» اخبار استان » علت فوت نوزادان سه قلو قصور پزشکی نبوده است / ارجاع پرونده به دادسرای نظام پزشکی
سه قلو ها
اخبار استان - بوکان - تیتر یک

علت فوت نوزادان سه قلو قصور پزشکی نبوده است / ارجاع پرونده به دادسرای نظام پزشکی

اردیبهشت 15, 1402 60

به گزارش حرف رک به نقل از کانی پرس؛ روز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه خبری با موضوع «فوت نوزادان سه‌قلو در بوکان» به نقل از پدر نوزادان در سایت کانی پرس در بستر شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و این اتفاق ناگوار و دلسوز انتقادات زیادی را متوجه شبکه بهداشت و درمان بوکان کرد.

«علی زاهد» دادستان بوکان ساعتی بعد از انتشار این خبر در گفت‌وگو با کانی پرس در خصوص این اتفاق گفت: «با شنیدن خبر ناگوار فوت سه نوزاد بوکانی به‌سرعت پیگیر این وضعیت شده‌ایم و قرار است روز یکشنبه جلسه‌ای را برای بررسی وضعیت بهداشت و درمان شهرستان بوکان با رئیس این سازمان برگزار خواهیم کرد و به جد این حوادث و وضعیت را پیگیری می‌کنیم.»

بعد از آن روابط‌عمومی شبکه بهداشت و درمان بوکان نیز در پاسخ به انتقادات صورت‌گرفته به حوزه سلامت شهرستان در جوابیه‌ای که برای کانی پرس ارسال کرد از عدم وجود قصور پزشکی در موضوع فوت نوزادان سه‌قلو در بوکان خبر داد و نوشت: بر اساس بررسی‌های انجام‌گرفته خانم باردار در تاریخ سوم اردیبهشت‌ماه در بیمارستان فوق‌تخصصی کوثر ارومیه بستری و با دستورات دارویی در تاریخ چهارم اردیبهشت مرخص شده است.

در قسمت دیگری از این جوابیه آمده است: در تاریخ پنجم اردیبهشت‌ماه ساعت سه بامداد به علت درد، با احتمال زایمان زودرس بستری و طبق پروتکل‌های کشوری برای بیمار داروی «بتامتازون» و «آنتی‌بیوتیک» تجویز شده است. کاربرد داروی بتامتازون بلوغ ریه می‌باشد و بیست و چهار ساعت قبل از زایمان تزریق می‌شود.

روابط‌عمومی بهداشت و درمان در ادامه این جوابیه می‌نویسد: سن جنین‌ها ۲۹ هفته تقریباً هفت ماه بوده و بر اساس سونوگرافی Iugr (اختلال رشد در رحم) بوده و سن ارجح برای سزارین سه‌قلویی، حداقل سی و پنج الی سی و شش هفته است.

این روابط‌عمومی در جوابیه خود می‌افزاید: ساعت هشت صبح بیمار به پزشک آنکال روز بعد تحویل داده می‌شود که نظر متخصص دوم، تحت‌نظر گرفتن به علت اثربخشی داروی بتامتازون بوده است. ساعت ۱۰ صبح زایمان انجام می‌شود طبق نظر آقای دکتر «رحیم‌زاده» پزشک متخصص کودکان و نوزادان مقیم هر سه قل زنده به NICU منتقل شده که قل اول ۲۴ ساعت بعد از تولد و دو قل دیگر نیز چند روز بعد در مراکز استانی فوت نمودند. فوت نوزادان هفت‌ماهه سه‌قلو با نارسایی در رشد Iugr ارتباطی به پروسه زایمان نداشته است.

روابط‌عمومی شبکه بهداشت و درمان بوکان تصریح کرد: پرونده جهت بررسی باتوجه‌به درخواست خانوادهٔ بیمار به دادسرای نظام‌پزشکی ارجاع داده شده است.

هر چند نباید فراموش کرد که بیمارستانی با حداکثر استفاده از ظرفیت و ناتوانی در عدم پاسخگویی به نیازهای شهری با جمعیت ۳۰۰ هزارنفری و روبه‌افزایش بوکان لزوم توجه ویژه به محرومیت این مرکز درمانی و نگاه قهرآمیز و غیرشفاف دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان را بیش از گذشته پررنگ‌تر کرده است.

بیمارستانی که در حد پاسخ به نیازهای جمعیت ۲۰ سال پیش بوکان است اکنون نمی‌تواند جوابگوی این میزان جمعیت باشد و در کوران بی‌تدبیری مسئولان برای توسعه فاز دوم آن و تجهیز بخش‌های گوناگونش اکنون سر از جایی درمی‌آورد که جان فرشته‌های کوچک شهرمان را سه تا سه تا می‌گیرد!

عدم شفافیت در روابط مجموعه شبکه بهداشت و درمان بوکان با ارومیه و به دنبال آن عدم نارضایتی مردم از بخش‌های مختلف بیمارستان بوکان بر لزوم ورود بازرسی به موضوع حادث شده افزوده و امید است با ورود دستگاه‌های بازرسی و نظارتی دیگر شاهد بروز چنین اتفاقات تلخی در مراکز درمانی شهرمان نباشیم و بیش از این زحمات واقعی کادر درمان دلسوز زیر سؤال نرود.

 

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×