» اخبار استان » بوکان »  ساخت اولین دستگاه کشت دانه کار نخود در بوکان
کاشت نخود
بوکان - پیشخوان

 ساخت اولین دستگاه کشت دانه کار نخود در بوکان

اردیبهشت 24, 1402 40

به گزارش حرف رک به نقل از کانی پرس؛ «آسو دلباخته» جوان مبتکر و خلاق بوکانی با بهره‌گیری از توان و دانش بومی موفق به ساخت اولین دستگاه کشت دانه‌کار نخود در کشور شد.

این مخترع جوان بوکانی در گفتگو با خبرنگار کانی پرس در خصوص اختراع خود گفت: این دستگاه را باتوجه‌به نیاز کشاورزان و زارعان منطقه طراحی کرده است.

وی ادامه داد: این محصول برای اولین‌بار در بوکان و بر اساس دانش کاملاً بومی تولید شده و بر اساس آزمایش‌های انجام‌گرفته بر روی دستگاه می‌تواند سبب افزایش چشمگیر راندمان تولید نخود در مزارع شود

آسو دلباخته تصریح کرد: بی‌تردید کارایی این دستگاه نسبت به روش‌های سنتی بسیار بیشتر است و در صورت حمایت می‌توان به صادرات آن نیز امیدوار بود.

این مخترع و مبتکر بوکانی ادامه داد: بر اساس داده‌ها، کشت نخود با دست، در عصر فنّاوری توجیه اقتصادی ندارد این چنین شد که جرقه و ایده ساخت این دستگاه به فکرم رسید که بعد از چند بار تکرار و آزمون‌وخطا و آزمایش، موفق به ساخت نمونه پیشرفته آن شدیم که مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت.

دلباخته عنوان کرد: دستگاه ردیف‌کار نخود که با توان و مواد بومی ساخته شده مشابه خارجی ندارد و برای اولین‌بار با حمایت مسئولان جهاد کشاورزی بوکان تولید شده است.

این مخترع جوان بوکانی در خصوص مشکلاتش به خبرنگار کانی پرس گفت: به دلیل نبود تسهیلات سرمایه در گردش، در طول سال قادر به ساخت و تولید تنها 50 تا 60 دستگاه هستیم و در صورت اختصاص تسهیلات توان تولید تعداد بیشتر و قطعاً اشتغال‌زایی بیشتر و پایدار خواهیم بود.

گفتنی است صرفه‌جویی در میزان بذر و زمان کشت، افزایش راندمان تولید در واحد سطح، غلبه بر علف‌های هرز به روش مکانیکی و دستیابی به محصولی یکنواخت از دیگر مزایایی استفاده از این دستگاه است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×