» اجتماعی » سرعت‌گیرهای نامتناسب عامل تصادفات در ارومیه
اجتماعی - اخبار استان - ارومیه - گزارش و تحلیل

سرعت‌گیرهای نامتناسب عامل تصادفات در ارومیه

بهمن 30, 1402 30

سرعت‌گیرها و موانع ترافیکی،برای کنترل سرعت و ایجاد امنیت بیشتر در معابر شهری استفاده می‌شوند اما اگر به‌صورت نامناسب و بی‌رویه نصب شوند، می‌توانند باعث ایجاد ترافیک، آلودگی هوا، صدمات به خودروها و حوادث رانندگی شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» شهر ارومیه، یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان آذربایجان غربی، با مشکلاتی در زمینه آسفالت و سرعت‌گیرهای خیابان‌های خود روبرو است. برخی از معابر این شهر به دلیل عدم توجه به استانداردهای آسفالت، ناهموار و ناهنجار شده‌اند. این موضوع باعث ایجاد ترافیک، آلودگی هوا و خطرات جانی برای رانندگان و عابران پیاده می‌شود.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهرداری ارومیه اعلام کرده است که طبق هدف‌گذاری امسال، یک و نیم‌میلیون مترمربع از معابر و خیابان‌های شهر ارومیه آسفالت می‌شوند وی افزوده است که این پروژه با همکاری سازمان‌های دولتی و خصوصی انجام می‌شود و تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

درعین‌حال، برخی از شهروندان از وجود سرعت‌گیرهای نامتناسب و زیاد در برخی از خیابان‌های ارومیه شکایت دارند آنان معتقدند که این سرعت‌گیرها علاوه بر کاهش سرعت و افزایش مصرف سوخت، باعث آسیب‌دیدن خودروها و ایجاد آزار و اذیت برای مردم می‌شوند. برخی از شهروندان پیشنهاد داده‌اند که به‌جای سرعت‌گیرها، از راه‌حل‌های دیگری مانند دوربین‌های کنترل سرعت، تابلوهای راهنما و چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی استفاده شود.

برخی از مسئولان اعلام کرده‌اند که سرعت‌گیرها بر اساس نیازهای ترافیکی و ایمنی شهر طراحی و نصب شده‌اند. آنها می‌گویند که این سرعت‌گیرها به‌منظور کنترل سرعت خودروها، جلوگیری از تصادفات و حفاظت از عابران پیاده قرار داده شده‌اند.سفرهای شهری به دلیل نیازهای روزمره مردم انجام می‌شود و باید استانداردهای ایمنی و راحتی معابر شهری برای شهروندان محترم رعایت شود. اما متأسفانه استفاده از سرعت‌گیرهای غیراستاندارد در سراسر شهر مشکلاتی مانند تصادفات و آسیب‌هایی به خودروها ایجاد کرده است.

افزایش روزانه و بی‌رویه سرعت‌گیرهای غیراستاندارد و غیرحرفه‌ای در سطح شهر نه‌تنها آرامش شهروندان را به خطر انداخته، بلکه باعث افزایش ترافیک و تصادفات نیز شده است؛ بنابراین باید مواردی مانند عرض و ارتفاع مناسب، مکان مناسب، رنگ مناسب، تعداد مناسب سرعت‌گیر در فاصله‌ها، عواملی باشند که در نصب این ابزارهای کنترل سرعت در سطح شهری مدنظر قرار گیرند. اما این موارد در اکثر سرعت‌گیرها رعایت نشده است و نیازمند توجه شهرداری و سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری ارومیه است.

 

 

سرعت‌گیرهای نامناسب باعت افزایش خسارت به خودروها می‌شود

مهدی محمدی از شهروندان ارومیه با اشاره به وضعیت سرعت‌گیرها در شهر ارومیه اظهار کرد: مقوله وجود سرعت‌گیر در خیابان‌ها راه‌حلی برای بهبود ترافیک شهری و کاهش تصادفات است؛ اما به دلیل غیراستاندارد بودن بیشتر این سرعت‌گیرها باعث افزایش خسارت‌های مالی برای رانندگان شدند تا اینکه تغییری در بهبود وضعیت داشته باشند.

وی ادامه داد: سرعت‌گیرها باید شیب ملایم و استاندارد داشته باشند و ارتفاع آن‌ها بیشتر از حد مجاز نباشد. اما برخی از سرعت‌گیرها رنگ ندارند و راننده‌ها نمی‌توانند آن‌ها را ببینند.

محمدی با بیان اینکه سرعت‌گیرها به‌جای اینکه امنیت را افزایش دهد گفت: گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که ماشینی که سرعت‌گیر را نمی‌بیند، ناگهان با آن برخورد می‌کند و خسارت می‌بیند.

معصومه بیاتی شهروند ارومیه‌ای گفت: سرعت‌گیر، ابزاری است که برای کنترل سرعت وسایل نقلیه استفاده می‌شود و مسئولان شهری هم برای کاهش آسیب‌های ناشی از سوانح و تصادفات رانندگی، معابر را اصلاح می‌کنند. اما متأسفانه اغلب اوقات این سرعت‌گیرهای آسفالتی به دلیل غیراستاندارد بودن، مشکل‌ساز برای شهروندان می‌شوند.

وی گفت: سرعت‌گیرهای غیراستاندارد و نامناسب، در این شرایط اقتصادی بد، باعث خسارت‌هایی به قطعات خودرو می‌شوند که این هزینه برای اقشار کم‌درآمد سنگین است.

بیاتی خاطرنشان کرد: سرعت‌گیرها و طرز نادرست رانندگی موجب بروز مشکلات زیادی برای وضعیت فنی خودرو ها شده است و خرابی خودرو ها از یک سو و از سوی دیگر گرانی قطعات و تعمیر خودرو ها باعث نارضایتی مردم شده است.

وی تصریح کرد: ارتفاع زیاد سرعت‌گیرها باعث شده عبور حتی با سرعت کم از روی آن‌ها به سیستم فنی خودرو آسیب زیادی وارد کند.

بیاتی عنوان کرد: درست‌نشدن شرایط خیابان‌ها و عدم رسیدگی به وضعیت نابسامان باعث به‌وجودآمدن این سؤال می‌شود که آیا مسئولین در این شهر تردد نمی‌کنند؟

شهروند ارومیه گفت: شرایط موجود موجب بروز نارضایتی شهروندان شده است مسئولان باید توجه داشته باشند و ساخت و نصب سرعت‌گیرها را به دست مهندسان بسپارند تا اصولی‌تر و استانداردتر ساخته شوند تا مردم با آسایش بیشتری به فعالیت‌های روزمره خود برسند و نگرانی از بابت مشکلات مالی و خطرات جانی نداشته باشند.

سرعت‌گیر طبق ضوابط فنی اجرا نشده است

توماج وحید افشار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» گفت: بیشتر سرعت‌گیرهای شهر ارومیه با رعایت‌نکردن ضوابط فنی و آیین‌نامه‌های مربوطه اجرا نشده‌اند و شهروندان با مشکلات زیادی در این زمینه روبرو هستند.

وی ادامه داد: شهرداری باید ابتدا سرعت‌گیرهای موجود را بررسی کند و سپس با ایجاد یک سیستم اطلاعاتی از سرعت‌گیرها، آنها را مطابق با استانداردها اصلاح و تنظیم کند. اگر این کار انجام نشود، شورای اسلامی شهر قصد دارد با اعمال نظارت قانونی، از شهرداری مسئولیت بگیرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه افزود: عدم برنامه‌ریزی مناسب در مدیریت شهری باعث شده است که شهروندان با مشکلات فراوانی مواجه شوند. یکی از نمونه‌های این مشکلات، وضعیت نامناسب اسفالت خیابان حضرت امام (ره) است.

وی با اشاره به خیابان امام عنوان کرد: این خیابان طبق طرح جامع و تفصیلی شهر ارومیه به‌عنوان پیاده‌راه در نظر گرفته شده است و همچنین در محدوده بافت تاریخی شهر ارومیه قرار دارد و چندین اثر ملی در آن وجود دارد.

وحید افشار ادامه داد: بنابراین، برای انجام هرگونه اقدام در این خیابان، باید هماهنگی بین سازمان‌های مربوطه انجام شود شهرداری نیز از طریق مصوبه و نامه‌ای از این سازمان‌ها خواسته است که این هماهنگی را انجام دهند، اما تابه‌حال پاسخی دریافت نکرده است. اگر این وضعیت ادامه یابد، شورای اسلامی شهر قرار است با برگزاری جلسه‌ای، خود به راهبری این موضوع بپردازد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: راهکارهای مدیریت ترافیک برای هر شهر متناسب با شرایط و ساختار آن شهر متفاوت است. در مورد شهر ارومیه نیز یک طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک در سال‌های گذشته تهیه شده است و راهکارهای مختلفی در آن ارائه شده است.

وی تصریح کرد: متأسفانه، تنها بخشی از این راهکارها که مربوط به ساخت تقاطع غیرهمسطح است، موردتوجه مدیران شهری قرار گرفته است. این راهکار امروزه یک راهکار گران و کم کارایی در مدیریت ترافیک است و از شهردار ارومیه که خود متخصص شهرسازی است، انتظار می‌رود که اقدامات بیشتر و مؤثرتری را انجام دهد. اقدامات فعلی شهرداری تنها تکرار کارهای قبلی است و بهبودی در وضعیت ترافیک ایجاد نمی‌کند.

وحید افشار خاطرنشان کرد: راهکارهای مدیریت ترافیک برای شرایط مختلف واحد نبوده و نسبت به ساختار هر شهر متفاوت است در خصوص شهر ارومیه نیز این راهکار در چارچوب طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک در سنوات گذشته تدوین و علی‌رغم ارائه راهکار در تمامی حوزه‌ها صرفاً در بخش احداث تقاطع غیرهمسطح موردتوجه مدیران شهری واقع شده است.

وی یادآور شد: تعریض معابر و احداث تقاطع غیرهمسطح امروزه یک راهکار پرهزینه و بعضاً کم بازده در مدیریت ترافیک است و انتظار از’شهردار ارومیه که خود آشنا به مباحث شهرسازی بود بسیار بیشتر از اقدامات فعلی که عملاً تکرار غیرهمسطح سازی‌های قبلاً انجام‌یافته است.

خاطرنشان می‌شود موانع ترافیکی،برای کنترل سرعت و ایجاد امنیت بیشتر در معابر شهری استفاده می‌شوند. اما اگر به‌صورت نامناسب و بی‌رویه نصب شوند، می‌توانند باعث ایجاد ترافیک، آلودگی هوا، صدمات به خودروها و حوادث رانندگی شوند. برای حل این مشکل، چندین راهکار می‌توان ارائه داد که می‌توان به استفاده از سیستم‌های هوشمند کنترل ترافیک، مانند دوربین‌های ثبت سرعت، تابلوهای الکترونیکی، سنسورهای حرکتی و نورهای راهنمایی که این سیستم‌ها می‌توانند به‌صورت خودکار سرعت مجاز را بر اساس شرایط ترافیکی، آب‌وهوایی و زمانی تنظیم کنند و رانندگان را از آن مطلع سازند. همچنین می‌توانند در صورت تخلف، جریمه‌های الکترونیکی صادر کنند و رانندگان را از پرداخت جریمه‌های نقدی رها کنند اشاره کرد. ایجاد خطوط فیبر نوری و توسعه زیرساخت هوشمندسازی شهر این پروژه که با همکاری ایرانسل و شهرداری ارومیه انجام شده است، امکان ارائه خدمات شهر هوشمند را در کلان‌شهر ارومیه فراهم می‌کند. با استفاده از این زیرساخت، می‌توان اطلاعات دقیق و لحظه‌ای از وضعیت ترافیک، آلودگی هوا، میزان مصرف انرژی، سطح آب را دریافت و مدیریت کرد و  همچنین می‌توان از این زیرساخت برای ارائه خدمات عمومی مانند پارکینگ هوشمند، تاکسی هوشمند،سامانه‌های اطلاع‌رسانی بهره‌برداری کرد.

رقیه وکیلی

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×