» اخبار استان » ارومیه » جای قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ در کتب درسی خالی است
ارومیه - پیشخوان - گفتگو
نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار معاصر آذربایجان غربی:

جای قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ در کتب درسی خالی است

خرداد 15, 1402 10

نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار معاصر آذربایجان غربی گفت: ارزش‌های تاریخی و فکری انقلاب اسلامی، از جمله قیام ۱۵ خرداد و دفاع مقدس به طور شایسته وارد کتاب‌های درسی ایران نشده است.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک؛ به نقل ارومtv ، قیام ۱۵ خرداد (۱۳۴۲ش)، تجمع و راهپیمایی مردم برخی از شهرهای ایران در اعتراض به دستگیری امام خمینی. تظاهرات در قم، تهران و ورامین به خشونت کشیده شد و تعدادی از مردم کشته و مجروح شدند.

دستگیری امام خمینی به‌خاطر سخنرانی او در مدرسه فیضیه علیه محمدرضا پهلوی شاه وقت ایران بود.

در این سخنرانی حکومت وقت به حکومت یزید تشبیه شده بود.

امام خمینی، به دلیل کشته‌شدن جمعی از مردم، این روز را برای همیشه عزای عمومی اعلام کرد ازاین‌رو ۱۵ خرداد در تقویم جمهوری اسلامی ایران تعطیل رسمی است.

برای در جریان‌گرفتن این واقعه گفت‌وگوی با مصطفی قلیزاده علیار پژوهشگر، نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار معاصر آذربایجان غربی انجام داده‌ایم که در ادامه باهم می‌خوانیم.

حرف رک: در روز ۱۵ خرداد چه روی داد و چگونه حماسه‌ای بزرگ خلق شد؟

مصطفی قلیزاده علیار: نهضت ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ به رهبری امام خمینی (ره)، اگر چه نخستین قیام مردمی در تاریخ ایران علیه ظلم و بیداد نبود و قبل از آن هم قیام‌ها و خیزش‌های مردمی حتی به رهبری روحانیت مثل قیام مردم تهران به‌حکم و رهبری آیت‌الله میرزا مسیح مجتهد در کشتن گریبایدوف روسی گستاخ در زمان فتحعلی‌شاه قاجار، یا قیام ۳۰ تیر ۱۳۳۱ به رهبری آیت‌الله کاشانی، اتفاق افتاده بودند، اما قیام مردمی پانزده خرداد سال ۴۲ در پی دستگیری امام خمینی توسط رژیم شاه، نخستین قیام اسلامی مردمی در بسیاری از شهرهای بزرگ ایران، باانگیزه صددرصد اسلامی و دینی بود؛ یعنی قیام در طرف‌داری از یک مجتهد و فقیه بزرگ و اعتراض به اقدام سفاک‌اند رژیم پهلوی. کاملاً هم خودجوش بود و کسی حکم به قیام و اعتراض نداده بود.

حرف رک: رویداد ۱۵ خرداد چه تأثیری بر روند نهضت انقلاب اسلامی داشت؟

قلیزاده علیار: همام انگیزه اسلامی و دینی مردم در قیام خودجوش ۱۵ خرداد بود که اولاً چند هزار شهید داشت، ثانیاً انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ ریشه در همان زمین و زمینه اسلامی و مذهبی و الهی قیام مردمی و اسلامی ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ داشت و مبارزات ۱۵ساله مردم ایران به رهبری علمای اسلام مخصوصاً امام خمینی، در همان مبدأ رویداد ۱۵ ریل‌گذاری شده بود و سیر می‌کرد تا در ۲۲ بهمن ۵۷ به ایستگاه پیروزی نهایی است و حاصل این قیام و انقلاب اسلامی، همین نظام جمهوری اسلامی ایران شد.

حرف رک: رژیم سفاک پهلوی چه تصویری از کشتار ۱۵ خرداد ارائه داد؟

مصطفی قلیزاده علیار: رژیم سفاک پهلوی وابسته به آمریکا و اسرائیل، در همان سال ۱۳۴۲ قیام ۱۵ خرداد را “ارتجاع سیاه” نامید.

قیام ۱۵ خرداد واقعاً مردمی بود و کاملاً هم مظلوم واقع شد و رژیم اسرائیلی پهلوی، قیام‌کنندگان و تکبیرگویان ۱۵ خرداد را به نمایندگی از همه مردم مسلمان ایران کشتار کرد؛ یعنی انگار همه ملت ایران را قتل‌عام کرد.

حرف رک: چرا تکریم روزی مانند ۱۵ خرداد دارای اهمیت است؟

پژوهشگر و نویسنده معاصر آذربایجان غربی: البته روشنفکران غرب‌زده و ضد مذهب و دین، هم در طرف رژیم پهلوی ایستادند و در مقابل کشتار مردم ایران در ۱۵ خرداد به شاه اعتراض نکردند، بلکه راضی به آن شدند و به تعبیر مرحوم جلال آل‌احمد: ” روشنفکران در ۱۵ خرداد هم دستشان را به خون مردم ایران آلوده کردند”!

برای همین، امام روز ۱۵ خرداد را برای همیشه روز عزا اعلام کرد تا یاد شهدای مظلوم آن قیام برای همیشه زنده بماند، شهدایی که باانگیزه دینی و از خانواده‌های عادی و بی‌نام‌ونشان قیام کردند و مظلومانه شهید شدند.

حرف رک: اگر بنا به ارائه فهرستی از پیام‌های روز ۱۵ خرداد باشد، این فهرست واجد چه پیام‌هایی است؟

قلیزاده علیار: پیام‌هایی مثل اسلام‌خواهی اجتماعی، حاکمیت اسلامی، حمایت از علمای مجاهد اسلام، جهاد و فداکاری در راه اسلام، اعتراض به ظلم و استبداد داخلی و استعمارگران خارجی، استقلال‌خواهی، مبارزه با به یگانه‌گرایی و…

حرف رک: آیا حذف یا تحریف رخدادهایی تاریخی چون ۱۵ خرداد توسط مورخین سلطنت‌طلب و رسانه‌های معاند با نظام دینی، امکان‌پذیر است؟

قلی‌زاده علیار: هیچ رخدادی را نمی‌توان از تاریخ حذف کرد چه منفی و چه مثبتی؛ البته باید مراقب پدید کهنه تحریف و روایت غلط معاندان و مغرضان بود، زیرا جریان نفوذ در بدنه نظام و مراکز علمی و فرهنگی مثل دانشگاه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت خارجه، حوزه‌های علمیه و… چون نمی‌توانند حوادث مهمی مثل قیام ۱۵ خرداد و دفاع مقدس و خیانت سازمان تروریستی منافقین… را حذف کنند، دست به تحریف و تفسیر و روایت نادرست و تحریف‌آمیز می‌زنند.

امروز مخصوصاً در فضای مجازی، تحریف تاریخ معاصر ایران، تحریف و روایت غلط می‌شود.

حرف‌رک: کاهلی و غفلت رسانه‌های کشورمان در پرداخت به رخداد ۱۵ خرداد چه تبعاتی دارد؟

قلی‌زاده علیار: ارزش‌های تاریخی و فکری انقلاب اسلامی، از جمله قیام ۱۵ خرداد و دفاع مقدس از اول هم به طور شایسته وارد کتاب‌های درسی ایران نشده بود.

متأسفانه سال‌های حتی حذف می‌کنند و بدتر اینکه میز خطابه‌های نمازجمعه و جماعات و رسانه‌های ارزشی و نمایندگان مجلس و حوزه‌های علمیه و مراکز بسیج و… در مقابل این خیانت آشکار، سکوت می‌کنند!

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×