» اجتماعی » سوغات برف اسفندماهی برای مردم ایران
اجتماعی - تازه های خبر

سوغات برف اسفندماهی برای مردم ایران

اسفند 8, 1402 20

22 روز مانده به پایان زمستان، بارش قابل توجه برف، 25 استان کشور را در بر گرفت و از شادمانه جشن‌های نیمه شعبان تا جاده‌ها، فرودگاه‌ها، مدارس، ادارات و حتی مصرف گاز را با دست سرد خود تحت تاثیر قرار داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» به نقل از نقل از خبرگزاری فارس، بخش خانگی مصرف کننده بیش از 50 درصد گاز تولیدی کشور است؛ طبق اعلام شرکت گاز با ورود موج سرما و بارش برف در 24 استان کشور، مصرف گاز مصرف بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده به 600 میلیون متر معکب رسید و پیش‌بینی می‌شود این میزان با تداوم سرما به 700 میلیون نیز برسد.با این وجود تا کنون شاهد قطعی گاز در هیچ نقطه‌ای از کشور نبوده‌ایم و تنها در تهران، مدیرکل ستاد بحران استان، از محدودیت عرضه گاز به ادارات دولتی و صنایع استان با هدف تئاوم گازرسانی به بخش خانگی خبر داد.

درست مصرف کنید تا گاز به همه برسد

مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران با اشاره به پیش بینی هواشناسی درباره زمستانی شدن آب و هوای کشور در هفته جاری به هموطنان توصیه کرد که با توجه به بارش برف در اکثر نقاط کشور و کاهش محسوس دمای هوا، نسبت به کاهش مصرف برق وگاز اقدام کنند.رییس مرکز راهبری کنترل گاز کشور نیز در گفتگوی تلویزیونی از مردم خواست با رعایت اصول مصرف، به شرایط پایدار برای همه نقاط کشور کمک کنند.

استان تهران حال و هوای زمستانی گرفت

مدارس در هفت شهر استان تهران کم و بیش تعطیل شدند و در شهرهای فیروزکوه، دماوند، رودهن، شهریار، دماوند و ملارد و پردیس شادی برف و سامانه شاد میهمان خانه دانش‌آموزان شد. گرجه شب گذشته اما با بارش برف، شاهد ترافیک فوق سنگین در ورودی‌های شرقی تهران بودیم اما امروز به یمن نزولات جوی، کیفیت هوای پایتخت به حد قابل قبول رسید. سرهنگ ایرج کهریزی فرمانده پلیس‌راه ویژه شرق استان تهران شب گذشته در خصوص اوضاع ترافیکی محورهای هراز، فیروزکوه، امام رضا(ع) و بزرگراه حرم به حرم در شرق استان تهران گفته بود: هم‌اکنون تردد وسایل نقلیه از شمال به جنوب محور هراز سنگین و پرحجم درجریان است و در برخی نقاط به صورت مقطعی با ترافیک فوق سنگین مواجه و عبور خودروها به کندی انجام میشود.

شعله ادارات و صنایع را پایین بکشید تا بخاری خانه‌ها روشن بماند

حامد یزدی‌مهر مدیرکل مدیریت بحران استان تهران شامگاه یکشنبه با اشاره به گسترش سرما و کاهش دما اظهار کرد: با هدف تداوم گازرسانی به بخش خانگی، گاز ادارات دولتی و صنایع استان تهران تا اطلاع ثانوی با محدودیت روبرو خواهد شد.وی با تاکید بر خاموش بودن موتورخانه ادارات و صنایع مستقر در استان تهران گفت: محدودیت در مصرف گاز از سوی صنایع و ادارات استان تهران ضروری است و چنانکه این محدودیت اعمال نشود جریان گاز‌رسانی در بخش‌های مربوطه با قطعی روبرو خواهند شد.وی با بیان اینکه مصرف گاز در صنایع نیز بسیار با اهمیت است، گفت: از مردم عزیز نیز تقاضا داریم با صرفه جویی در مصرف گاز گام مهمی در جلوگیری از آسیب به اشتغال و صنعت استان بردارند.

ارتفاعات گیلان رکورددار بارش برف

به گفته سخنگوی صنعت آب، بیشترین برف ثبت شده در سامانه بارشی اخیر در ایستگاه شاه‌شهیدان در بالادست سد آیت‌الله بهجت استان گیلان رقم خورد و ارتفاع برف در این منطقه از 1.5 متر فراتر رفته است. ایستگاه چوبر در استان گیلان نیز بیش از 1.3 متر برف را به ثبت رسانده است.وی افزود: در سایر مناطق از جمله منطقه کوهرنگ واقع در استان چهارمحال و بختیاری نیز 0.5 متر برف روی زمین نشسته و در ایستگاه‌ها به ثبت رسیده است.

برف در رشت هواپیماها را زمین‌گیر کرد

سید محسن میرحسینی مدیرکل فرودگاه‌ گیلان، به دلیل تداوم بارش برف و کاهش شدید دید افقی، کلیه پروازهای امروز دوشنبه ۷ اسفندماه از فرودگاه رشت تا اطلاع ثانوی لغو است.‌میرحسینی می‌گوید با وجود بارش برف، تیم عملیات زمستانی فرودگاه رشت از ساعات ابتدایی بامداد امروز به صورت مستمر در حال تلاش برای بازگشایی سطوح پروازی هستند.

پرواز ملوان نپرید

تعطیلی پروازهای فرودگاه رشت، به پر تیم ملوان که راهی تهران و بعد اهواز بود نیز گرفت و پرواز این تیم در ساعات اولیه روز لغو شد؛ سازمان لیگ هم اعلام کرد که هیچ‌یک از بازی‌های فردا سه‌شنبه به خاطر برودت هوا لغو نخواهد شد.در آخر، ویدئویی از خروج اعضای تیم فوتبال ملوان بندرانزلی از فرودگاه سردارجنگل رشت پس از لغو پرواز چارتر این تیم به اهواز منتشر شد و ملوانی‌ها به خانه بازگشتند.

زور برف به مهرآباد نرسید

فرودگاه مهرآباد که مرکز پروازهای داخلی پایتخت است، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بارش برف، تمام پروازهای ورودی و خروجی به‌صورت عادی در حال انجام است، اما مسافران برای اطمینان از انجام پرواز خود از طریق تماس با شماره تلفن ۱۹۹، آخرین وضعیت پرواز را بررسی کنند.

برف روی باند فرودگاه مشهد نشست اما مانع پروازها نشد

از صبح امروز شهر مشهد سفیدپوش شد و فرودگاه شهید هاشمی نژاد هم از برف بی‌نصیب نماند؛ با این وجود با برف‌روبی باند فرودگاه مرکز استان خراسان رضوی توسط پرسنل، پروازها بدون توقف در حال انجام است.

مسافران در جاده‌های برفی

طبق اعلام مرکز مدیریت راه‌ها، جاده‌های 24 استان تحت تاثیر برف و باران بوده و مسافران، سفری برفی را تجربه کردند.بارش برف و باران در برخی محورهای استان‌های تهران، مازندران، البرز، اصفهان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین، همدان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، لرستان، مرکزی، فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمان، گلستان، گیلان، قم، کرمانشاه، بوشهر، خراسان جنوبی و خوزستان در جریان است و تردد در برخی محورها را با مشکل مواجه کرد.در استان‌های همدان، سمنان، گیلان، گلستان، خراسان رضوی و… برخی محورها در اثر بارش برف مسدود شده که تا کنون اکثز این معابر بازگشایی شده‌اند.

هلال احمر 1600 نفر را از برف و کولاک نجات داد

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در این باره گفته بود: در دو روز گذشته، ۲۳ استان، شامل ۳۵ منطقه (۳۳ محور کوهستانی و ۲ روستا) نیاز به دریافت خدمات امدادی پیدا کردند.وی گفت: باتوجه به بارش‌ برف و باران و کولاک شدید در دو روز گذشته، امدادگران هلال احمر به بیش از یک هزار و ۶۰۰ نفر امدادرسانی کردند.

راه‌های اصلی استان گیلان بازگشایی شدند

استاندار گیلان با اشاره به بارش برف یک متری در برخی ارتفاعات استان گیلان گفت: کلیه راه‌های اصلی بازگشایی شده است، بازگشایی راه‌های فرعی همچنان ادامه دارد؛ پیش از این برف محورهای کوهستانی این استان را مسدود کرده بود.وی گفت: با همراهی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و فرمانده پلیس راه استان در حال بازدید از محورهای مواصلاتی هستیم و هم‌اکنون در محور رشت – امامزاده هاشم تردد داریم که باز است.معابر شهر رشت هم با تلاش مستمر نیروهای شهرداری مرکز گیلان، باز ماندند و تردد هرچند آهسته اما روان بود.

برف راه 80 روستای الیگودرز را بند آورد

فرماندار الیگودرز از مسدود شدن محور مواصلاتی 80 روستای این شهرستان خبر داده و گفت: تلاش راهداران برای بازگشایی این محورها ادامه دارد.گردنه‌های گله‌بادوش و امامزاده در الیگودرز به‌دنبال بارش برف مسدود بوده و گشت‌های راهداری در این مناطق مستقر است.

اتوبان تهران ساوه یخ زد

آزادراه تهران شمال، محورهای چالوس، گردنه حیران، میاندوآب سرچم آذربایجان غربی، پونل خلخال استان گیلان و محور هشتگرد طالقان مسدود هستند.اتوبان ساوه به تهران نیز در اثر سرمای زیر صفر هوا، یخ زده و شب گذشته نیز بخشی از مسیر ساوه به مسدود شده بود.

محورهای برف‌گیر فرعی چند استان بسته شد

خودروهای عبوری مسیر کرمان به سیرج دیروز اسیر جاده برفی شده بودند که با تلاش راهدارن نجات یافتند.از سوی دیگر، محورهای جاده‌ای در خراسان‌جنوبی، گلستان، قزوین و مرکزی مسدود شدند.در استان خراسان جنوبی، محور سربیشه – نهبندان، به علت بارش برف تا اطلاع بعدی مسدود می‌باشد.استان‌های قزوین و مركزی، محور بوئین زهرا – ساوه وبلعكس، به علت بارش برف تا اطلاع بعدی مسدود می باشد.محدودیت تردد کلیه خودروها در مسیر جنوببه شمال جاده هراز جهت روان‌سازی و تخلیه بار ترافیک مسیر شمال به جنوب اجرا گردید.مسیر شهمیرزاد کیاسر و گرگان * که حد فاصل دو استان سمنان و گلستان است، به علت کولاک شدید و نبود ایمنی تردد مسدود گردید.

مسیر کندوان و هراز بسته و باز شد

محور کندوان امروز صبح دوشنبه هفتم اسفند ماه به‌دلیل سقوط بهمن در محدوده ولی‌آباد کندوان مسدود شد که حدود ساعت 12 ظهر با تلاش کارکنان اداره راه داری و با اعلام رئیس پلیس راه مازندران بازگشایی شد.همچنین مسیر جنوب به شمال محور هراز که براثر بارش برف سنگین مسدود شده بود، با تلاش عوامل راهداری بازگشایی شد.رئیس پلیس راه مازندران تاکید کرد که اتوجه به برفی و لغزنده بودن محورهای شمال تردد در جاده‌های شمال تنها با زنجیرچرخ امکان‌پذیر است.

راه 70 روستا در کرمان بند آمد

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمان از بسته شدن مسیر دسترسی به ۷۰ روستا در مناطق مختلف شمال این استان به طول حدود ۲۰۰ کیلومتر خبر داد و گفت: تلاش برای بازگشایی آنها ادامه دارد؛ این مناطق 48 ساعت شاهد بارش برف بودند.
انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×