» اخبار استان » غربالگری بیش از 1.5 میلیون نفر در آذربایجان‌غربی
اخبار استان - تیتر یک - سلامت - گفتگو
رئیس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیردار استان خبر داد:

غربالگری بیش از 1.5 میلیون نفر در آذربایجان‌غربی

دی 19, 1402 50

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیردار دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: یک میلیون و ۵۶۸ هزار و ۸۶۸ هزار نفر تا امروز در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت در سطح استان، غربالگری شده‌اند.

مریم یزدی‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» در خصوص آخرین وضعیت پویش غربالگری فشارخون و دیابت در استان، اظهار کرد: طرح غربالگری و پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان‌ماه در استان آغاز شده و تا ۱۵ دی‌ماه ادامه داشت که به دلیل استقبال بالای هم‌استانی‌ها تا پایان دی‌ماه تمدید شده است.

وی افزود: شهروندان می‌توانند برای بررسی وضعیت سلامت خود در قالب غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون به مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت در استان مراجعه کنند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیردار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه این غربالگری به‌صورت رایگان انجام می‌شود، افزود: «پویش ملی سلامت» به‌صورت سراسری و در تمامی شهرهای استان در حال انجام است.

وی عنوان کرد: از ابتدای اجرای این طرح در مجموع یک میلیون و ۵۶۸ هزار و ۸۶۸ نفر از هم استانی‌های بالای ۱۸ سال در حوزه دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی مورد غربالگری قرار گرفتند.

یزدی‌زاده تصریح کرد: در این غربالگری، ۳۱ نفر مشکوک به فشارخون بالا و ۲۱ هزار نفر نیز مشکوک به دیابت شناسایی شده و به مراکز درمانی یا پزشک ارجاع داده شده‌اند.

وی گفت: ۲.۰۲ درصد افراد مشارکت‌کننده در این طرح دارای فشارخون بالا و ۱.۵ درصد نیز دارای دیابت بوده‌اند.

یزدی‌زاده عنوان کرد: در این طرح تمام افراد بالای ۱۸ سال در زمینه فشارخون بالا و تمام افراد بالای ۴۰ سال استان در زمینه دیابت غربالگری می‌شوند و دراین‌بین افراد بین ۱۸ تا ۴۰ سال که چاق بوده یا اضافه‌وزن دارند و نیز افرادی که سابقه ابتلای به دیابت را در بستگان درجه یک خود داشته و یا کم‌تحرک هستند و نیز زنانی که سابقه ابتلای به دیابت بارداری دارند نیز مشمول انجام غربالگری دیابت می‌شوند.

وی تصریح کرد: بیماری‌های غیرواگیر سالانه هزینه‌های زیادی را بر جوامع از جمله کشورمان تحمیل می‌کند و در این میان انجام پویش‌ها و طرح‌های غربالگری می‌تواند علاوه بر آگاهی‌بخشی و تلنگر به عموم جامعه مبنی بر توجه بیش از گذشته به مقوله مهم سلامت از تبعات بعدی آن نظیر مرگ‌ومیرها جلوگیری کند.

یزدی‌زاده به هدف از اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: هدف از اجرای طرح پویش غربالگری فشارخون و دیابت شناسایی موارد در معرض خطر بوده تا طبق فرایند نسبت به درمان‌های لازم اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: در فرصت باقیمانده از پویش مراقبت ملی سلامت از همه افراد بالای ۱۸ سال دعوت می‌کنیم تا با مراجعه به پزشک خانواده خود یا مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز جامع سلامت یا خانه بهداشت از وضعیت فشارخون و قند خون خودآگاه شوند و مراجعین باید حداقل هشت ساعت ناشتا باشند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×