» اخبار استان » زلزله بزرگتری برای خوی در راه نیست
اخبار استان - گزارش و تحلیل

زلزله بزرگتری برای خوی در راه نیست

خرداد 28, 1402 30

کارشناسان می‌گویند پتانسیل زلزله در اطراف خوی کمتر از هفت ریشتر است و اگر سازه‌ها ستون‌های قوی داشته باشند در برابر زمین لرزه مقاومت می‌کنند.

به گزارش حرف رک، عصر روز گذشته زلزله نسبتاً شدیدی با مرکزیت شهرستان خوی، مناطق وسیعی از آذربایجان غربی و حتی تبریز را لرزاند.

مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران قدرت این زمین‌لرزه را 4.7 ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین برآورد کرد که در عمق 9 کیلومتری زمین به وقع پیوست.

شدت این زمین‌لرزه باعث وحشت و فرار مردم به اماکن باز شد و بازار قدیمی و سنتی خوی را به تعطیلی کشاند.

فرماندار خوی در همان دقایق اولیه زمین‌لرزه از آماده‌باش گروه‌های ارزیاب و اعزامشان به مناطق مختلف شهرستان خوی خبر داد.

بنا به گفته فرمانداری خوی، این زمین‌لرزه تا امروز 30 مصدوم داشته که به جز یک نفر که دچار دررفتگی دست شده، سایر مصدومان به‌صورت سرپایی مداوا و ترخیص شدند.

به گفته کارشناسان زمین‌شناسی، زمین‌لرزه‌های خوی نسبت به میانگین ۱۰ سال گذشته ۱۳۴ درصد رشد داشته است و مقام اول بیشترین زمین‌لرزه‌ها در کشور را از آن خودکرده است.

زلزله ویرانگر زمستان سال گذشته در ترکیه که باعث کشته‌شدن ده‌ها هزار نفر شد باعث شده مردم خوی هم با هشیاری و حساسیت بالایی موضوعات و اتفاقات مربوط به زلزله‌ها را دنبال کنند و ماه‌ها چادرنشینی بعد از زمین‌لرزه 5 ریشتری در بهمن سال 1401 گواه این مسئله است.

بااین‌حال مسئولین کشور می‌گویند بسیار بعید است که زمین‌لرزه قدرتمندی مثل آنچه در ترکیه و سوریه روی داد، در خوی یا تبریز تکرار شود؛ اما این اظهارات هم باعث نشده تا مردم خوی آن آرامش سابق قبل از زمین‌لرزه‌ها را دوباره به دست بیاورند.

دکتر توحید ملک‌زاده زمین‌شناس در این باره می‌گوید: در برابر این بلای طبیعی کاری نمی‌توان کرد الا توجه به اصول علمی ساخت‌وساز و مهندسی‌ساز کردن سازه‌ها.

به گفته این استاد ژئوفیزیک، پتانسیل زلزله در منطقه اطراف خوی کمتر از هفت ریشتر است؛ بنابراین خانه‌ها و آپارتمان‌ها فقط با ستون‌های قوی در مقابل زلزله‌های بزرگ دوروبر هفت ریشتر مقاوم خواهند بود.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×