» اجتماعی » تهاجم فرهنگی غرب باعث افزایش طلاق شده است
اجتماعی - گزارش و تحلیل - مهاباد
مسئول معاونت اجتماعی سپاه مهاباد:

تهاجم فرهنگی غرب باعث افزایش طلاق شده است

دی 19, 1402 1 40

مسئول معاونت اجتماعی سپاه مهاباد با بیان اینکه فرهنگ غربی گریبان‌گیر خانواده‌های ایرانی شده است. گفت: امروزه در جامعه ایران، به‌ویژه در مهاباد، آمار طلاق افزایش یافته و آمار طلاق در ایران به زیر ۱۴ سال هم رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» به نقل از پایگاه خبری هالان۲۴؛ با توجه به تحولات فرهنگی و اجتماعی در ایران، نرخ طلاق در سال‌های اخیر نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است. این پدیده نشان می‌دهد که جامعه ایرانی در حال تغییر است. روان‌شناسان می‌گویند که عوامل مختلفی در افزایش طلاق نقش دارند. ما در اینجا به سه عامل اصلی آن می‌پردازیم.

بیکاری و مشکلات معیشتی

مشکلات مالی از جمله مسائل مهم و حساس جامعه هستند که بر زندگی خانواده‌ها و جوانان تأثیر گذارند. این مشکلات باعث می‌شوند که افراد در رابطه‌های خود دچار اختلاف و نارضایتی شوند. علت اصلی مشکلات مالی تورم و گرانی است که ناشی از تحریم‌های غیرقانونی و سخت‌گیرانه کشورهای غربی و برخی دیگر از جهان علیه ایران است. این تحریم‌ها باعث شده‌اند که مردم با مشقت‌های زیادی در زندگی روبرو شوند.

افزایش سطح توقعات

 چشم و هم چشمی و مصرف‌گرایی دختران و پسران جامعه و همچنین توقعات بیشتر و تغییر نگرش به ازدواج است که با پیشرفت فرهنگ و تحولات اجتماعی، نگرش جامعه به ازدواج و زندگی خانوادگی تغییر کرده است بسیاری از جوانان دچار شک و تردید درباره ازدواج می‌شوند و به دلایل مختلف، شامل عدم آمادگی مالی یا روحی، تصمیم به طلاق می‌گیرند.

مهریه

 در حال حاضر، بسیاری از افراد به دنبال راه‌های جدید برای کسب درآمد هستند و یکی از روش‌های موردتوجه آن‌ها، ازدواج به‌منظور درآمدزایی است. برخی افراد سودجو باهدف دریافت مهریه کلان، با یک شخص ازدواج می‌کنند و پس از گذشت دو ماه یا شش ماه، مهریه خود را به اجرا می‌گذارد و تمام دارایی‌های مالکانه مرد را به خود اختصاص می‌دهد و این امر جوانان را از ازدواج منصرف می‌کند.

تحمل خیانت‌های همسرم را نداشتم

 شهلا، یکی از ساکنان خیابان سرداران که از همسر خود جدا شده است، در گفتگو با خبرنگار هالان-۲۴ اظهار کرد: طی دو سال گذشته به دلیل خیانت‌های متعدد همسر سابقم از او جدا شدم با اینکه می‌دانستم مشکلات زیادی سد راهم در زندگی‌ام خواهم بود؛ اما دیگر تحمل خیانت‌های همسرم را نداشتم.
وی ادامه داد: من یک پسر پنج‌ساله دارم بارها به‌خاطر فرزندم از خطاها و خیانت همسرم گذشت کردم؛ اما همچنان خیانت‌های او در فضای مجازی ادامه داشت.
شهلا گفت: در حال حاضر از همسر سابقم جدا شده‌ام و او پسرم را از من گرفته حتی یک‌بار هم به من اجازه نمی‌دهد پسرم رو ببینم، درحالی‌که دادگاه به من اجازه داده هفته‌ای دو بار پسرم رو ببینم.
یکی از شهروندان که تازه از همسر سابق خود جدا شده بود، در گفتگو با خبرنگار هالان-۲۴، با اشاره به علت طلاق خود گفت: در طول زندگی مشترکمان بیشتر مواقع بیکار بود و توان مالی آن‌چنانی نداشت بااین‌حال خودم خرج خانه را با فروشندگی تأمین می‌کردم بعد از سه سال زندگی مشترک طلاق گرفتم.

فرهنگ غربی گریبان‌گیر خانواده‌های ایرانی شده است

مسئول معاونت اجتماعی سپاه مهاباد در گفتگو با خبرنگار هالان-۲۴ اظهار کرد: فرهنگ غربی گریبان‌گیر خانواده‌های ایرانی شده، تهاجمات فرهنگی شبیه خون‌های فرهنگی است و این نفوذ فرهنگی از طریق روان‌شناسان و سیاستمداران غربی برای کشورهای اسلامی و همچنین کشور ایران صورت می‌گیرد متأسفانه، امروزه در جامعه ایران، به‌ویژه در مهاباد، آمار طلاق نسبت به آمار جهانی بالا رفته حتی آمار طلاق در ایران به زیر ۱۴ سال هم رسیده است.

 نجاری افزود: خیانت زوجین که از طریق فضای مجازی و پلتفرم‌های خارجی و داخلی انجام می‌شود، این امر علل اصلی افزایش طلاق‌ها در جامعه و به‌ویژه مهاباد است و در سال‌های اخیر، تعداد طلاق در این شهر به طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است و عوامل اصلی بسیاری از این طلاق‌ها خیانت زوجین است.

 وی تصریح کرد: با پیشرفت فناوری استفاده از فضای مجازی و پلتفرم‌های خارجی و داخلی، رابطه بین زن و مرد نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است به‌عنوان‌مثال، شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، تلگرام، اینستاگرام و انواع برنامه‌های دیگر به زنان و مردان فرصت می‌دهد تا با دسترسی راحت‌تر به هم دیگر خیانت کنند.

نجاری خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند به طلاق منجر شود، دخالت اطرافیان است وقتی افراد دیگر در روابط زناشویی دخالت می‌کنند، ممکن است باعث بروز اختلافات بین زوجین شود و در نهایت منجر به طلاق شود به همین دلیل، توصیه ما به زوجین این است که در صورت بروز مشکلات، خودشان سعی کنند آن را با استفاده از مشاوره حل کنند و به یک مشاور خانواده مراجعه کنند.

 وی یادآور شد: مشاوره خانواده یک فرصت عالی برای زوجین است تا با هم درباره مسائل و نگرانی‌های خود صحبت کنند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×