» اجتماعی » فاجعه مدیریتی یا حادثه‌ای معمولی؟!
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل

فاجعه مدیریتی یا حادثه‌ای معمولی؟!

خرداد 7, 1402 70

روز چهارم خرداد فاجعه مدیریتی در شهرداری ارومیه منجر به حادثه‌ای دلخراش در جاده سرو شد که منتظر پاسخگویی از سوی مسئولان هستیم.

 به گزارش حرف رک؛ چند روز پیش یک خبر تلخ در رسانه‌های ارومیه منتشر شد، برخورد کامیون شهرداری با یک خودروی سواری باعث مرگ دو نفر شد.

 تصاویر منتشر شده نشان می‌داد کامیون شهرداری، خودروی سواری را کاملاً له کرده است. حالا رسانه‌های ارومیه تحلیل‌های مختلفی درباره این حادثه نوشتند.

 آن‌طور که برخی رسانه‌ها نوشتند، شهردار سلماسی ارومیه به‌تازگی یکی از همشهریانش را به سمت ماشین‌آلات شهرداری منصوب کرده است.

انتصابی که از نظر همین رسانه‌ها بیشتر شبیه یک چینش انتخاباتی است تا حرفه‌ای.

 بر اساس اظهارنظرهایی که کارکنان شهرداری برای رسانه‌ها فرستادند، راننده کامیون حادثه‌دیده علی‌رغم میل باطنی پشت فرمان خودرو نشسته و درصورتی‌که از خواسته مدیرانش تمکین نمی‌کرد احتمال اخراجش وجود داشت.

 کارکنان شهرداری گفتند که راننده کامیون پیش از آنکه مجبور شود پشت کامیون بنشیند اعلام کرده بود روحیه نشستن پشت خودروی سنگین را ندارد.

 حالا اگر این شایعات و ادعاهای مطرح شده در رسانه‌ها صحت داشته باشد (که هنوز شهرداری واکنشی به آن نشان نداده)؛ انتصاب مدیر ماشین‌آلات شهرداری ارومیه چقدر در بروز این حادثه مؤثر بوده است؟

 اگر نقش مدیر جدید انتصابی در بروز این حادثه را بپذیریم، شهردار ارومیه چه پاسخی برای رفع ابهامات مطرح شده در رسانه‌ها و افکار عمومی دارد؟

 شهردار ارومیه چندی پیش به بهانه طرح انتقادات از تعدادی رسانه و فعالان فضای مجازی شکایت کرد. باید دید واکنش «مهدی‌زاده» به این اتفاق چه خواهد بود. آیا شکایتی دیگر علیه رسانه‌ها انجام می‌دهد یا ترجیح می‌دهد آنچه اتفاق افتاده را برای افکار عمومی تنویر کند؟

جان‌های واقعی فدای خودروهای الکی شده است

در طرف دیگر ماجرا کیفیت پایین خودروهای تولیدی در تشدید این حادثه از چشم هیچ منتقد منصفی دور نیست.
کیفیت و استحکام خودروهای داخلی آن‌چنان کاهش پیدا کرده که با فشار انگشت بدنه خودرو فرومی‌رود و با کمترین فشار به شاسی، ماشین ازهم‌پاشیده می‌شود.

علاوه بر همه این موارد کیفیت و استاندارد جاده‌های مواصلاتی هم در بروز چنین صدمات جانی غیرقابل‌جبران، بر کسی پوشیده نیست.

در کشورهای مختلف دنیا و از جمله همسایگان ایران به هر طریق ممکن برای افزایش کیفیت و ایمنی خودروها تأکید می‌کنند و بازار فروش خودرو هم به‌شدت رقابتی است؛

اما در ایران بازار انحصاری خودرو به بهانه حمایت از تولید داخل زمینه رانت و سوءاستفاده را فراهم کرده است.

خودروسازان بدون توجه به جان مردم، خودروهای کاغذی روانه بازار مصرف می‌کنند و نتیجه آن هم کشته‌شدن سالانه هزاران نفر است.

شاید حادثه جاده سرو این‌قدر خونین نبود اگر پای یک خودروی ایمن در میان بود.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×