» اجتماعی » توزیع کود کشاورزی در آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان - گفتگو
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان‌غربی:

توزیع کود کشاورزی در آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت

دی 16, 1402 30

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: در سال جاری با وجود چالش‌های بین‌المللی در حوزه تأمین نهاده‌های کشاورزی، تاکنون بیش از ۹۱ هزار و ۳۰۰ تن انواع کود تدارک‌دیده‌شده که این میزان ۲۲ درصد نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته رشد داشته است. 

محمود مظلومی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا‌کنون، حدود ۸۳ هزار و ۶۰۰ تن کود در سطح شهرستان‌های استان توزیع شده است، اظهار کرد: این میزان کود شامل ۶۵ هزار و ۶۵۰ تن کود ازته، ۱۴ هزار و ۹۰۰ تن فسفاته و سه هزار و ۴۵ تن پتاسه بوده که در بین کارگزاران استان توزیع شده است.

وی افزود: در سال جاری با وجود چالش‌های بین‌المللی در حوزه تأمین نهاده‌های کشاورزی، تاکنون بیش از ۹۱ هزار و ۳۰۰ تن انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه تدارک‌دیده‌شده که این میزان ۲۲ درصد نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته رشد داشته است.

مظلومی افزود: تاکنون بیش از ۷۷ درصد از تعهد کود امسال در آذربایجان‌غربی با تلاش و پیگیری‌های انجام‌گرفته تهیه و تأمین شده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: برنامه ابلاغی سال جاری تأمین، تدارک و توزیع ۱۱۸ هزار و ۵۲۵ تن انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه است که با برنامه‌ریزی مناسب و تمهیدات لازم انتظار می‌رود ۱۰۰ درصد برنامه ابلاغی اجرایی شود.

مظلومی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیش از سه هزار و ۲۰۰ تن انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه در انبارهای استان ذخیره‌سازی شده است و حمل و ارسال کودهای شیمیایی از مبادی، پتروشیمی‌ها و کارخانجات تولید داخل کشور کماکان ادامه دارد.

وی گفت: باغداران برای تغذیه زمستانه درختان میوه خود که بهترین زمان و فرصت برای تغذیه و اصلاح خاک محسوب می‌شود، کودهای یارانه‌ای موردنیاز خود را از کارگزاری‌های مجاز این شرکت تهیه کنند.

مظلومی از مردم کرد که در اراضی از پخش سطحی کود جلوگیری شود و کود فقط در جایی قرار گیرد که ریشه در آنجا قرار دارد؛ زیرا علاوه بر به‌صرفه‌بودن از نظر اقتصادی، آلودگی را کاهش و کارکرد را افزایش می‌دهد.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف جهاد کشاورزی ترویج دانش در میان کشاورزان است که البته اقدامات خوبی هم صورت گرفته اما همچنان کشاورزانی هستند که به دلیل فقدان دانش کافی محصولات آن‌ها بازدهی مطلوب را ندارد.

مظلومی افزود: تلاش شود با مصرف کودهای شیمیایی در کنار کودهای آلی، بیولوژیک، حیوانی و سبز، علاوه بر افزایش کمی محصول، افزایش کیفی هم محقق شود.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×