» اجتماعی » خدمات ارائه شده در شان و جایگاه مصدومان شیمایی سردشت نیست 
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
معاون رئیس جمهور:

خدمات ارائه شده در شان و جایگاه مصدومان شیمایی سردشت نیست 

تیر 7, 1402 50

معاون رئیس‌جمهور گفت: خدماتی برای مصدومان شیمیایی سردشت انجام شده؛ اما این خدمات در شان و جایگاه مصدومان شیمیایی این منطقه نیست.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک؛ سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی امروز در سی و ششمین یادواره شهدای بمباران شیمیایی سال ۱۳۶۶ سردشت اظهار کرد: رژیم بعث عراق در هفتم تیر همان سال با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد.

وی گفت: در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفته و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع‌ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات منفی بسیاری به وجود آورد و این شهر اولین شهر قربانی جنگ‌افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نامیده شده است.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه ملت ایران قدردان ایثار و عظمت مردم سردشت هستند، بیان کرد: کشورهای غربی رژیم بعث عراق را به بمب‌های شیمیایی تجهیز کردند و این رژیم این بمب‌ها را علیه مردم ایران و در سردشت به کار گرفت.

وی تصریح کرد: این فاجعه یک حرکت غیرانسانی بود که توسط استکبار جهانی و به نیابت از رژیم بعث عراق انجام شد و سند گویای مظلومیت ایران اسلامی در جهان است.

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: هنوز هم پس از ۳٦ سال، آثار این بمب‌ها در جسم مردم و مصدومان سردشت باقی‌مانده است.

وی با اشاره به اینکه در آن موقع هیچ صدای اعتراضی از کشورهای غربی به دلیل استفاده رژیم بعث از سلاح شیمیایی بلند نشد، عنوان کرد: حقوق بشر آمریکایی یعنی جنایت سردشت که مردم عادی و غیرمسلح را با بمب شیمیایی مورد هدف قرار دادند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به حمایت دورغین کشورهای غربی از ناآرامی‌های سال گذشته در کشورمان تصریح کرد: منهدم کردن هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو آمریکایی در خلیج‌فارس نیز بخش دیگری از این جنایت‌ها است.

وی گفت: استکبار جهانی در حالیکه علیه مردم این منطقه جنایت شیمیایی انجام داده بود، در حوادث سال گذشته خود را حامی و مدافع حقوق بشر و ملت کُرد معرفی می‌کرد.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه، خدماتی برای مصدومان شیمیایی سردشت انجام شده؛ اما این خدمات در شان و جایگاه مصدومان شیمیایی این منطقه نیست، گفت: در حوزه خدمات بهداشتی در سطح کشور کارهایی انجام شده؛ اما خدمات در سردشت باید ویژه و به‌صورت مضاعف باشد.

معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی خدمات گسترده‌ای در کلینیک جدید به مصدومان شیمیایی ارائه خواهد شد.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: طبق گزارشی که به من دادند به تمام پرونده‌های تشکیل شده مدعیان مصدومیت شیمیایی رسیدگی شده است و‌پرونده معوقه نداریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گرامیداشت سالروز بمباران شیمیایی سردشت فرصت مغتنمی است تا ضمن تلاش برای تحقق جهانی خلع سلاح شیمیایی، مسئولیت جامعه بین‌المللی در قبال آلام و رنج‌های مصدومین این جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت یادآوری شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×