» اخبار استان » بوکان » سد بوکان به نیروگاه برق‌آبی مجهز می شود
سد شهید کاظمی
بوکان - تیتر یک

سد بوکان به نیروگاه برق‌آبی مجهز می شود

اردیبهشت 26, 1402 20

تفاهم‌نامه واگذاری قسمتی از اراضی پایین‌دست سد بوکان به‌منظور احداث نیروگاه برقابی ۹.۸مگاواتی، بین شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی و شرکت پاک نیرو بنیان و شرکت چینی هونگیا چین به امضای طرفین رسید.

به گزارش حرف رک به نقل از کانی پرس؛ در سال‌های گذشته و با روند ادامه‌دار شدن روند گرم‌شدن زمین و به دنبال آن افزایش دما در فصل‌های خشک، شاهد مصرف برق در سطح کشور بودیم که این مهم در نهایت به جیره‌بندی برق در روزهای مختلف خانگی، صنعتی و کشاورزی طی چند سال گذشته ختم شده است.

 هر چند سالیان متمادی است که زنگ خاموشی ناشی از کمبود انرژی‌های فسیلی بارها به صدا درآمده، اما تا کنون برنامه و راه کاری علمی برای فاصله از این بحران در کشور به‌صورت جدی گرفته نشده است.

 شاید بهترین راه برای فاصله‌گرفتن از انرژی‌های فسیلی در کشور با وجود سدهای فراوان و پر آب کشور احداث و استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی باشد.

 بی‌تردید سرمایه‌گذاری برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به‌خصوص در حوزه برق‌آبی می‌تواند حداقل از بار مصرفی نیروگاه‌های فسیلی بکاهد و این مهم یعنی افزایش تولید انرژی برای حوزه‌های مختلف سطح کشور.

 سد شهید کاظمی بوکان با دبی ۲۵ لیتر در ثانیه در کم‌بارش‌ترین سال‌ها یکی از متنوع‌ترین منابع آبی کشور برای احداث نیروگاه برق‌آبی است که جدای از تأمین برق چندین استان می‌تواند برای ده‌ها نفر اشتغال پایدار ایجاد کند.

 متولیان انرژی همواره طی چند سال گذشته محدودیت سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها را دلیل اصلی خاموشی‌ها در فصل تابستان اعلام می‌کنند، چالشی که با فرصت و ظرفیت سرمایه‌گذاری برای استفاده ترکیبی از انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق مختلف به‌ویژه سد شهید کاظمی بوکان وجود دارد.

 طبق پیش‌بینی وزارت نیرو تا سال ۱۴۱۵ ایران به ۵۵۰ میلیارد کیلووات‌ساعت برق نیاز دارد که اگر به دیگر نیروگاه تجدیدپذیر توجه نشود حتی برای تأمین این میزان برق در تأمین سوخت نیروگاه‌های حرارتی برق دچار مشکل می‌شویم، مشکلی که در ۲ سال اخیر در قالب خاموشی‌های بدون اعلام قبلی به‌صورت ملموس بروز پیدا کرده است.

 در همین رابطه مسئول سد شهید کاظمی سال ۱۴۰۱ در گفتگوی مفصل با خبرنگار کانی پرس گفته بود: بسیاری از کشورهای دنیا در یک دهه اخیر بیش از برنامه تعیین شده به نیروگاه‌های تجدیدپذیر شامل برق‌آبی، خورشیدی و بادی مجهز شدند.

 جعفری افزود: سد شهید کاظمی بوکان اگر به نیروگاه برق‌آبی که ظرفیت ویژه‌ای برای این مهم دارد مجهز شود بسیاری از مشکلات فعلی نه‌تنها بوکان بلکه دیگر استان‌های هم‌جوار نیز تا حدود زیادی کاسته می‌شود.

 وی ادامه داد: در ساله‌ای پر بارش شاهد دبی ۱۲۵ لیتری و در کم‌بارش‌ترین سال‌ها ۲۵ لیتری آب بر ثانیه در این سد هستیم که این آمار نشان می‌دهد سد شهید کاظمی بهترین مکان برای احداث نیروگاه برق‌آبی در سطح منطقه است.

 جعفری افزود: با ایجاد و احداث این نیروگاه می‌توان از ۲۵ تا ۱۲۵ مگاوات برق تولید و آن را وارد مدار شبکه کرد که این مهم نشان از پتانسیل مهم سد شهید کاظمی هستیم.

 این مسئول بوکانی افزود: همه زیر ساخت‌ها در سد شهید کاظمی برای ایجاد نیروگاه برق‌آبی مهیا است و تنها جذب سرمایه‌گذار می‌تواند انقلابی در حوزه برق منطقه ایجاد کند.

 در همین خصوص و با حضور مدیرعامل و معاونین شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی، مدیران شرکت سرمایه‌گذاری پاک نیرو بنیان و شرکت هونیگا چین در محل شرکت آب منطقه‌ای تفاهم‌نامه‌ای باهدف واگذاری قسمتی از اراضی پایین‌دست سد بوکان به‌منظور احداث دو نیروگاه برقابی ۴.۹ مگاواتی تبادل شد.

 در این نشست مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به این که برق و آب دو نیاز حیاتی توسعه و مدیریت کشور هستند، گفت: برنامه اصلی وزارت نیرو برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از قطع برق در زمان اوج بار، توسعه تولید برق از منابع تجدیدپذیر مانند نیروگاه‌های برقابی است.

 مجید رستگاری افزود: رهاسازی‌های متعدد از سدهای استان به‌منظور اهداف کشاورزی، شرب و حقابه زیست‌محیطی دریاچه ارومیه و تالاب‌های استان فرصت بسیار مناسبی است تا علاوه بر این امر مهم با ایجاد سازه مناسب مانند نیروگاه کوچک برقابی با یک تیر دونشان زد و علاوه بر تأمین آب برق موردنیاز شبکه برقی منطقه نیز تأمین گردد.

 حمایت‌های قانونی و دولتی از سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های مقیاس کوچک توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کشور، اقدامات بخش آب در زمینه توسعه نیروگاه‌های برق‌آبی کوچک، سیاست‌های حمایتی وزارت نیرو در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و سند راهبردی ملی توسعه نیروگاه‌های برقی آبی باید از رویکردهای مهم وزارت نیرو در این بخش باشد که امید است شاهد احداث و افتتاح چنین نیروگاهی در حوزه آبریز سد شهید کاظمی بوکان باشیم.

 انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×