» اخبار استان » تولد اولین گوزن زرد ایرانی در سال جدید
اخبار استان - تیتر یک
 مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان آذربایجان غربی مطرح کرد:

تولد اولین گوزن زرد ایرانی در سال جدید

فروردین 26, 1403 20

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۳ در سایت تکثیر و پرورش مجتمع رشکان پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد.

سعید شهند در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» با اشاره به گونه گوزن زرد ایرانی و تولد نخستین گوساله در سال جاری اظهار کرد: به دنبال تلاش‌های مستمر و شبانه‌روزی تیم حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی در دو سال اخیر، این موفقیت حاصل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان غربی، با اشاره به خطر انقراضی که گوزن زرد ایرانی با آن روبرو است، تأکید کرد: نخستین گوساله این گونه در سال ۱۴۰۳ در مرکز تکثیر و پرورش رشکان واقع در پارک ملی دریاچه ارومیه به دنیا آمده است.

وی در ادامه افزود: در چارچوب برنامه عمل ملی برای حفاظت از گوزن زرد ایرانی که در خطر انقراض قرار دارد، 6 رأس ازاین‌گونه در سال ۱۴۰۱ از پناهگاه حیات‌وحش دشت ناز ساری به پارک ملی دریاچه ارومیه و مرکز تکثیر رشکان منتقل شدند که شامل چهار ماده و دو نر بود.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان آذربایجان غربی تصریح کرد: با تولد سه رأس دیگر در سال ۱۴۰۲ و نخستین گوساله در امسال، جمعیت این گونه باارزش در مرکز تکثیر به ۱۲ رأس رسیده است.

وی با ابراز امیدواری به تولد بیشتر گوساله‌ها در روزهای آینده، خاطرنشان کرد: شرایط مطلوبی برای زندگی و تولیدمثل گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه فراهم است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: دامپزشکان و کارشناسان حیات‌وحش به طور مداوم وضعیت گوزن‌های زرد ایرانی، به‌ویژه گوساله‌های تازه‌متولدشده را زیر نظر دارند و امیدها برای حفظ و نجات این گونه در پارک ملی دریاچه ارومیه روبه‌افزایش است.

خاطرنشان می‌شود گوزن زرد ایرانی که با نام علمی Dama dama mesopotamica شناخته می‌شود، یکی از زیباترین و نادرترین گونه‌های گوزن در جهان است. این گوزن زیبا با رنگ طلایی و خال‌های سفید بر پشت و پهلوی خود، از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است که آن را از سایر گونه‌های گوزن متمایز می‌کند.

گوزن زرد ایرانی دارای جثه‌ای کشیده و بلند است و نرهای آن شاخ‌های زیبا و پهنی دارند. این گونه معمولاً شبگرد است و در اوایل صبح و حوالی غروب بیشتر فعالیت می‌کند زیستگاه طبیعی این گوزن در جنگل‌های متراکم زاگرس و بیشه‌زارهای خوزستان قرار دارد.

گوزن زرد ایرانی در آستانه انقراض قرار داشت، اما با تلاش‌های حفاظتی و اقدامات انجام شده، از خطر انقراض نجات‌یافته است. این گونه در مناطق حفاظت شده دز و کرخه در خوزستان و در پناهگاه‌های حیات‌وحش مانند دشت ناز ساری و جزایر اشک و کبودان دریاچه ارومیه نگهداری می‌شود.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×