» اخبار استان » بوکان » «داربسر» بوکان روستای نمونه در تولید نخود آذربایجان غربی شد
نخود
بوکان - پیشخوان

«داربسر» بوکان روستای نمونه در تولید نخود آذربایجان غربی شد

خرداد 27, 1402 60

روستای داربسر بوکان به‌عنوان روستای برتر در تولید نخود آذربایجان غربی مجوز احداث ۳۰ کارگاه تولید محصولات پائین دستی نخود را کسب کرد.

به گزارش حرف‌رک به نقل از کانی‌پرس؛ آئین انتخاب روستای داربسر به‌عنوان روستای نمونه و تک‌محصول با حضور فرماندار، مدیرکل صندوق کارآفرینی امید استان و کارشناسان مربوطه از تهران روز جمعه برگزار شد.

در همین راستا مدیر جهاد کشاورزی بوکان در گفت‌وگو با خبرنگار کانی‌پرس گفت: این پروژه در زمینه جلوگیری از خام‌فروشی نخود مرغوب بوکان انجام‌گرفته است.

انور امینی خواه افزود: کمک به احداث صنایع پائین دستی نخود همچون کارخانه تولید نخودچی و لپه از برکات این طرح مهم می‌باشد که برای اولین‌بار در سطح منطقه در حال اجرا است.

وی یکی دیگر از اهداف این طرح را اشتغال‌زایی دانست و عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف این طرح مهاجرت معکوس و همچنین ایجاد اشتغال پایدار جوانان در روستای داربسر بوکان است.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان تصریح کرد: با ورود صندوق کارآفرینی امید و اعطای تسهیلات شاهد احداث ۳۰ کارگاه در روستا خواهیم بود که بر اساس پیش‌بینی‌ها در هر کارگاه زمینه ایجاد اشتغال برای ۳ نفر به‌صورت مستقیم فراهم خواهد شد.

امینی خواه ادامه داد: باتوجه‌به بررسی‌های لازم تمامی دستگاه‌های اجرایی دخیل در این طرح از جمله مجوزات قانونی، زمین و مکان اجرای طرح دستگاه‌ها ملزم به نهایت همکاری شدند.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار جهاد کشاورزی هر ساله ٢٠ هزار تن نخود آجیلی در بوکان تولید می‌شود که همین مهم بوکان را در رتبه نخست تولید نخود استان قرار داده است.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان افزود: روستای داربسر جایگاه اول تولید نخود شهرستان و استان را به خود اختصاص داده، که باتوجه‌به آب‌وهوای معتدل و زمین‌های مرغوب، نخود آجیلی تولید شده در این شهرستان مشهور شده است.

روستای داربسر از بخش مرکزی دهستان آختانی با تعداد ۶۰ خانوار و جمعیت ۲۵۰ نفر در ۱۰ کیلومتری غرب بوکان واقع شده است.

جمعیت این روستا از ۱۳۰ نفر مرد و ۱۲۰ نفر زن تشکیل شده که در این روستا فارغ‌التحصیلان کشاورزی در رشته‌های ژن‌شناختی، زراعت، گیاه‌پزشکی، ترویج، روی اصلاح و کشت نخود تحقیق و مطالعه می‌کنند.

در حال حاضر مردم این روستا و فارغ‌التحصیلان آن در تلاش هستند ۳۰ کارگاه نخود پزی راه‌اندازی و از خام‌فروشی جلوگیری کنند.

این طرح در صورت به سرانجام رسیدن باعث افزایش دوبرابری درآمد کشاورزان خواهد شد و موج اشتغال‌زایی بزرگی را در بوکان رقم خواهد زد.

 

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×