» اجتماعی » صادرات ۴۰۰ هزار تن‌ ماهی از آذربایجان‌غربی به عراق
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک - گفتگو
مدیرکل شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی مطرح کرد:

صادرات ۴۰۰ هزار تن‌ ماهی از آذربایجان‌غربی به عراق

دی 14, 1402 30

مدیرکل شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی گفت: سالانه ۱۸ هزار تن ماهی در این استان تولید می‌شود که از این میزان ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن آن به کشورهای هم‌جوار به‌ویژه اقلیم کردستان عراق صادر می‌شود.

منصور لطفی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک»، اظهار کرد: در سال جاری حدود ۱۸ هزار تن انواع آبزیان در استان تولید شده است که برآورد ریالی این تولیدات حدود سه میلیارد و ۵۰۰ هزار ریال می‌باشد.

وی با اشاره به مراکز فعال تولید آبزی در استان، گفت: حدود ۴۲۰ مرکز تولید و پرورش آبزیان در سطح استان فعال بوده و علاوه‌برآن صید و برداشت ماهی از دریاچه‌های پشت سدها و منابع آبی استان نیز صورت می‌گیرد.

مدیرکل شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی بیان کرد: در آذربایجان‌غربی انواع آبزیان از جمله (انواع کپور ماهیان، فیتوفاگ، بیگ هد، آمور) و ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان و ماهیان زینتی، زالوی طبی و شاه‌میگوی آب‌شیرین تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود سه هزار نفر در زمینه شیلات و بهره‌برداری از منابع آبی استان مشغول به فعالیت هستند.

لطفی بیان کرد: ذخایر برخی از گونه‌های آبزیان مانند شاه‌میگوی دراز آ‌ب‌شیرین، ماش ماهی و زردپر به دلایل مختلف از جمله صید غیرمجاز کاهش‌یافته و شیلات استان انجام مطالعات و ارزیابی ذخایر و بازسازی منابع آبی از لحاظ آبزیان بومی را در دستور کار خود قرار داده است و صید شاه‌میگوی آب شیرین نیز از سال ۱۳۹۷ در دریاچه سد ارس ممنوع شده است.

به گزارش حرف رک؛ آذربایجان‌غربی در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان سردابی یک قطب مهم در کشور بوده و آبزیان ارزشمندی مثل آرتمیای دریاچه ارومیه و شاه‌میگوی دراز آب‌شیرین سد ارس مختص این استان است.

همچنین باتوجه‌به وجود پتانسیل‌های گوناگون در استان به‌تبع آن آبزی‌پروری نیز در استان از تنوع خاصی برخوردار بوده و در زمینه‌های تکثیر و پرورش ماهیان سردابی، گرمابی، ماهیان زینتی، زالو، آرتمیا و سایر آبزیان طرح‌های شیلاتی در استان راه‌اندازی و اجرا می‌شود.

وجود رودخانه‌های زاب، گادر، مهاباد، زرینه، سیمینه، نازلو، شهرچای، ارس و باراندوز زمینه بسیار مناسبی برای تولید و پرورش ماهی در این استان به وجود آورده است تا در کنار کشاورزی توجه به آبزی پروری نیز غیرقابل اجتناب باشد.

همچنین سدهای مهاباد، نوروزلوی میاندوآب، شهیدکاظمی و خراسانه بوکان، بارون ماکو، قیقاچ پلدشت، ارس، سنجاق مهاباد، احمدآباد تکاب و حسنلو نقده به عنوان ۱۰ منبع نیمه‌طبیعی پشت دریاچه ارومیه مهیا عملیات صیادی است.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×