» اخبار استان » رای اولی‌ها ارومیه‌ای از انتخابات می‌گویند
اخبار استان - ارومیه - تیتر یک - گزارش و تحلیل - میزگرد
گفتگو با اولین سرنوشت سازها؛

رای اولی‌ها ارومیه‌ای از انتخابات می‌گویند

اسفند 3, 1402 30

همیشه تجربه اولین‌ها حسی ماندگار برای انسان به همراه داشته است حال تجربه اولین رای دادن و شرکت در یک تصمیم‌گیری اجتماعی حس و حال غریبی دارد، حس بزرگ‌تر شدن و درک درست از مسائل سیاسی و اجتماعی کشور و مؤثربودن در آینده لذت بخش است و رای اولی‌ها امسال در انتخابات ۱۴۰۲ مهم‌ترین رویداد سیاسی نقش اساسی ایفا می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» همیشه تجربه اولین‌ها حسی ماندگار برای انسان به همراه داشته است حال تجربه اولین رای دادن و شرکت در یک تصمیم‌گیری اجتتماعی حس و حال غریبی دارد،حس بزرگ‌تر شدن و درک درست از مسائل سیاسی و اجتماعی کشور و مؤثربودن در آینده لذت بخش است و رای اولی‌ها امسال در انتخابات ۱۴۰۲ مهم‌ترین رویداد مهم نقش اساسی ایفا می‌کنند و کلمه رای اولی‌ها توأم باطراوت تازگی امید انرژی است.

رای اولی‌ها، جوانانی هستند که برای اولین‌بار در زندگی خود به‌عنوان شهروندان فعال و مسئول، در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا شرکت می‌کنند. این جوانان با شوروشوق بالایی، از این فرصت برای تعیین سرنوشت خود و کشورشان استفاده می‌کنند و نشان می‌دهند که آینده ایران در دستان نسلی پرتوان، پرسشگر و کنجکاو است.

رای اولی‌ها در هر استان و شهری از کشور، با اقبال و انگیزه‌ای ویژه، در فعالیت‌های مربوط به انتخابات مشارکت می‌کنند. از برگزاری کافه گفت‌وگوهای انتخاباتی، تا شرکت در جلسات و برنامه‌های آموزشی و تبلیغاتی، از ایجاد گروه‌های مجازی و ارتباط با نامزدها، تا حضور در راهپیمایی‌ها و تجمعات حمایتی، از نوشتن مقالات و داستان‌های انتخاباتی، تا تهیه آثار فرهنگی و هنری در این زمینه، رای اولی‌ها در همه جبهه‌ها حضور دارند و نقش مؤثری در افزایش آگاهی، انگیزه و مشارکت مردمی در انتخابات ایفا می‌کنند.

رای اولی‌ها با حضور خود در انتخابات، نه‌تنها از حق شهروندی خود بهره می‌برند، بلکه به دیگران هم الهام می‌بخشند که با اعتمادبه‌نفس و امید به آینده، در این جشن تکلیف سیاسی، سهیم باشند. رای اولی‌ها با داشتن دیدگاه‌ها، انتظارات و معیارهای مختلف، به تنوع و غنای انتخابات کمک می‌کنند و با ابراز نظرات و پیشنهادها خود، به بهبود وضعیت کشور و حل مشکلات مردم کمک می‌کنند.

رای اولی‌ها، نشان‌دهندهٔ زنده‌بودن جامعه و دموکراسی در ایران هستند. آنها با حضور خود در انتخابات، بیانگر قدرت ملی و اعتماد ملت به‌نظام جمهوری اسلامی هستند. آنها با حضور خود در انتخابات، مسئولیت خود را در برابر تاریخ و آینده ایران احساس می‌کنند. آنها با حضور خود در انتخابات، امیدوارند که نماینده منتخب خود را در مجلس شورای اسلامی داشته باشند که به نیازها، خواسته‌ها و آرزوهای آنها پاسخ دهند و ایران را به سمت توسعه، عدالت و آرامش هدایت کنند.

حنانه حیرانی، رضوان زرگرزاده و محدثه جعفری از رای اولی‌های دبیرستان الزهرا شهر ارومیه هستند که با حضور در یک دورهمی با خبرنگار ما از ذوق و شوق و حضور خود در انتخابات می‌گویند.

حرف رک: چه احساسی دارید که می‌توانید در سرنوشت کشور خود نقش داشته باشید و رای شما در جامعه و کشور مؤثر باشد؟

حنانه حیرانی در پاسخ به سؤال خبرنگار گفت: اینکه می‌توانم در تصمیمات سیاسی کشورم مشارکت کنم و بزرگ شوم، برایم بسیار شیرین و دلچسب است. من احساس می‌کنم که جزئی از جامعه هستم و می‌توانم در تعیین سرنوشت کشورم تأثیرگذار باشم. این حس برایم قابل‌توصیف نیست.

رضوان گفت: من نیز به‌عنوان یک شهروند فعال و مسئول، از اینکه در این رویداد سیاسی حاضر باشم، خوشحالم. من می‌خواهم که کشورم پیشرفت کند و بهتر شود.

محدثه می‌گوید: من از اینکه به مرحله جدیدی از زندگی‌ام رسیده‌ام و حس بزرگ‌شدن دارم، بسیار مفتخرم. من از اینکه به‌عنوان یک شهروند وظیفه اجتماعی و مدنی خود را انجام می‌دهم، بسیار راضی هستم. این حس‌ها برایم لذت‌بخش هستند.

حرف رک: آیا کاندیدای موردعلاقه خود را انتخاب کرده‌اید؟ از چه منابعی برای آشنایی با کاندیدای خود استفاده می‌کنید؟

حنانه حیرانی گفت: من در مرحله اول از فضای مجازی و کانال‌های خبری برای شناخت کاندیداها استفاده می‌کنم. همچنین مناظره‌های تلویزیونی را نیز دنبال می‌کنم. اما چون هنوز تبلیغات رسمی شروع نشده است، کاندیدای نهایی خود را مشخص نکرده‌ام.

رضوان در پاسخ به خبرنگار ما گفت: من از کانال‌های خبری و شبکه‌های تلویزیونی که به موضوع انتخابات پرداخته‌اند، برای کسب اطلاعات استفاده می‌کنم. من می‌خواهم کاندیدایی را انتخاب کنم که برنامه‌های مشخص و عملی داشته باشد.

آیا در محیط خانواده درباره انتخابات و انتخاب فرد اصلح صحبت می‌کنید؟

حنانه گفت: بله، در محیط خانواده ما هر روز بین اعضای خانواده بحث و گفتگو درباره انتخابات وجود دارد. ما معتقدیم که انتخاب فرد اصلح بسیار مهم است، چون نماینده‌ای که به مجلس می‌رود، نه‌تنها برای شهر ما، بلکه برای کل کشور مسئولیت دارد. بیشتر صحبت‌ها را هم در مدرسه بین دوستان انجام می‌دهیم.

رضوان زرگرزاده گفت: برای ما در این سن، انتخاب فرد اصلح یک چالش و یک تعهد است. ما هم در محیط خانواده درباره انتخابات صحبت می‌کنیم و سعی می‌کنیم که فردی را انتخاب کنیم که بهترین واجد شرایط باشد.

محدثه گفت: ما هر روز در خانواده درباره انتخاب یک نماینده متدین و تقوا و اصلح بحث می کنیم. این مهمترین دغدغه ما است.

به نظر شما یک نماینده اصلح چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

حنانه گفت: نماینده اصلح باید از خدا بترسد و به وظایفش پایبند باشد. باید دانش و تجربه کافی را داشته باشد تا بتواند در مجلس قوانین خوبی تصویب کند. نماینده خوب باید به منافع ملی و مردمی اهمیت بدهد و خیانت نکند.

رضوان گفت: نماینده اصلح باید قوانین و مقررات را رعایت کند و با منابع کشور سوء استفاده نکند. باید به هدف های ملی و انقلابی پایبند باشد.

حرف رک: اگر شما نماینده می شدید، اولین کارتان چه بود؟

حنانه گفت: اگر من نماینده می شدم، اولین کارم رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بود. باید تولید داخلی را افزایش دهیم، اشتغال و درآمد جوانان را بالا ببریم و فقر و گرانی را کاهش دهیم.

رضوان گفت: اگر من نماینده می شدم، اولین کارم خدا را یاد می کردم و از او کمک می خواستم. باید مشکلات اقتصادی و معیشتی را حل کنیم.

حرف رک: بزرگترین نگرانی شما از آینده چیست؟

بزرگترین نگرانی ما از آینده این است که آیا می توانیم شخص مفید و موفقی باشیم. کار و شغل و درآمد از مهمترین مسائل جامعه است.

اگر می خواستید برای تشویق هم سن و سالانتان به شرکت در انتخابات یک شعار بسازید، چه می گفتید؟

حنانه گفت: در مکتب امام حسین یاد گرفتیم ممکن است آب هم برای خوردن نداشته باشیم اما باید پای اعتقادات خود باقی بمانیم، ما چه رای بدهیم چه رای ندهیم مجلس تشکیل خواهد شد و چقدر بهتر است مشارکت مردم بالا باشد در این مواقع دشمن به خود اجازه نمی دهد که در کشور ما جولان بدهد و طبق فرمایشات حضرت آقا مشارکت حداکثری در انتخابات بسیار اهمیت دارد.

رضوان گفت: اگر رای دادن ما قرار نیست مشکلی را حل کند چرا دشمنان ما سعی و تلاش می‌کنند که مردم را دلسرد بکنند و در آستانه انتخابات خیلی بیشتر سخن شهید همت را می‌توان درک کرد که ایشان گفته‌اند هر موقع در مناطق جنگی راه را گم کردید نگاه کنید آتش دشمن کدام سمت را می‌کوبد آن سمت جبهه خودی است. ما دقیقاً شاهد این موضوع هستیم دشمنان صندوق‌های رای را نشانه گرفته‌اند و تشخیص جبهه خودی و بیگانه کار سختی نیست شهید حاج‌قاسم گفتند اگر می‌خواهیم جامعه سالمی داشته باشیم افراد اصلح باید بر آن حاکم باشند.

محدثه گفت: ما اول و اخر این رای را خواهیم داد و بیشتر دشمنان اعلام می‌کنند که رای ندهید و این کار درستی نیست و با رای ندادن ما فرصت به دست دشمن می‌افتد
حنانه حیرانی گفت: در جامعه کنونی بیشتر فضایی که بر افکار جوانان آسیب می‌رساند فضای مجازی است و باید توجه داشته باشیم هر چه که دیدیم را باور نکنند و تحقیق را انجام دهد جنگ نرم بر ذهن جوانان تأثیرگذار است.

چه انتظاری از نماینده انتخابی خود دارید؟

حنانه حیرانی گفت: نماینده‌ای که با رای مردم به صحن مجلس راه پیدا می‌کند باید دلسوز ملت باشد و به فکر منافع و جیب خود نباشد.ما دوست داریم ایران همیشه قوی بماند و نماینده مردم در مجلس تمام نلاش خود را بکند که ایران همیشه کشوری قوی و مقتدر باقی بماند.

رضوان عنوان کرد: نماینده‌ای که از سوی مردم انتخاب شده است وقتی به مجلس راه پیدا می‌کند در همه کارها باید خدا را سرلوحه کارها کرده و برای رفع مشکلات شهر و کشور تلاش کند و همیشه وفادار مردم بوده و خیانت نکند.

 

مردم آذربایجان غربی در روز جمعه ۱۱ اسفند 1402 همراه با سایر استان‌های کشور به صندوق‌های رأی می‌روند تا نمایندگان خود را برای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اعضای مجلس خبرگان رهبری انتخاب کنند.

خاطرنشان‌می‌شود مشارکت در انتخابات یکی از حقوق و وظایف مردم است که نشان‌دهنده آگاهی، مسئولیت‌پذیری و فعالیت سیاسی آن‌هاست. مردم با شرکت در انتخابات می‌توانند در سیاست‌گذاری‌های آتی کشور دخالت کنند و نمایندگانی را انتخاب کنند که منافع ملی و محلی را دنبال کنند. انتخابات همچنین فرصتی برای نشان‌دادن وحدت و همبستگی ملی در برابر دشمنان و تحریم‌های ظالمانه است.

رقیه وکیلی

انتهای خبر/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×