» اخبار استان » بوکان » سایت دفن زباله شیخلر، چالشی لاینحل برای مدیران بوکانی
گزارش
بوکان - گزارش و تحلیل

سایت دفن زباله شیخلر، چالشی لاینحل برای مدیران بوکانی

خرداد 31, 1402 40

دو دهه از بروز مشکلات زیست محیطی بخاطر دفن زباله های بوکان در روستای شیخلر می گذرد و هنوز این چالش برای مدیران بوکان لاینحل باقی مانده است.

به گزارش حرف رک به نقل از کانی پرس؛ ﺗﻮﺳﻌﻪ شهرنشینی رواج فرهنگ مصرف‌گرایی افزایش جمعیتی به‌تبع آن پیچیده ﺗﺮﺷﺪن زﻧﺪﮔﯽ جوامع بشری در ﻗﺮن ﺟﺪﯾﺪ محیط‌زیست اﻧﺴﺎﻧﯽ و طبیعی را مخاطرات ﺟﺪی ﻣﻮاﺟﻪ ساخته است.

در ﮐﺸﻮر ﻣﺎ اﻓﺰاﯾﺶ روزافزون ﺟﻤﻌﯿﺖ و ﮔﺴﺘﺮش ﻣﺪاوم ﺷﻬﺮﻫﺎ از ﯾﮏ ﺳﻮ و ازدﯾﺎد و ﺗﻮﺳﻌﻪ فعالیت‌های ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺗﺠﺎری و ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻘﺎدﯾﺮ زﯾﺎدی ﻣﻮاد زاﺋﺪ در ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺷﺪه اﺳﺖ

امروزه تخلیه زباله همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان شهری بوده است؛ اگرچه شهرهای بزرگ به‌واسطه جمعیت، بیشتر با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما این مشکل به دلیل هم‌جواری شهرهای کوچک با طبیعت، نمود بیشتری می‌یابد و تبعات زیست‌محیطی به‌مراتب خطرناک‌تری دارد.

شهر بوکان در جنوب آبریزی دریاچه ارومیه یکی از ده‌ها شهر کشور است که به‌واسطه انفجار جمعیتی آن طی دو دهه گذشته با چالش جدی دفن پسماند شهری روبه‌رو می‌باشد.

از دهه گذشته و با افزایش سرسام‌آور زباله‌های خانگی در بوکان تنها سایت پسماند شهری که در کیلومتر ۴ جاده بوکان به مهاباد و در حاشیه روستای شیخلر قرار دارد سبب ایجاد چالش‌های بسیار زیست‌محیطی و مدیریتی در سطح شهرستان شده است.

 

ایجاد سایت دفن زباله شیخلر بدترین تصمیم مدیریتی تاریخ بوکان 

در همین رابطه یکی از کارشناسان حوزه محیط‌زیست در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بر اساس داده‌های شهرداری، دهیاری‌ها و سازمان محیط‌زیست از مجموع زباله‌های تولید شده در این شهرستان بیش از 80 درصد آن را زباله‌های شهری و مابقی را زباله‌های روستایی تشکیل می‌دهد.

رحیم عبدالکریمی با بیان اینکه در این شهرستان کمتر از ۱۰ درصد زباله‌ها تفکیک می‌شود، عنوان کرد: در این شهرستان بازیافت زباله‌ها به‌صورت ماشینی انجام نمی‌گیرد هر چند طی سال‌های گذشته اقدامات مثبتی دراین‌خصوص صورت‌گرفته است.

وی اضافه کرد: دفن پسماند در محل فعلی شهر بوکان خارج از ظرفیت است و در جابه‌جایی محل دفن پسماند در قالب طرح جامع مدیریت پسماند تعجیل شود.

رحیم عبدالکریمی تصریح کرد: امروزه حفاظت از محیط‌زیست در برابر آلاینده‌هایی از قبیل پلاستیک و سموم به یک وظیفه اخلاقی و انسانی تبدیل شده است؛ زیرا طبیعت و منابع زیستی باید برای آیندگان حفظ شود.

این کارشناس حوزه زیست‌محیطی بوکان با اشاره به مکان فعلی سایت دفن زباله بوکان عنوان کرد: سایت دفن زباله شیخلر را باید یکی از بدترین تصمیم‌گیری‌های تاریخ مدیریت بوکان دانست.

وی ادامه داد: هم‌جواری با روستای شیخلر، نزدیکی به بستر آبی سیمینه‌رود، قرارگرفتن در مسیر باد غالب و همسایه با زیستگاه پرنده نادر و در حال انقراض میش‌مرغ از معایب بزرگ این سایت می‌باشد که تا کنون چالش‌های زیست‌محیطی گسترده‌ای را به وجود آورده است.

بی‌تردید یکی از ارگان‌های دخیل در این حوزه سازمان حفاظت محیط‌زیست است که باید با شناسایی تهدیدهای زیست‌محیطی این سایت، پیشنهادها کارشناسانه خود را به مدیران شهری اعلام نماید.

 

سرانه تولید زباله هر فرد در بوکان روزانه یک هزار و 100 گرم است

در همین خصوص رئیس سازمان محیط‌زیست بوکان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: یکی از مهم‌ترین تهدیداتی که امروزه حیات زیست‌بوم کره زمین را تهدید می‌کند معضل آلایندگی طبیعت و منابع طبیعی با پلاستیک است که باعث آسیب‌های جدی بررسی حیات‌وحش، محیط‌زیست و سلامت انسان خواهد بود.

بازیار افزود: تولید سالانه پسماند در جهان روزبه‌روز بیشتر می‌شود به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود در دهه‌های آینده تولید پسماند به چندین 10 میلیون تُن در سال برسد و در صورتی که این حجم از پسماند بازیافت نشود به‌صورت جدی می‌تواند محیط‌زیست را به نابودی بکشاند.

وی ادامه داد: سرانه تولید زباله هر فرد در بوکان روزانه یک هزار و 100 گرم است که این میزان تولید زباله در مقایسه با سرانه کشوری که 700 گرم برای هر شهروند برآورد می‌شود، 400 گرم بیشتر می‌باشد.

بازیار در خصوص آخرین وضعیت سایت پسماند بوکان عنوان کرد: چندین جلسه کارگروه مدیریت پسماند در سطح استان و شهرستان برای رفع مشکلات پسماند شهری برگزارشده است.

وی افزود: دراین‌خصوص ارزیابی زیست‌محیطی و تفصیلی سایت جدید پسماند شهری در کارگروه به تصویب رسیده است.

رئیس محیط‌زیست بوکان یادآور شد که: در آخرین جلسه کارگروه مدیریت پسماند آستانه با حضور معاون عمرانی استاندار تشکیل شد، شهرداری بوکان موظف گردید ظرف سه ماه نسبت به انتقال محل دفن پسماند شهری به محل جدید معرفی شده اقدام نماید.

شهرداری به‌عنوان اصلی‌ترین مجری حوزه پسماندهای شهری به شمار می‌آید که باید با برنامه‌ریزی دقیق و البته با همکاری دیگر ارگان‌های مرتبط از این چالش مدیریتی عبور کند.

بی ترید سایت فعلی پسماند بوکان جدای از مشکلات زیست‌محیطی به دلایل نزدیکی به شهر، ورود شیرابه به سفرهای زیر زمینی و قرارگرفتن در مسیر باد غالب سبب چالش‌های جدی در حوزه سلامت مردم نیز شده است.

 

یکی از مطالبات اصلی مردم بوکان پسماند است

در همین رابطه شهردار بوکان در گفتگو با کانی پرس عنوان کرد: یکی از مطالبات اصلی مردم بوکان پسماند است که البته نسبت به شهرهای هم جوار در این بخش از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار هستیم.

ناصر محمدخانی افزود؛ در زمینه پسماند اقدامات بسیار بزرگی انجام و در حال اجرا می‌باشد که مهم‌ترین آن تعیین مکان جدید دفن زباله در پشت شهرک صنعتی در ۱۵ کیلومتری بوکان و همچنین آغاز به کار کارخانه بزرگ بازیافت در وبگاه فعلی است.

وی تصریح کرد؛ تا کنون مجوزهای لازمه زیست‌محیطی از استان برای احداث مکان جدید دفن پسماند اخذ و بودجه‌ای بالغ بر ۴ و نیم میلیارد تومان برای احداث آن در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: لازم است برای پایان‌دادن به چالش زباله‌ها در این شهر جدای از تغییر مکان سایت فعلی، تفکیک زباله از مبدأ را نیز در دستور کار قرار دهیم.

بی‌تردید زباله‌ها سال‌هاست در بوکان تبدیل به ابرچالش شده‌اند، غده سرطانی که روزبه‌روز وخامت بیشتری می‌یابد و تا جایی پیش رفته که جلسات گسترده و برنامه‌های متنوع مدیران شهری نیز نتوانسته بوکانی‌ها را از این مشکل برهاند.

امید است مدیران شهری به‌ویژه شهرداری با جدیت و البته مکان‌یابی درست جهت تغییر مکان سایت فعلی دفن زباله بوکان اقدام نمایند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×