» اجتماعی » توزیع ۱۰ هزار تن کود شیمیایی در شهرستان ارومیه
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان - گفتگو
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان‌غربی خبر داد:

توزیع ۱۰ هزار تن کود شیمیایی در شهرستان ارومیه

دی 23, 1402 40

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بیش از ۱۰ هزار و ۶۵ تن کود شیمیایی بین کشاورزان متقاضی در شهرستان ارومیه تا پایان آذرماه توزیع شده است.

محمود مظلومی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیل «حرف رک» با بیان اینکه ۸۳ هزار و ۵۰۰ تن انواع کودهای کشاورزی در استان در ۹ماهه امسال تأمین و توزیع شده است، اظهار کرد: بیش از ۱۰ هزار و ۶۵ تن کود شیمیایی نیز بین کشاورزان متقاضی در شهرستان ارومیه تا پایان آذرماه توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه روند توزیع کودهای کشاورزی موردنیاز استان شامل کودهای ازته، فسفاته و پتاسه فقط از طریق صدور حواله الکترونیک انجام می‌گیرد، افزود: ۱۰۹ کارگزار بخش خصوصی، تعاونی‌های روستایی، تعاونی تولید، شرکت‌های خدمات فنی مشاوره‌ای تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی کار توزیع کود موردنیاز کشاورزان استان را به عهده دارند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: تحویل کودهای شیمیایی یارانه‌دار با حواله الکترونیکی صادر شده از سامانه پایش مواد کودی امکان‌پذیر است و برای این منظور هم اطلاعات فردی کشاورزان باید در سامانه پهنه‌بندی ثبت شده باشد.

مظلومی ادامه داد: بر اساس آمارهای رسمی سهمیه سالانه انواع کودهای شیمیایی برای ۷۶ نوع محصول کشاورزی استان ۱۱۸ هزار و ۵۰۰ تن است و کودهای پتاس، اوره و فسفات به‌عنوان کودهای پایه محصولات کشاورزی محسوب می‌شوند.

مظلومی بیان کرد: انواع کودهای شیمیایی به‌اندازه کافی در انبارهای سازمانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان موجود است و هیچ‌گونه مشکلی در خصوص تأمین و توزیع انواع کود در سطح استان وجود ندارد.

خاطرنشان می‌شود، کود شیمیایی ماده‌ای است که شامل مواد شیمیایی مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم و … است که با تغذیه گیاهان، رشد و عملکرد آن‌ها را افزایش می‌دهد. استفاده از کود شیمیایی در کشاورزی، باعث افزایش عملکرد محصولات، افزایش سرعت رشد گیاهان و بهبود کیفیت محصولات می‌شود.

اهمیت کود شیمیایی در کشاورزی این است که می‌تواند ظرفیت خاک را جهت ایجاد محیط شیمیایی مناسب و وضعیت تغذیه‌ای خوب برای گیاهان تامین کند. همچنین می‌تواند عناصر غذایی که مقدار آنها در خاک کافی نیست را تکمیل کند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×