» اجتماعی » طرح‌های آبخیزداری در حوضه‌های آبریز آذربایجان‌ غربی در حال اجرا است
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
با هدف جلوگیری از فرسایش آب و خاک:

طرح‌های آبخیزداری در حوضه‌های آبریز آذربایجان‌ غربی در حال اجرا است

خرداد 22, 1402 20

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: طرح‌های آبخیزداری در حوضه‌های آبریز استان با هدف جلوگیری از فرسایش خاک در حال اجرا است.

قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار حرف رک، با بیان اینکه، در حال حاضر طرح‌های آبخیزداری در حوضه‌های آبریز استان در حال اجرا است، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته مشخص شد که زمین در نقاط مختلف با سرعت بین ۱۰ سانت تا یک متر در حال حرکت است.

وی تصریح کرد: بنابراین با توجه به اینکه سالانه بر اساس سیل و فرسایش خاک در هر هکتار از زمین، بیش از ۶ تن خاک حاصلخیز از بین می‌رفت، اجرای طرح‌های آبخیزداری برای جلوگیری از این خطرات در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی بیان کرد: اکنون ۵۰ درصد عرصه‌های آبریز استان آذربایجان غربی برای جلوگیری از این خطرات زیست‌محیطی نیاز به اجرای طرح‌های آبخیزداری دارند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز در مجموع چهارهزار طرح آبخیزداری مطالعات آماده جهت اجرا در حوزه‌های آبخیزداری داریم.

قاسمی افزود: بنابراین در فاز نخست سه هزار مترمکعب عملیات سازه‌ای در حال اجرا است که بتوانیم از بروز سیلاب در این مناطق جلوگیری کنیم.

وی عنوان کرد: بنابراین سالانه برای اجرای این طرح ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اعتبار نیاز داریم.

قاسمی عنوان کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در راستای سیاست‌های کلی نظام و برنامه توسعه ششم در جهت امنیت غذایی و نیل به خودکفایی در محصولات زراعی دامی به میزان ۹۵ درصد و بهره‌برداری از آب‌وخاک مورد تأکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مشارکت مردم در صیانت از عرصه‌های ملی امری ضروری است، گفت: ابتدای امسال مردم استان در برخی مناطق به دلیل رانش زمین درگیر بودند، این پروژه‌های می‌توانند به تثبیت‌سازی و پایدارسازی روستا کمک شایانی بکند.

 انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×