده بود. همان مثال معروف تلفن برند پاناسونیک روی میز رئیس‌جمهور آمریکا هم استدلال و اقناعشان شده بود. امروز مشخص شده که این ادعا تا چه اندازه نادرست و تمسخرآمیز است.

 
 در این سو، کشورمان با عراق رابطه‌های مختلف تجاری و سیاسی دارد ولی همچنان عده‌ای این کشور را دشمن تلقی می‌کنند و ادعای خون‌خواهی جوانان وطن را سر می دهند.

همچنین تعامل با کشور عربستان خالی از مستندات ظاهری نمی‌باشد. ادعاهای مورد استفاده در تعامل با عربستان هم این است که تا دیروز دعای نابودی برایشان می‌کردیم. ولی اکنون کشور دوست و همسایه شده است.
 
 حالا اگر تعامل با دشمن خوب است چرا استاندارهای دوگانه طرح می شود؟ دشمن، دشمن است چه فرقی دارد؟ اگر تعامل با دشمن بد است پس چطور برند پاناسونیک ژاپن روی میز رئیس جمهور آمریکا را تحسین می کنیم اما تعامل ایران با کشورهای همسایه‌اش را طور دیگر تحلیل می کنیم؟

 
 کشورهای حاضر در خاورمیانه، به سبب نفوذ سیاسی ایران در این منطقه بسیاری از منافع خود را در منافع جمهوری اسلامی ایران می‌بیند و مجبورند حداقل به‌خاطر منافع خود و آینده‌بینی‌شان با کشورمان هم مسیر شوند. یعنی حداقل فعلا تعارضی ندارند، در صورتی‌که ایران و آمریکا منافعشان در منطقه خاورمیانه به‌شدت در تضاد با هم است و هیچ‌گونه روند سیاسی هم مسیر و هم سو با یکدیگر ندارند.
 
 هر اتفاقی افتاده است نباید فراموش کرد. چون ملتی که تاریخ نداند، تاریخ برایش تکرار خواهد شد. اما اگر روند سیاسی سایر کشورها با کشورمان همسو شود چطور؟ هر عقل سلیمی می‌پذیرد که نفع ملی را در نظر گرفته و تعامل را باید گسترش داد. به‌ویژه در برهه حساس فعلی که تغییرات نظم نوین جهانی گوش فلک را کر کرده باید شناختی دوچندانی اوضاع را زیر نظر داشت تا در بزنگاه‌های مهم اسیر آدرس‌های غلط نشویم.


/انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×