» اجتماعی » سالانه ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت چغندر قند می‌رود 
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان

سالانه ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت چغندر قند می‌رود 

اردیبهشت 21, 1402 60

به گزارش پایگاه خبری حرف‌رک،  پیمان حصادی روز چهارشنبه در کمیته فنی چغندرقند در آذربایجان غربی، اظهار کرد: در دهه ۷۰ تا ۷۵ سالانه از سطح ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور ۵.۳ میلیون تن محصول چغندر قند برداشت می‌شد در حالیکه در سال ۹۰ تا ۹۵ میزان تولید در ۱۰۰ هزار هکتار به ۶.۵ میلیون تن رسید‌.

وی تصریح کرد: متوسط تولید نیز از ۳۰ تن به ۵۹ تن رسیده که عامل اصلی این رشد افزایش متوسط تولید در مزارع اذربایجان غربی است.

مجری طرح چغندر قند کشور با بیان اینکه چغندرقند برخلاف ادعاهای نادرست که مصرف بالایی در آب دارد، گفت: میانگین مصرف آبیاری این استان طبق بررسی مرکز تحقیقات کشاورزی، حداکثر ۹ هزار مترمکعب است.

وی افزود: ۳۴ درصد کشت کشور در این استان است که پیرانشهر بیشترین سطح زیر کشت را دارد و بهترین کارخانه‌های قند کشور نیز کارخانه‌های قند ارومیه، خوی و پیرانشهر است .

حصادی اظهار کرد: عملکرد در واحد هکتار این استان ۶۲ تن است که در صورت بررسی دقیق این میزان بیشتر است و تا ۶۹ تن می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که چغندر با عملکرد ۵۹ تن در هکتار صرفه اقتصادی ندارد،  افزود: در سال‌های اخیر کشاورزان آذربايجان غربی ۱.۹ میلیون تن تولید داشتند.

حصادی با بیان اینکه مزارع چغندرقند و تولیدات آذربایجان غربی کیفیت بالایی دارند، اظهار کرد: نیازمند تنوع ارقام کشت شده هستیم تا رقم‌های بهتر شناسایی و کاشت شوند.

وی با تاکید به توجه کشاورزان به سطح پوشش اراضی زیر کشت چغندرقند گفت: از کل سطح ۳۱ هزار هکتاری استان هفت هزار و ۶۲۰ هکتار تحت پوشش بیمه بود که باید این رقم سطح بیمه شده حداقل به ۸۰ درصد اراضی افزایش یابد.

گفتنی است، آذربایجان غربی رتبه اول تولید چغندر در واحد سطح در استان را داراست، سهم این استان در کل کشور بالای ۳۴ درصد است و در سه سال گذشته در صدر بوده است.

بسته سیاست حمایتی محصول چغندرقند از سوی وزارت جهاد کشاورزی به منظور ایجاد انگیزه در کشاورزان و تعادل‌بخشی در الگوی تولید، با لحاظ هزینه حمل در قیمت اصلاح و قیمت نهایی خرید تضمینی این محصول اعلام شد.

️قیمت خرید تضمینی چغندرقند بهاره و پاییزه با لحاظ هزینه حمل، برای هر کیلوگرم چغندرقند بهاره عیار ۱۶ درصد ۲۸ هزار ریال و برای هر کیلوگرم چغندرقند پاییزه عیار ۱۵ درصد ۲۷ هزار و ۲۰ ریال تعیین شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×