» اخبار استان » بازخوانی آخرین حضور رئیس جمهور در آذربایجان غربی
اخبار استان - گزارش و تحلیل
حرف رک گزارش می‌دهد؛

بازخوانی آخرین حضور رئیس جمهور در آذربایجان غربی

خرداد 1, 1403 60

در روزی که باید شادی و جشن عید را جاری می‌ساختیم، خبری تلخ همه را در بهت و حیرت فروبرد. سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور در دل کوه‌های ورزقان، نه‌تنها یک ملت بلکه تمامی دل‌هایی که به امید و پیشرفت دوخته شده بودند را به درد آورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» بعد از یک روز کاری سخت با خستگی تمام به سمت منزل راهی شدم چنددقیقه‌ای از رسیدنم به منزل نگذشته بود که صدای تلفن همراهم به صدا در آمد شماره یکی از همکاران از تهران بود با تعجب گوشی را برداشتم صدای پر از استرس و ناراحتی خانم چگینی همکار رسانه‌ایم استرس و ضربان قلبم را دوچندان کرد.

بعد از سلام بدون احوالپرسی خبر سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور در استان آذربایجان شرقی را پیگیر شد گویا با همه‌جا تماس گرفته بود و خبری موثق از این حادثه تلخ به دست نیاورده و به دلیل همجواری با استان آذربایجان شرقی و اینکه شاید خبر موثقی در دستم باشد از من پیگیر موضوع بود. گوشی را قطع کردم و به‌سرعت با همکاران رسانه‌ای خود در تبریز تماس گرفتم و صحت‌وسقم خبر را از همکارم جویا شدم.

کاش به تبریز نمی‌آمد

کتایون با صدای گرفته فقط می‌گفت دعا کن که اتفاقی نیفتد با بغض فقط اعلام می‌کرد کاش نمی‌آمد نمی‌دانستم چه کنم بغض گلویم را فشار می‌داد فقط از خدا می‌خواستم که هر چه زودتر خبر را تکذیب کنند.

چه روز نحسی بود تمام خستگی‌های عالم بردلم سنگینی می‌کرد مگر می‌شود اتفاقی برای سید محرومان بیافتد این خبر باید تکذیب می‌شد باید از خواب بیدار می‌شدم باید یکی مرا از این کابوس نجات می‌داد.

سراسیمه به سمت کنترل تلوزیون رفتم شبکه تلوزیون را به شبکه خبر تغییر دادم در این فاصله زمانی هزاران بار خدا را صدا زدم کاش دروغ بود زیرنویس شبکه خبر، همه عالم را بر سرم خراب کرد چه می‌بینم چه می‌شنوم من که همین چند ساعت پیش خبر رئیس جمهور و افتتاح سد قیز قلعه را پوشش دادم خدایا مگر می‌شود در عرض چند ساعت این اتفاق تلخ رخ دهد آن هم در شب ولادت امام رضا؛ در شب عید تا صبح دعا کردیم تا صبح اشک ریختیم تا خبر سلامتی خادم رضا را مخابره کنیم. تا حوالی صبح پای شبکه خبر و شبکه‌های مجازی بودم خبر پیدا کردن لاشه سوخته شده بالگرد در کوه‌های ورزقان منتشر شد چه حالی نه دستانم یاری می‌داد خبر شهادت‌گونه رئیس جمهور محبوبمان را مخابره کنم و نه این اتفاق تلخ را باور داشتم انگار همین دیروز بود که نام ایشان را با عقل و دل بر برگه انتخابات نوشتم و به عنوان رئیس جمهور منتخب بر صندوق رای انداختم.

تمام مسیر رسیدن به محل کار اشک‌های ریخته شده بر چشمانم همراهم بود مگر یک انسان چقدر می‌تواند تا این حد خوب باشد که دل همگان را با نبودنش نابود کند آخرین عزاداریم برای «حاج قاسم» از جلوی چشمانم رد می‌شد دنیایی خبرنگاری چه دنیایی عجیب و غریبی است چقدر سخت است اننتشار خبرهای ناگوار در روز جشن و عید! چگونه باید می‌نوشتم خدام الرضا به دیدار یار شتافت.

در این میان به یادخاطرات پوشش خبری از حضور ایشان در استان آذربایجان غربی در پنجم اسفند سال 1401 افتادم؛ به یاد زلزله خوی که خود را به مناطق زلزله زده خوی رساندند تا از نزدیک در جریان امور و خدمت‌رسانی به آسیب دیدگان زلزله قرار بگیرندافتادم.

 

سفر آیت الله رئیسی به آذربایجان غربی

در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، رییس جمهور کشورمان به آذربایجان غربی سفر کرد. این سفر با هدف پیشرفت و توسعه این نقطه مرزی در کشور انجام شد. حضور رییس جمهور و هیات همراه در بیست و یکمین سفر استانی به آذربایجان غربی، گامی اثربخش بسیار ارزندده برای جبران عقب ماندگی‌های تاریخی استان آذربایجان غربی بود

در این سفر، رییس جمهور به مهمترین دغدغه‌های مردم آذربایجان غربی پرداخت و به بررسی وضعیت نگین آبی آذربایجان و طرح‌های اجرایی برای احیای آن رسیدگی کرد.

حضور در پایانه مرزی تمرچین نیز از موارد مهم این سفر بود. در این مکان، تأکید شد که آذربایجان غربی ظرفیت‌های صادراتی خوبی دارد و در دولت سیزدهم، افزایش قابل توجهی در صادرات اتفاق افتاده است. این روند باید ادامه یابد تا تجارت مرزی و صادرات همواره در حال ارتقا باشد.

یکی از لحظات مهم این سفر، حضور رییس جمهور در شهرستان پیرانشهر بود.، طرح تونل انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه با حضور و دستور آیت‌الله رئیسی افتتاح شد. این طرح که در مجموع برای اجرای آن ۳۵ هزار میلیارد ریال هزینه شده، آب را از مخزن سد کانی سیب به تونل انتقال ۳۶ کیلومتری منتقل می‌کند.

در آخرین سفر رئیس جمهور ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، به استان آذربایجان غربی، اقدامات مهمی انجام شده که در تاریخ این مرز و بوم به یادگار خواهد ماند. ایشان برای افتتاح تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه وارد این استان شدند که از ددغدغه‌های اصلی دولت سیزدهم احیای دریاچه ارومیه بود. در این سفر، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو و جمعی از مسئولان مرتبط با طرح‌های احیای دریاچه ارومیه رئیس جمهور را همراهی کردند.

در فاز نخست این طرح، ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریاچه سد کانی سیب در پیرانشهر پس از عبور از ۳۶ کیلومتر تونل، ۱۱ کیلومتر کانال و ۲۸ کیلومتر رودخانه گدار به دریاچه ارومیه می‌ریزد. برای اجرای این طرح ۳۵ هزار میلیارد ریال هزینه شده که ۱۰ هزار میلیارد ریال آن در دولت سیزدهم تخصیص داده و هزینه شده است.

همچنین،به نا به گفته مسئولان  ۷۵ درصد از مصوبات سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی عملیاتی شده است. این شامل ١٧۶ مصوبه با ٢٠ هزار میلیارد تومان اعتبار و ٣٠ هزار میلیارد تسهیلات بانکی است. از جمله پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده می‌توان به آب‌رسانی به ۲۵۴ روستا، تکمیل ورزشگاه مهاباد، و اختصاص اعتبار برای رشد علمی پارک علم و فناوری استان اشاره کرد.این اقدامات ارزنده  نشان دهنده تلاش‌های دولت سیزدهم برای توسعه زیرساخت‌ها و بهبود شرایط زندگی مردم در استان آذربایجان غربی است.در سفر رئییس جمهور به استان آذربایجان غربی 50 هزارمیلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص یافت.

حضور رئیس جمهور در زلزله زده‌ی شهرستان خوی در تاریخ ۱۶ بهمن سال ۱۴۰۱، به خاطر مردمان آذربایجان غربی همواره در اذهان مردمان این دیدار خواهد ماند. در همان روز و تنها یک هفته پس از وقوع زلزله، آیت‌الله رئیسی به این منطقه سفر کرد و با ابراز همدردی و شنیدن مشکلات مردم، مرهمی بر آلام آنان گذاشت. اقدامات امدادی و کمک به زلزله‌زدگان در سطح وسیعی انجام شده بود، اما حضور رییس جمهور و پیگیری‌های استاندار آذربایجان غربی باعث افزایش سرعت در ساخت مسکن‌های مقاوم برای مردم این منطقه شد. این اقدامات به منظور جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی و بهبود وضعیت زندگی مردم آذربایجان غربی انجام شد.

 

دغدغه‌اصلی رئیس جمهور دریاچه ارومیه بود

حجت الاسلام  سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار «حرف‌رک» در خصوص حادثه ناگوار و خبر شهادت گونه آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: روح بلند آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، خادم‌الرضا (ع) و خادم ملت ایران که در تمامی دوران مسیر خدمت، مجاهدانه و بی‌خستگی لحظه‌ای آرام نداشت.

وی ادامه داد: آیت‌الله رئیسی بر عهد صادقانه‌اش با خداوند متعال، مجاهدانه ایستاد و جنگید؛ این سید عزیز و همراهانش به مصداق آیه شریفه “فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ” به جمع یاران شهید خود ملحق شدند.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شخصیت والا مقام آیت الله رئیسی گفت: رئیس جمهور با قلبی رئوف و  نیتی صادقانه و خالصانه، اندیشه‌ای ژرف و اراده‌ای جدی همواره برای حل مشکلات مردم گام بر می‌داشت و محرومیت‌زدایی و رسیدگی به اقشار کم‌درآمد از اولویت‌های اصلی‌اش بود.

وی به سفر ایشان به استان آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: از دغدغه‌های اصلی ایشان احیای دریاچه ارومیه بود وو تلاش‌های بسیاری در این جهت انجام داده است که در حال حاضر شاهد بهبود وضعیت دریاچه ارومیه هستیم.

ذاکر با اشاره به زلزله خوی عنوان کرد: این سید بزرگوار شخصا در هنگام زلزله خوی در مناطق زلزله خوی حضور یافتند و دستورات لازم برای بازسازی و ساماندهی مناطق زلزله زده خوی صادر کردند.

تاکید رئیس جمهور بر رفع مشکلات بود

حجت الاسلام عسگر دیرباز نماینده مردم آذربایجان غربی به خبرنگار «حرف‌رک» گفت: شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراهش یک مصیبت بزرگ بود که باعث داغدار شدن دل مردم شد.
وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به استان آذربایجان غربی همراهی با ایشان عنوان کرد: آنچه که در سفر ایشان به استان آذربایجان غربی کاملاً مشهود بود رسیدگی به مشکلات استانی و مردمی بود.

دیرباز تصریح کرد: از اولویت‌های اصلی آیت‌الله رئیسی پیگیری مشکلات و رفع‌شدن مسائل بود که این شخصیت والامقام تأکید داشتند به طور حتم مشکلات حل شود.

وی ادامه داد: آیت‌الله رئیسی در گفته‌های خود بیان می‌کردند که باید مشکلات حل شود و محرومیت‌زدایی از اولویت اساسی ایشان بود.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان گفت: آیت‌الله رئیسی به ضایع نشدن حق مرم بسیار تأکید داشتند و نسبت به این موضوع نیز حساسیت ویژه‌ای از خود نشان می‌دادند.

دیرباز با اشاره به بیانات رهبری و تأکید بر جهش تولید عنوان کرد: آیت‌الله رئیسی باتوجه‌به منویات رهبری خواستار توسعه و پیشرفت در کشور بودند و تلاش زیادی در جهت احیای واحدهای راکد تولیدی انجام دادند.
حجت‌الاسلام دیرباز عنوان کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری بیان کردند ایشان شخصیت خستگی‌ناپذیری داشتند و در طول هفته به خدمتگزاری پرداخته و در آخر هفته به سفرهای استانی می‌پرداختند.

رقیه وکیلی

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×