» اجتماعی » دهه هشتادی‌ها در ارومیه میدان‌داران اعتکاف
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل

دهه هشتادی‌ها در ارومیه میدان‌داران اعتکاف

بهمن 7, 1402 30

آئین شورانگیز اعتکاف به عنوان پیشران معنوی ایران اسلامی با میدان‌داری دهه هشتادی‌ها در ارومیه در حال برگزاری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک»، ‌در چرخش سریع دنیا و اتفاقاتش، لحظه‌ای درنگ و توقف می‌تواند انسان را به ژرف‌ترین لحظات ناب انسانیت ببرد، و چه توقفگاهی بهتر از معتکف شدن در ذیل پرچم حضرت امام علی (ع) در ایام‌البیض ماه رجب است، همان درنگی که چهار هزار و ۸۶۰ نفر از دختران و پسران دهه هشتادی و نودی آن را غنیمت دانستند و در مساجد و مصلی‌ ارومیه گردهم آمدند تا با خدای خویش خلوت کنند.

در میان مردم کلیشه‌هایی وجود دارد که می‌گویند، جوانان و نوجوانان از معنویات و یاد خدا به دور هستند، اما وجود این دهه‌ هشادی‌ها و نودی‌ها در مراسم اعتکاف بیانگر چیز دیگری است، اینها برای چه آمده‌اند؟ مگر کلیشه‌ها نمی‌گویند که نباید از معنویت، دین و خدا کمی دور باشند؟

وارد مصلی بزرگ امام خمینی (ره) ارومیه که می‌شوی، فضا شلوغ است، یک لحظه هم سروصدای پسربچه‌ها قطع نمی‌شود، یک روحانی پشت تریبون گاهی برنامه‌ها را اعلام می‌کند تا بچه‌ها را جمع کند، کنار هر ستون کوله پشتی و وسایلشان را به همان روال بی نظمی‌های پسرانه رها کرده‌اند و جای دیگری مشغول هستند، لحظه‌ای کنارشان می‌نشینم و از حال و هوایشان در مراسم اعتکاف می‌پرسم، با همان سر و صدا و شوق جوانانی یک صدا می‌گویند؛ اینجا حس  و حال خوبی دارد، تلفن همراه فرصت چنین کار‌هایی را در منزل نمی‌دهد.

جوانان و فرار از برهان‌های دنیوی

در جامعه امروز، برهان‌های دنیوی گاهی اوقات جوانان را به سمت خود جذب می‌کنند. اما زمانی که فرصت اعتکاف در اختیارشان قرار می‌گیرد، آنها فرصتی برای فرار از این برهان‌ها و رهایی از زندگی‌های پرهیاهو دارند.

آرامش و رهایی در خلوت با خداوند

هنگامی که جوانان در مراسم اعتکاف شرکت می‌کنند، زمانی برای دل‌بستگی به خداوند وجود دارد. آنها از زندگی روزمره خارج شده و در خلوت با خداوند، آرامش و رهایی را تجربه می‌کنند. این ارتباط عمیق با خداوند، آنها را به سمت مسیر روحانیت و معنویت هدایت می‌کند.

درنگ و تفکر در دامنه حضور امام علی (ع)

همانطور که می‌دانیم، حضور در مراسم اعتکاف یک درنگ است، یک زمانی برای تفکر و تأمل در زندگی و معنویت. این درنگ، زمانی است که جوانان می‌توانند در دامنه حضور امام علی (ع)، از معانی عمیق دینی و انس با خداوند بهره‌مند شوند.

پایان و خروجی مثبت

در نهایت، حضور جوانان در مراسم اعتکاف نشان می‌دهد که معنویت و دین همچنان جایگاه خود را در زندگی امروزی دارند. این حضور، فرصتی است برای رهایی از برهان‌های دنیوی و تجربه آرامش و روحانیت در خلوت با خداوند.

حس وحال معتکفین خوش است، در عمرم زیاد به مصلی آمده‌ام، اما هیچ وقت این مزه خوب عرفانی را نداشته است.

جوانان در اعتکاف از دلبستگی‌های دنیوی دل کنده‌اند

رضا بری متولد دهه ۸۰ و طلبه جوان در گفتگو با خبرنگار حرف رک اظهار کرد: در جامعه امروز دل کندن از فناوری کار بسیار سختی است اما این جوانان و نوجوانان، وقتی ندای دعوت اعتکاف می‌آید، دل به‌راحتی از همه‌ این دل‌بستگی‌ها جدا می‌شود.

تیام صدقی جوان ۱۶ ساله ارومیه‌ای که به همراه هم‌کلاسی‌هایش در این مراسم شرکت کرده است در گفتگو با خبرنگار حرف رک، عنوان کرد: سال گذشته که مراسم اعتکاف را از تلویزیون تماشا می‌کردم، دعا کردم که امسال بتوانم در این مراسم معنوی شرکت کنم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه امسال توفیق شد که در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کنم، خواندن دعا، روزه‌گرفتن و نماز دسته‌جمعی، حالات خوب و عرفانی به انسان دست می‌دهد و احساس نزدیکی بیشتری به خدا می‌کنیم.

قصه محمد ۹‌ساله و مهدی سیزده‌ساله، روایت دو برادری است که از سن ۶ سالگی هر سال همراه پدرشان در این ایام معتکف می‌شوند و از احساس خوبشان در این ایام می‌گویند و نمی‌خواهند این روزها زود بگذرد و پدرشان که می‌گوید همه تلاشش این است تا بتواند فرزندانی مؤمن و رهرو امام زمان (عج) تحویل جامعه دهد.

اعتکاف حال‌وهوایی غیرقابل وصف دارد

مهدی پسر بزرگ این خانواده در گفتگو با خبرنگار حرف رک، با اشاره به اینکه، اعتکاف حال‌وهوایی غیرقابل وصف دارد، گفت: با هر دعا خواندن و نماز خواندن احساس می‌کنم به خدا نزددیک‌تر می‌شوم و خود را در سرای معبود خویش نظاره‌گر هستم.

وی گفت: ایام اعتکاف بهترین زمان و فرصت برای رهایی از بار گناهان و بهره‌مند شدن از رحمت سرازیر خداوند است، پس بهتر است که تمام فرصت‌های ویژه را غنیمت بشماریم و بهره‌های معنوی فراوانی از آن کسب کنیم.

مهدی در ادامه عنوان کرد: خوشحالم که فرصتی پیش آمد تا تجربه‌ام را با شما به اشتراک بگذارم. در واقع، شرکت در مراسم اعتکاف برای من تجربه‌ای بسیار ارزشمند و ارامش‌بخش بوده است. این مراسم فرصتی است برای فرار از هیاهوی زندگی روزمره و یافتن آرامش در خلوت با خداوند است.

حسین دیگر نوجوان شرکت‌کننده در این مراسم بیان کرد: یکی از جوانب مهم این مراسم، ایجاد ارتباط عمیق با خداوند است. وقتی در خلوت خود با خداوند صحبت می‌کنیم، احساس می‌کنیم که نزدیکتر به او هستیم و او همراه ماست. این ارتباط معنوی و روحانی برایم بسیار ارزشمند است.

وی تصریح کرد: شرکت در این مراسم، باعث شده است که بیشتر به خودمان و به دیگران احترام بیشتری بگذاریم. همچنین، زمانی که از هیاهوی روزمره فرار می‌کنیم و در فضای معنوی اعتکاف قرار می‌گیریم، ایده‌ها و ارزش‌های عمیق‌تری را درباره زندگی و معنای آن به دست می‌آوریم.

حسین عنوان کرد: فقط می‌خواهم به همه توصیه کنم که این فرصت را از دست ندهند و در مراسم اعتکاف شرکت کنند. این تجربه معنوی و ارامش‌بخش، به همه افراد کمک می‌کند تا با خود و با دیگران بهتر آشنا شوند و به یافتن معنی و زیبایی در زندگی دست پیدا کنند.

محمد پسر 15 ساله نیز در گفتگو با خبرنگار حرف رک، اظهار کرد: برای رهبرم آمدم، به عشق رهبر آمدم تا برای سلامتی ایشان دعا کنم، دوست دارم روز پدر که گذشت را به ایشان به‌عنوان پدر ملت ایران تبریک بگوییم.

وی تصریح کرد: از زمانی که آمدیم مشغول عبادت هستیم برخی در حال قرآن خواندن هستند برخی در بین حلقات دوستی حضور دارند برخی آموزش قرآن می‌دهند من نیز مشغول عبادت و ذکر هستیم در فوتبال هم شرکت کردم اشتیاقی که داریم سختی را آسان می‌کند.

۶۰ مسجد و مصلی در سطح استان آماده میزبانی 12 هزار معتکف

حجت‌الاسلام‌والمسلمین منصور امامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی حرف رک، تأکید به اینکه در ارومیه مصلی امام خمینی آماده میزبانی از یک هزار و 200 نفر معتکف است، اظهار کرد: علاوه بر مصلی، در ۱۵ مسجد محوری نیز مراسم اعتکاف با ظرفیت دو هزار و 270 نفر در حال برگزاری است.

وی با اشاره به اینکه ایام اعتکاف مصادف با پنجم تا هفتم بهمن است، تصریح کرد: فراهم بودن تمامی امکانات رفاهی، سخنرانی، جشن و عزاداری، قرائت ادعیه و زیارات مشاوره، گفتمان، محافل انس با قرآن، تفسیر، پرسش‌وپاسخ، حلقه‌های بصیرتی معرفتی و تربیتی، برگزاری مسابقات از جمله برنامه‌هایی است که در سه روز اعتکاف برگزار خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان‌غربی با تأکید به اینکه امسال برای اولین حدود ۲۳ مسجد میزبان دانش‌آموزان معتکف خواهند بود، یادآور شد: در ارومیه مصلی امام خمینی برای پسران دانش‌آموز و مسجد امام رضا در خیابان همافر برای دانش‌آموزان دختر آماده شده است.

حجت‌الاسلام امامی خاطرنشان کرد: فرایند ثبت‌نام برای حضور در این مراسم از ۲۰ دی آغاز شده و تا یک بهمن ادامه داشت که علاقه‌مندان به‌صورت حضوری هر روز از ساعت ۹ الی ۱۳ به ادارات تبلیغات اسلامی و یا مساجد محوری مراجعه و یا از طریق سایت اداره کل تبلیغات اسلامی استان اقدام به ثبت نام اعتکاف کرده بودند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×