» اخبار استان » ارومیه » تولید بیش از 800 هزارلیتر گلاب در آذربایجان‌غربی
ارومیه - پیشخوان
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد:

تولید بیش از 800 هزارلیتر گلاب در آذربایجان‌غربی

تیر 11, 1402 40

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:در حال حاضر ۱۴ واحد مکانیزه گلاب‌گیری در سطح استان فعال بوده و سالیانه بیش از ۸۰۰ هزار لیتر گلاب در استان تولید می‌شود.

به گزارش حرف رک به نقل از  اروم tv، علی دیانتی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار اروم tv، در خصوص محصول گل محمدی در استان اظهار داشت: در حال حاضر آذربایجان غربی با سطح کاشت ۳۹۹ هکتار دارای تولید ۸۰۰ تن گل تر در سال است.

وی با اشاره به سطح کشت گل محمدی در استان عنوان کرد: شهرستان خوی از دیرباز به‌عنوان قطب تولید گل محمدی با ۱۶۵ هکتار بیشترین سطح کشت این گیاه را به خود اختصاص داده است.

دیانتی تصریح کرد: طی سالیان گذشته باتوجه‌به نیاز آبی کم این گیاه دارویی (۳۰۰۰ الی ۴۰۰۰ مترمکعب در سال) و به‌عنوان محصولی اشتغال‌زا و کم‌نیاز به نهاده‌های شیمیایی و با درآمد قابل‌قبول موردتوجه کشاورزی استان واقع شده است.

وی گفت: درخچه گل محمدی در حال حاضر از ۲۰ شهر استان در ۱۷ شهرستان کشت شده و مورد استقبال زارعین واقع شده است و باتوجه‌به این موضوع توسعه کاشت این گل در استان موردتوجه این معاونت بوده و در این راستا در طول سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ در سطح ۹۰ هکتار اقدام به توزیع اندام تکثیری این گیاه کرده است. شهبازی خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ هکتار با استفاده از نهال‌های گلدانی کشت بافتی شرکت رویان پژوهش آذربایجان که حاصل از تکثیر ارقام و ژنوتیپ‌های برتر معطر کشور که نتیجه کار محققین مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها است.

دیانتی گفت: آذربایجان غربی که در کل به‌صورت مستقیم 399 نفر و 4000 نفر غیرمستقیم اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: محصول عمدهٔ گل محمدی، گلاب، اسانس و گلبرگ خشک‌شدهٔ آن است که از آن‌ها در صنایع دارویی، عطرسازی، فراورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود. برای تهیهٔ مربا و در صنایع تولید و تهیهٔ بستنی و گل‌قند نیز از گل محمدی استفاده می‌شود.

دیانتی یادآور شد: با استفاده از اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه بود گلستان‌های مذکور با تعداد ۱۶۶۰ نهال در یک هکتار وبا فاصله کاشت ۲×۳ کشت شده و این ارقام شامل ۷ ژنوتیپ برتر و از ارقام کاشان از جمله کاشان ۹۳ است.

وی با اشاره به اینکه در استان انواع ارقام مربایی علی‌الخصوص در شهرستان خوی و نیز ارقام خاردار و بیخار و رقم آذرشهر نیز کشت می‌شود بیان کرد: در حال حاضر ۱۴ واحد مکانیزه گلاب‌گیری در سطح استان فعال بوده و در واحدهای سنتی نیز به طور خانگی اقدام به گلاب‌گیری می‌گردد میانگین تولید گل محمدی در استان ۳/۵ تن در سال بوده و سالیانه بیش از ۸۰۰ هزار لیتر گلاب در استان تولید می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×