» اجتماعی » سود دست‌رنج باغداران اشنویه‌ای در جیب دلالان / کشاورزان حمایت شوند
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک - گزارش و تحلیل

سود دست‌رنج باغداران اشنویه‌ای در جیب دلالان / کشاورزان حمایت شوند

تیر 11, 1402 70

همه‌ساله با آغاز فصل تابستان باغداران اشنویه‌ای به دلیل نبود نظارت از سوی مسئولان متضرر شده و سود اصلی به جیب دلالان می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک؛ بیشتر اهالی شهرستان اشنویه در آذربایجان غربی از طریق کشاورزی امرارمعاش می‌کنند و بیشترین باغات زیر کشت این منطقه به کشت انواع گیلاس اختصاص‌داده‌شده است.

باغداران اشنویه همه ساله تابستان خود را با برداشت گیلاس آغاز می‌کنند، و به امید فروش این محصول در بازار یک سال از درختان گیلاس مراقبت می‌کنند.

امسال سرمازدگی درختان در فصل بهار از سو، جولان دلالان از سوی دیگر باعث خزان کشاورزان در فصل تابستان شده است.

یک کشاورز برای بدست آوردن محصول، یک سال سرمایه گذاری می‌کند و رنج گرما و سرما را به دوش می‌کشد اما یک واسطه‌گر تنها در عرض چند ساعت ۳۰ تا ۴۰ درصد سود حاصل از خرید محصول را به دست می‌آورد.

امسال فصل برداشت گیلاس در اشنویه در حالی آغاز شده که به دلیل سرمازدگی باغات استان این محصول با کاهش تولیدی ۵۰ درصدی همراه بوده است.

دستمزد روزانه هر کارگر گیلاس چین حرفه‌ای ۳۵۰ هزار تومان

نیک‌منش یکی از باغداران اشنویه با بیان اینکه امسال تولید محصول گیلاس در این شهرستان کاهش چشمگیری داشته گفت: دلیل اصلی کاهش محصول گیلاس سرمازدگی باغات است.

وی افزود: برداشت گیلاس از باغات این منطقه همه ساله از اواخر خردادماه آغاز و تا آخر تیرماه و چند روز اول مرداد ادامه دارد.

نیک‌منش افزود: کیفیت گیلاس اشنویه به خصوصا گیلاس تک‌دانه در تمام ایران مشهور است، و کشاورزان برای تولید محصول مرغوب هزینه‌های زیادی از قبیل کود و آبیاری پرداخت می‌کنند.

این باغدار با بیان اینکه دستمزد کارگران گیلاس چین امسال افزایش پیدا کرده گفت: باغداران برای یک کارگر حرفه‌ای گیلاس چین روزی ۳۵۰ هزار تومان دستمزد پرداخت کنند.

وی افزود: آنچه که باعث رنجش کشاورز می‌شود این است که سود حاصل از زراعت دلالان بیش از کشاورزان است.

دلالان گیلاس را درب باغ ۲۰ هزار تومان می‌خرند و در شهر ۶۰ هزار تومان می‌فروشند

حسنی باغدار دیگری با بیان اینکه به دلیل کوتاه‌بودن فصل برداشت این محصول باغداران مجبور هستند بلافاصله بعد از برداشت آن را به فروش برسانند گفت: گیلاس توجیه اقتصادی خوبی دارد و لذا نباید به آن بی‌توجه بود.

وی گفت: باتوجه‌به این شرایط دلالان در کمین هستند تا میوه را ارزان از باغدار خرید کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو گیلاس را دلالان درب باغ ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان می‌خرند، اما همین گیلاس را با قیمت کیلو ۵۰ الی ۶۰ هزار تومان در بازار بفروش می‌رسانند.

به گفته این باغدار، سهم دلال از سود گیلاس بیشتر از باغداران است و انتظار می‌رود که مسئولان حمایت ویژه از باغداران در اشنویه داشته باشند.

حسنی تصریح کرد: اگر صنایع بسته‌بندی در این شهرستان راه‌اندازی شود باغداران می‌توانند با بسته‌بندی محصول خود دست دلالان را از این منطقه کوتاه مرده و اقدام بفروش مستقیم محصول خود کنند.

کاهش ۵۰ درصدی تولید گیلاس در اشنویه بر اثر سرمازدگی

بایزیدی، مدیر جهاد کشاورزی اشنویه با بیان اینکه برداشت گیلاس از باغات شهرستان آغاز شده افزود: پیش‌بینی می‌شود دو هزار تن گیلاس از باغات برداشت شود.

وی افزود: متأسفانه به دلیل سرمازدگی باغات امسال برداشت گیلاس نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش دارد.

وی افزود: سطح زیر کشت این محصول به ۸۱۸ هکتار رسیده که از این میزان ۴۹۸ هکتار بارده و ۳۲۰ هکتار غیر بارده است.

بایزیدی گفت: به طور میانگین از هر هکتار باغ بارور این شهرستان، هشت تُن محصول برداشت می‌شود و این شهرستان باتوجه‌به شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی مستعد کشت گیلاس است.

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه افزود: ارقام گیلاسی که در اشنویه کشت می‌شود، شامل تک‌دانه‌ای مشهد، خوشه‌ای، زرد دانشکده، سفید ارومیه و نوع محلی به نام (خومالی) است که این نوع گیلاس مزه و کیفیت عالی و خواهان زیادی دارد.

بایزیدی بیان کرد: روزانه بیش از هفت هزار نفر به‌صورت مستقیم در فصل برداشت گیلاس مشغول به کار می‌شوند.

بعد از سه سال وقفه؛ ششمین دوره جشنواره گیلاس اشنویه برگزار می‌شود

روناک تاسا، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه از برگزاری ششمین دوره جشنواره گیلاس اشنویه در تیرماه خبر داد و گفت: این دوره از جشنواره به مدت سه روز از 14 تا 16 تیر در محل باغ گیلاس شهرداری اشنویه برگزار می‌شود.

 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه افزود: برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی، محصولات کشاورزی و غذاهای محلی، اجرای زنده موسیقی سنتی و رقص محلی و برگزاری تورهای گردشگری در سطح شهرستان از جمله برنامه‌های جانبی ششمین دوره جشنواره گیلاس اشنویه هستند.

وی عنوان کرد: جشنواره گیلاس اشنویه باهدف برندسازی این شهرستان به‌عنوان قطب تولید گیلاس و جذب گردشگر هر ساله برگزار می‌شود که مورد استقبال مسافران و گردشگران از سطح کشور نیز قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×