» اخبار استان » حاج‌قاسم نقش حیاتی در امنیت منطقه و جهان داشت
اخبار استان - تیتر یک - سیاسی
از جنگ تا ترور؛

حاج‌قاسم نقش حیاتی در امنیت منطقه و جهان داشت

دی 13, 1402 20

سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی نقشی حیاتی و تعیین‌کننده برای ثبات و امنیت منطقه و کل جهان داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، یک شخصیت نظامی و امنیتی برجسته بود که در ۲۰ اسفند ۱۳۳۵ در روستای قنات ملک، استان کرمان متولد شد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در جبهه‌های جنگ ایران و عراق نقش‌آفرینی داشت و به‌عنوان فرمانده جبهه مقاومت مرزی غرب ایران و عراق به‌ویژه در استان خوزستان فعالیت می‌کرد و در جبهه کردستان نیز نقش بسزایی را ایفا کرد.

حاج‌قاسم در دوران جنگ تحمیلی عراق، نقش مهمی در برنامه‌ریزی و اجرای عملیات‌های نظامی داشت و بسیاری از اقدامات یا طراحی‌های او راهبُردی و موفق شناخته می‌شود و پس از پایان جنگ ایران و عراق نیز نقش بسزایی در امورات منطقه‌ای به‌ویژه در حمایت از نیروهای مقاومت در مناطق مختلف از جمله لبنان و سوریه ایفا کرد.

زندگی و حرکت‌های سردار سلیمانی پیچیده و پر از رمز و رازها بود و تأثیرات زیادی در فضای سیاسی منطقه داشت و ترور این شخصیت بزرگ باعث تشدید تنش‌های امنیتی در منطقه به‌ویژه بین ایران و ایالات متحده شد و همچنین این اقدام منجر به افزایش نگرانی‌ها و تهدیدهای نظامی در منطقه شده است و آمریکایی‌ها تصور می‌کردند حذف یک فرمانده بلندپایه نظامی ایران از صحنه، می‌تواند بر تعادل نظامی در منطقه به نفع جبهه استکبار تاثیر بگذارد.

سردار سلیمانی در حمایت از گروه‌های مقاومت در سوریه، لبنان (حزب‌الله) و دیگر مناطق نقش مهمی داشت و در استمرار نفوذ ایران در این مناطق تعیین‌کننده بود و در انجام مأموریت‌های نظامی و امنیتی در خارج از مرزهای ایران، نمادی از سیاست خارجی مستقل ایران بود و به‌تدریج جایگاه ایران را به‌عنوان یک بازیگر مهم در امور منطقه‌ ارتقا داد.

حاج قاسم یکی از مقامات برجسته کشورمان بود که در مقابله با جبهه استکبار و محدود کردن با ایالات متحده نقش داشت و به تدابیر ایران در مواجهه با سیاست‌های ایالات متحده پویایی بخشید و در زمان مذاکرات هسته‌ای تأثیراتی بر تصمیمات و نگرش‌های دولتمردان داشت و این تأثیرات در فرایند مذاکرات و توافق نهایی مورد بررسی قرار گرفت همچنین فعالیت‌های حاج‌قاسم در عراق و سوریه تأثیر بسزایی بر توازن نیروها و دینامیک‌های سیاسی و نظامی در این مناطق داشت.

این شهید بزرگ، نقش بسیار بزرگی در احیای جبهه مقاومت در مناطق مختلف داشت. او به‌عنوان یک فرمانده نظامی و امنیتی برجسته، اقدامات بسیاری انجام داد تا نیروهای مقاومت را تقویت کند و اهداف سیاسی ایران را در مناطق مختلف قابل دسترس‌تر کند و تأثیرات زیادی بر دینامیک‌ها و رویدادهای منطقه‌ای داشته است.

بنابراین با چند تن از تحلیلگران سیاسی و فرماندهان سپاه درخصوص شخصیت این شهید بزرگوار مصاحبه‌ای صورت‌گرفته که در پی آمده است؛

 نام «حاج قاسم سلیمانی» رعشه به تن دشمنان می‌اندازد

شیرزاد عباسیان تحلیلگر سیاسی در خصوص شخصیت نظامی و اخلاقی حاج‌قاسم سلیمانی اظهار کرد: بدون شک شهید والامقام حاج‌قاسم سلیمانی پرورش‌یافته مکتب عاشورا بود و علاقه شدیدی به اهل‌بیت (ع) و نوکری حضرت زهرا (س) و امام حسین (ع) داشت و عملاً در اعمال و رفتارشان همین عشق و علاقه به اهل‌بیت (ع) و ارادت به حضرت زهرا سلام‌الله به‌خوبی دیده می‌شد و همین هم باعث شد که حاج‌قاسم به این درجه ارزشمند از معنویت برسد.

وی تصریح کرد: نقش این شخصیت وارسته در کمک به بازسازی عتبات‌عالیات و اتحاد و برداری بین ملت‌های مسلمان ایران و عراق بی‌بدیل بود و یکی از دغدغه‌هایی که سردار سلیمانی در عراق داشت و خیلی برایش مهم بود، کمک به مردم عراق بود، آن هم کمک بیشتر در ساخت و توسعه حرم‌ها داشت و بنابراین پایه‌گذاری ستاد بازسازی عتبات‌عالیات از ابتکار شهید سلیمانی بود و این شهید والامقام در ساماندهی این ستاد به‌خوبی نقش‌آفرینی کرد.

عباسیان با بیان اینکه، شهید سلیمانی به معنای واقعی اسطوره بزرگ تاریخ ایران است، اظهار کرد: امروز چهار سال از شهادت سردار سلیمانی گذشته هنوز هم اسم «حاج قاسم سلیمانی» رعشه به تن دشمنان می‌اندازد.

استاد دانشگاه و تحلیل‌گر سیاسی به نقش این شهید در ایجاد الفت، همدلی و هم‌افزایی اقوام، مذاهب، نیروهای مسلح و آزادی‌خواهان اشاره و اضافه کرد: در بعد داخلی نیز حاج قاسم در زلزله و سیل در کنار مردم اقوام مختلف قرار داشت.

وی با اشاره به اینکه، سردار سلیمانی، در میان همه مردم ایران محبوب بود، افزود: باید مکتب سردار سلیمانی و نقش این مجاهد فی‌سبیل‌الله در جامعه تبیین و نهادینه شود و این امر باعث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خواهد شد.

عباسیان گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی قبل از شهادت اثرات بزرگی در منطقه داشته و بعد از شهادت خود نیز اثرات بسیار بزرگ‌تری داشت و امروز شاهدیم که از تمام دنیا به سمت مزار حاج قاسم می‌روند.

وی در ادامه اظهار کرد: بی‌تردید یکی از شاخص‌ترین فرماندهان مقاومت در منطقه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بود که در ارتقای جایگاه مقاومت نقش برجسته‌ای ایفا کرد و در حال حاضر نیز نام سردار سلیمانی رعشه بر تن دشمنان می‌اندازد.

عباسیان بیان داشت: محور مقاومت در یک دهه اخیر نه برای بقا، بلکه برای تحکیم و ارتقای موقعیت خود در منطقه غرب آسیا عمل کرد. امروز محور مقاومت یکی از تأثیرگذارترین بازیگران منطقه غرب آسیا است که دشمنان نیز به این موضوع اعتراف می‌کنند.

پیشتازی سردار سلیمانی در دفاع از تمامیت ایران اسلامی

جواد نجفیان جانشین فرمانده سپاه شاهین‌دژ در ادامه بیان کرد: سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی در دفاع از تمامیت ایران اسلامی و مرزهای اعتقادی، فرهنگی و سیاسی کشورمان در عمل نشان داد، پیشتاز هستند.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی اوج بندگی را به تصویر کشید، ادامه داد: سردار سلیمانی از شخصیت مردمی و دلسوز برخوردار و مظهر اخلاص، جوانمردی، ایثار، شهامت و مردانگی بود و در راه خدمت به مردم از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کرد که این موضوع در محافل قرآنی، بصیرتی و فرهنگی باید تبیین شود.

جانشین فرمانده سپاه شاهین‌دژ با بیان اینکه ولایت‌مداری از مهم‌ترین خصوصیات سردار سلیمانی بود و سال‌ها در راه پیروی از اسلام، ولایت، دفاع از کیان و مرزهای کشور مجاهدت کرد، گفت: ملت فهیم ایران قدرشناس زحمات و خدمات ارزشمند این شهید گران‌مایه و سایر شهدای نظام اسلامی هستند، به‌طوری که بر این باور هستیم وصیت‌نامه سردار شهید سلیمانی راهنمای خوبی برای هدایت انسان‌ها چه در ایران چه در کشورهای محور مقاومت محسوب می‌شود.

سردار سلیمانی محور وحدت در منطقه بود

در ادامه گفت­گو «مهدی محمدنژاد» تحلیل‌گر سیاسی درباره زوایای شخصیتی سردار سلیمانی گفت: سردار شهید قاسم سلیمانی یک شخصیت بین‌المللی دارد و ما می‌توانیم وی را محور وحدت جامعه اسلامی کشورمان و سایر ملت‌های اسلامی و در درون ایران اسلامی محور وحدت قومیت‌های مختلف، مذهب شیعه و سنی و سایر ادیان قرار بدهیم.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی محور وحدت در منطقه بود، بیان کرد: خون پاک شهید سلیمانی سبب تقویت ایستادگی و اقتدار جبهه مقاومت شد.

محمدنژاد بیان کرد: شهید سلیمانی به معنای واقعی کلمه مرد عمل بود و همه باید تبیین‌گر و مروج مکتب این شهید بزرگ انقلاب اسلامی باشند.

وی عنوان کرد: امروز سردار سلیمانی یکی از نام‌آور‌ترین قهرمانان ملی و امتی ایران و جهان در میدان مقاومت و جهاد اصغر به شمار می‌رود و هر روز که از تاریخ شهادتش می‌گذرد، ابعاد بیشتری از شخصیت وجودی و خدمات وی به مردم ایران، مسلمانان منطقه و جوامع بشری روشن می‌شود بنابراین، همه وظیفه دارند که مکتب حاج قاسم سلیمانی را تبیین کنند، یکی از مهمترین ویژگی‌های حاج قاسم سلیمانی این بود که یک جریان مقاومت در مردم ایجاد کرد.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×