» اجتماعی » گیلاس آذربایجان‌ غربی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد:

گیلاس آذربایجان‌ غربی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود

تیر 4, 1402 30

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: همه ساله هشت تا ۱۰ هزار تن گیلاس تولیدی استان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

علی دیانتی در گفت‌‌وگو با خبرنگار حرف رک؛ با بیان اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود، بیش از ۲۵ هزار تن گیلاس از سطح باغ‌های بارور استان برداشت شود، اظهار کرد: عمده شهرستان‌های تولیدکننده گیلاس در استان شامل ارومیه، اشنویه، خوی است و در مهاباد و بوکان نیز مقداری گیلاس سالیانه تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: محصول تولیدی در استان علاوه بر تأمین نیاز داخل استان به سایر استان‌ها و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: همه ساله هشت تا ۱۰ هزار تن گیلاس تولیدی استان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و همچنین سایر کشورها صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: در استان سه هزار و ۷۰۰ هکتار باغ گیلاس وجود دارد که از این میزان سه هزار و ۵۰۰  هکتار بارور و مابقی غیرباور است.

دیانتی با بیان اینکه رقم عمده کشت شده در استان تک‌دانه است، افزود: این رقم بازارپسند بوده و در کنار آن رقم گیلاس خوشه‌ای و سایر ارقام نیز به‌صورت محدود تولید می‌شود.

وی افزود: سیاست وزارت جهاد کشاورزی استفاده از ارقام پایه رویشی به‌جای باغ‌های سنتی و غیراقتصادی بوده تا بتوان افزایش کیفی و کمی محصول را رقم زد.

آذربایجان غربی با دارابودن بیش از ۱۲۲ هزار هکتار انواع محصولات باغی هسته‌دار، دانه‌دار و دانه‌ریز و گلخانه‌‌ای علاوه بر تأمین نیاز مصرفی داخل استان به سایر استان‌ها و کشورها نیز صادر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک؛ درخت گیلاس از جمله درختان مناطق معتدل و سرد به شمار می‌رود و مقاوم به سرماست و در مقایسه با سایر درختان میوه هسته‌دار محصول آن زودتر به مرحله برداشت می‌رسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×