» اجتماعی » شهردار ارومیه توانایی مدیریت شهری را ندارد/فرسودگی شغلی در بدنه شهرداری
اجتماعی - ارومیه - تازه های خبر - تیتر یک - گفتگو

شهردار ارومیه توانایی مدیریت شهری را ندارد/فرسودگی شغلی در بدنه شهرداری

اردیبهشت 16, 1402 70

به گزارش پایگاه خبری حرف‌رک، به نقل ارومtv، امین بابازاده، با اشاره به عملکرد شهرداری ارومیه در یک‌ونیم سال اخیر ظهار کرد:
ارائه خدمت صادقانه، عالمانه، پیگیرانه و شجاعانه وسیله و عاملی برای تحقق هدف رسیدن به رضایت است که غایت آن در درجه اول رضایت پروردگار متعال و سپس رضایت درونی فرد، رضایت تک‌تک نیروهای شاغل در مجموعه، شهروندان و مدیران ارشد است.

وی با بیان اینکه برخی آسیب‌ها در شورای اسلامی و شهرداری موجب نارضایتی مردم و شهروندان می‌شود، تصریح کرد: کیفیت زندگی شهروندان و برخورداری از خدمات شهری از عوامل مهم رضایتمندی شهروندان است.

مشاور سابق شهردار ارومیه عنوان کرد: در حال حاضر در مدیریت فضای شهری ارومیه، آنچه که شهروندان از مدیران شهری انتظار دارند، چیزی نیست که از فضای حاکم بر شهر مشاهده می‌کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در کارهای اجرایی هر انسانی ممکن است اشتباه کرده و دچار مشکل و چالش‌هایی شده و با کاستی‌هایی روبرو شود و در این رابطه باید گفت؛ تنها مستند و قانونی که بی‌نقص می‌باشد قرآن کریم است.

بابا‌زاده بیان کرد: فارغ از نگاه‌های مغرضانه باید به مدیران جدید در هر سمتی فرصت عرض‌اندام داد و قصاص قبل از جنایت را کنار گذاشت. ملبس شدن به ردای خدمت‌گزاری در هر پستی باید به منظور حرکت حرفه‌ای عوامل و نیروهای انسانی و چیدمان اصولی مهره‌ها برای کسب یک خروجی قابل‌قبول باشد. چالش انتصاباتِ درست در چارت شهرداری همان آرایش درخواستی جنگی است که از بطن دلواپسی جماعت همیشه نگران نشأت می‌گیرد.

کارشناس حوزه شهری افزود: حسین مهدیزاده شهردار کلانشهر ارومیه نیز ممکن است دچار چالش شده و کاستی‌هایی را داشته باشد، اما با توجه به تحصیلات، تجربه و اقبالی که برای ورود مهدیزاده به ساختمان شهرداری وجود داشت، انتظار می‌رفت که چیزی فراتر از انتظارات مردم را اجرای کند اما متاسفانه وی، توانایی مدیریت شهری را ندارد.

ترافیک یکی از بحران‌های جدی شهر ارومیه است

وی به ترافیک شهری که مهمترین معضل شهروندان ارومیه‌ای است، اشاره کرد و گفت: ترافیک یکی از بحران‌های جدی شهر ارومیه است که رفع این معضل و برون رفت از این وضعیت نامطلوب، نیازمند عزم جدی شهرداری دارد.

بابازاده که خود هیات علمی دانشگاه و دانش آموخته فناوری اطلاعات است در ادامه، تصریح کرد:در حال حاضر می‌توان با هوش مصنوعی مشکل ترافیک شهری راتا حدودی رفع کرد. درسته این موضوع کمی زمانبر است، اما این کاری است که کشورهای در حال توسعه برای برون رفت مشکل از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند و به نتیجه مطلوبی هم رسیده‌اند اما ما در اندر خم یه کوچه مانده‌ایم.

متروکه سرسبزی به نام ائللر باغی

وی بیان کرد: یکی از پتانسیل‌های شهر ارومیه، که می‌تواند در جذب گردشگر کمک شایانی کند، پارک ائللرباغی است که متاسفانه وقتی وارد این پارک می‌شوی، با متروکه‌ای سرسبز ی به نام ائللر باغی مواجه می‌شوید.

بابازاده همچنین به شهرچایی ارومیه اشاره کرد و گفت: لایروبی شهرچایی ارومیه بر عهده شهرداری است اما وقتی از مجموعه شهری در خصوص لایروبی این مکان گردشگری مطالبه‌گری می‌کنیم، توپ را به میدان دیگری انداخته و شانه خالی می‌کنند.

فرسودگی شغلی در بدنه شهرداری

وی فرسودگی شغلی را از دیگر معضلات شهرداری ارومیه دانست و عنوان کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر فرسودگی شغلی در بدنه شهرداری افزایش داشته، به رغم اینکه کارکنان با سختی مواجهند اما قانع و محجوب هستند و قطع یقین افرادی که انگیزه‌ شغلی ندارند نمی‌توانند خدمات بهتری برای شهروندان ارائه دهند بنابراین لازم است شهرداری با استفاده از افراد توانمند و کارآمد، مجموعه را، از رخوت و کسالتی که در سیستم اجرایی در چند سال گذشته ایجاد شده، نجات دهد.

بابازاده عنوان کرد: متاسفانه شهردار و معاونان شهردار نمی‌توانند تعریفی برای کار داشته باشند بنابراین وقتی کاری نباشد، کارمند دچار فرسودگی و روزمرگی دچار شده و انگیزه برای کار کردن بین کارمندان نیز از بین می‌رود.

این کارشناس عنوان کرد: اشل حقوقی در شهرداری بسیار پایین است، اما کارمندان از وضعیت موجود راضی بوده و قانع هستند اما چون برنامه‌ای بلند‌مدت و کوتاه مدت برای توسعه شهری نیست بنابراین کار و خروجی خاصی از مجموعه شهرداری مشاهده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: وجب به وجب این شهر از طلا است اما متاسفانه طی این سال‌ها جای، جای شهر ارومیه با معضل و مشکلات جدی شهری دست به گریبان است و این موضوع صدای مردم شهر به دلیل این ناکارآمدی‌ها، نارضایتی‌ها و آشفتگی‌ها درآورده است.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: معظم‌له فرموده‌اند، اگر توانایی مدیریت ندارید، پس مسئولیت کاری را بر عهده نگیرید.

مسئولی که تخصص ندارد بی‌تقوا است

بابازاده همچنین بیان کرد: از شهید گرانقدر دکتر چمران پرسیدند تعهد بهتر است یا تخصص؟ وی در جواب گفت می‌گویند تقوا از تخصص لازم‎تر است، آن را می‌پذیرم. اما می‎گویم آن کس که تخصص ندارد و کاری را می‎پذیرد، بی‌تقواست.

بسیاری از مدیران، بخش خصوصی و سرمایه‌گذار را قبول ندارند

وی عنوان کرد: هنوز هم بسیاری از مدیران، بخش خصوصی و سرمایه‌گذار را قبول ندارند و نباید اجازه دهیم کسانی که اعلام سرمایه‌گذاری می‌کنند، فراری داده شوند و با تهمت و افترا کسانی هم که سرمایه‌گذاری در این استان انجام داده‌اند، فراری شوند.

بابازاده بیان کرد: حرف‌های خوبی با ادبیات مختلف از جذب‌سرمایه گذار می‌زنیم ولی انصاف بدهید که با حرف ‌زدن، اشتغال و توسعه ایجاد نمی‌شود.

مشاور سابق شهردار عنوان کرد: بارها در شورای شهر و شهرداری عنوان کرده‌ام که شهرداری طبق قانون عایداتی دارد که شهردار موظف است که آن را احیا کند و اگر وظایف خود را انجام ندهد، ترک فعل کرده و باید برخورد جدی با آن شود
.
مازاد نیروی داریم ولی حتی یک درصد مردم شهر نیز جمعیت کارکنان شهرداری را تشکیل نمی هند

وی عنوان کرد: براساس گفته‌های شهردار ارومیه، مازاد نیرو در مجموعه شهرداری وجود دارد اما حتی یک درصد مردم شهر نیز جمعیت کارکنان شهرداری را تشکیل نمی‌هند.

مشاور سابق شهردار ارومیه عنوان کرد: مردم ارومیه، وقتی به شهرهای اطراف مسافرت می‌کنند متوجه عقب‌ماندگی شهری ارومیه از لحاظ توسعه شهری می‌شوند. متاسفانه عملا هیچ کاری در راستای توسعه شهری طی این مدت نشده است.

بابازاده بیان کرد: شهر ارومیه پناسیل بالایی در گردشگری دارد اما مدیری کارآمد برای توسعه شهر وجود ندارد.

شهردار ارومیه برخلاف شهردار سابق، هیچ خلاقیتی در ارتباط‌گیری ندارد

وی گفت: شهردار برای توسعه شهری، باید ارتباط خوبی با کارمندان و افراد متخصص داشته باشد که متاسفانه در این خصوص هم بر خلاف شهردار سابق، هیچ خلاقیتی در ارتباط‌گیری ندارد .

 

به گزارش پایگاه خبری حرف‌رک، منهای فعل و گفت رسانه‌ای؛ شهرداری در عمل کار چندانی برای رضایتمندی شهروندان انجام نمی‌دهد. طرح پرسشی ساده اما تاریخی در این‌ باره ضروری است، چرا شهرداری ارومیه، ناتوان از عمل به ماموریت‌های خویش است؟ باید پرسید و بر رسید این ناتوانی، متأثر از چیست؟ به تعبیری دانشگاهی باید دانست کانون اصلی گرفتاری‌های شهری ارومیه کجاست؟

در جمله‌ای کوتاه می‌توان گفت؛ شهرداری ارومیه «توان» مدیریت شهر را به‌طور کامل ندارد! یعنی شهرداری نمی‌تواند کاری درخور تحول و توسعه مورد انتظار شهروندان انجام دهد.

شهرداری ارومیه همانند پادشاه عریان داستان معروف «هانس کریستین اندرسون»می‌باشد. به تصور اینکه لباس نامرئی پوشیده و غیر او، هیچ‌کس توان شایستگی، دیدن چنین لباسی را ندارد. یکی باید تا از میان جمع؛ همچون کودک راستگوی داستان اندرسون، فریاد برآورد و این بار بگوید: «پادشاه عریان است». بی‌هیچ ملاحظه‌ای و با صدای بلند بگوید: «او که نمی‌تواند خودش را اداره کند؛ چگونه می‌خواهد شهر را با کمک انتصابات کیلویی مدیریت کند؟»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×