» پیشخوان » تولید ۶ درصد تولیدات کشاورزی کشور در آذربایجان غربی
پیشخوان - میاندوآب
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد:

تولید ۶ درصد تولیدات کشاورزی کشور در آذربایجان غربی

آذر 6, 1402 60

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، معادل شش درصد کل تولیدات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» به نقل از «زرین خبر»، علی دیانتی امروز در گردهمایی مددکاران ترویجی ادارات جهاد کشاورزی جنوب آذربایجان غربی در میاندوآب، اظهار کرد: سال گذشته به همت کشاورزان و تلاش کارشناسان جهاد کشاورزی استان، هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی تولید شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: بر اساس آمار، این استان ۲.۳ درصد از اراضی و شش درصد کل تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه رسالت اصلی جهاد کشاورزی «تأمین امنیت غذایی» است، گفت: پیش‌زمینه امنیت غذایی نیز «امنیت اکولوژیکی و زیست‌محیطی» است.

دیانتی با اشاره به اینکه آب‌وخاک جزو منابع اولیه و لاینفک تولید محصولات کشاورزی هستند، تصریح کرد: اگر بخواهیم در تولید محصولات کشاورزی به پایداری دست‌یافته و در تأمین امنیت غذایی موفق عمل کنیم، باید در کنار برآورده‌کردن نیازهای غذایی جامعه کنونی، با نگاه حفاظتی به منابع تولید، امانت‌دار خوبی نیز در صیانت و حفاظت از آب‌وخاک برای نسل‌های آینده بوده و از استفاده بی‌رویه و تخریب منابع جلوگیری کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه تغذیه سالم، عامل اصلی تأمین سلامت افراد جامعه است، اظهار کرد: برای تأمین سلامت جامعه و پیشگیری از ابتلای افراد به بیماری‌ها، تولید محصولات سالم از ضروریات است.

وی با اشاره به‌ضرورت اصلاح و تغییر الگوی کشت در منطقه، تصریح کرد: در راستای نیل به اهداف وزارت جهاد کشاورزی در توسعه کشاورزی پایدار، «الگوی کشت» به‌عنوان قانون، مصوب شده و جهاد کشاورزی و بهره‌برداران بخش کشاورزی مجریان این قانون هستند.

دیانتی افزود: باتوجه‌به اینکه مالکیت اراضی کشاورزی خصوصی و کشاورز خود تصمیم است؛ بنابراین تنها ابزاری که جهاد کشاورزی برای پیاده‌کردن قانون الگوی کشت در دست دارد، آموزش، ترویج و حمایت یا عدم حمایت از تولید برخی محصولات کشاورزی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تأکید بر برگزاری دوره آموزشی ترویجی در سطح مزارع، گفت: اگر بخواهیم سریع‌تر به اهداف ترویجی دست یابیم، باید فعالیت‌های ترویجی به مزارع و عرصه‌های تولید، انتقال یابد.

وی تصریح کرد: توسعه روش‌های ترویجی «مدرسه در مزرعه» و آموزش‌های چهره‌به‌چهره، تأثیر بیشتری از حضور کشاورزان در کلاس‌های آموزشی تئوری، خواهد داشت.

دیانتی تصریح کرد: الگوی کشت با درنظرگرفتن عوامل اجتماعی، اقتصادی، محدودیت‌ها و نیازمندی‌های یک جامعه ارائه می‌شود و به این معنا است که تولید چه محصولاتی را ترویج کنیم تا به لحاظ کیفیت و کمیت با حفظ منابع و افزایش بهره‌وری تولید، پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: اگر نتوانیم با آموزش و آگاه‌سازی کشاورزان، تغییر و اصلاح الگوی کشت را در منطقه عملیاتی کرده و در وضعیت موجود تغییر ایجاد کنیم، در آینده نزدیک با بحران منابع آبی، خشک یا شور و بی‌کیفیت شدن آب‌های زیرزمینی مواجه می‌شویم که این وضعیت، معیشت خود کشاورزان را تهدید می‌کند.

وی اظهار کرد: تغییر الگوی کشت، آرایش کشت و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری می‌تواند به اجرایی‌شدن قانون الگوی کشت کمک کرده و طرح‌هایی از قبیل کشاورزی حفاظتی، کشاورزی قراردادی، جهش تولید در دیمزارها، نیز در همین راستا در سطح استان در حال اجرا است.

دیانتی با تأکید بر ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات و آمار کشاورزی در سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی در راستای تأمین نهاده‌های کشاورزی، گفت: حفظ رطوبت خاک، بالابردن تنوع محصولات تولیدی، رعایت تنوع زراعی، کشت عمود بر شیب، حفظ بقایای گیاهی و کشاورزی حفاظتی از مزایای طرح جهش تولید در دیمزارها است.

وی هم چنین بر ترویج کشت دانه‌های روغنی، نباتات علوفه‌ای و حبوبات در تناوب زراعی با غلات به‌منظور تأمین مواد آلی خاک و اصلاح الگوی کشت تأکید کرد.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×