» اخبار استان » صیانت از حقوق کارگران یک ضرورت است
اخبار استان - خوی

صیانت از حقوق کارگران یک ضرورت است

اردیبهشت 10, 1402 70

به گزارش حرف رک؛ «محمد رادی» دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان خوی در گفت‌وگو با خبرنگار آذرباخیش گفت: کار به‌عنوان شغل افراد و وسیله درآمد آنان به شمار می‌رود و آن در رابطه میان دولت و مستخدمین و همچنین میان کارگران و کارفرمایان بخش خصوصی معنا پیدا می‌کند.

وی افزود: اما عده‌ای با دارا بودن ابزار تولید و سرمایه از تفوق مادی برخوردار بوده و می‌توانند شرایط خود را به دیگران تحمیل کرده و از تعهدات خویش به‌آسانی شانه خالی کنند. در مقابل گروهی عظیم که بقای خود و سایر افراد وابسته به آنان، متکی به نیروی کارشان است، در وضع نامساعد قرار گرفته و نمی‌توانند در سطح برابر با گروه اول قرار گیرند، لذا در معرض تضییع حقوق و استثمار قرار می‌گیرند. همچنین با صنعتی‌شدن جوامع، انسان امروزی در معرض فشارهای ناشی از کار، ترس از حوادث، عدم امنیت شغلی و… قرار گرفته است.

رادی با اشاره به مقوله امنیت شغلی کارگران نیز گفت: امینت در لغت به معنی “ایمن شدن، در امان بودن ” است. باتوجه‌به تعریف لغوی امنیت، می‌توان امنیت شغلی را شرایطی تصور نمود که فرد در معرض خطر ازدست‌دادن شغل یا تغییرات شغلی نباشد و برای دستیابی به شغل مناسب، ایمنی لازم را احساس کند. در واقع امنیت شغلی به این مسئله توجه دارد که اشتغال کارگران به خطر نیفتد و کارگر خود را از هر گونه تهدید ازدست‌دادن شغل مصون و ایمن بداند. در روابط میان کارگر و کارفرما به دلیل حاکم نبودن هیچ ضابطه‌ای به‌منظور جلوگیری از تعدی و تجاوز به حقوق طرف آسیب‌پذیر از یک سو و نیاز کارگران به کار برای ادامه حیات از سوی دیگر باعث می‌شد که کارگران به‌راحتی و بدون هیچ عذر و بهانه‌ای کار خود را از دست بدهند. ازاین‌رو به‌تدریج در جوامع مختلف، ضوابط و مقررات حمایتی برای زحمتکشان در نظر گرفته شد.

وی حمایت از کارگران را یک ضرورت دانست و اشاره کرد: در قانون اساسی هر کشور، از جمله قانون اساسی کشور ایران، قوانین کار و تأمین اجتماعی و آیین‌نامه‌ها و مصوبه‌های مربوط، معیارها و موازینی در راستای حمایت از کارگران و برای حفاظت و صیانت نیروی انسانی در نظر گرفته شده است که گاهی این قشر ضعیف مورد اجحاف قرار می‌گیرند.

انتهای خبر/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×