» اجتماعی » فاضلاب شهری ماکو تهدیدی برای محیط‌زیست 
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل
حرف رک گزارش می‌دهد؛

فاضلاب شهری ماکو تهدیدی برای محیط‌زیست 

خرداد 31, 1403۱۱:۲۰ ب٫ظ 50

طرح فاضلاب شهری ماکو یک طرح ۴۵ساله از زمان انقلاب است که فقدان آن موجب بروز عوامل زیست‌محیطی، آلودگی هوا و تحمیل هزینه‌های زیاد می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک»، طرح فاضلاب شهری ماکو یک طرح ۴۵ساله از زمان انقلاب است که فقدان آن موجب بروز عوامل زیست‌محیطی، آلودگی هوا و تحمیل هزینه‌های زیاد می‌شود.

خیانت پیمانکاران مساکن مهر، عدم رسیدگی و چاره‌اندیشی مسئولین به این امر و نبود فاضلاب موجب این امر شده است که اهالی آپارتمان‌های ماکو برای حفظ جان و مال خود از خطرات احتمالی و حفظ بهداشت محیط زندگی سرریز فاضلاب مسکونی خود را اعم از فاضلاب حمام و یا فاضلاب سرویس‌های بهداشتی را به جوی‌های آب و یا به رودخانه زنگمار هدایت کنند.

که در نهایت با هدایت سرریز فاضلاب به جوی‌های آب موجب آلودگی سطح هوای شهری و هدایت آب به رودخانه زنگمار موجب مخلوط‌شدن این آب با آب مورداستفاده کشاورزی می‌شود.

فارغ از اینکه این کار موجب شکایت و نارضایتی تعدادی از همسایه‌ها گردیده است اهالی آپارتمان‌ها خو نیز راضی به این کار نیستند؛ بلکه مجبور هستند.

محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در سفر ده‌روزه خود به شهرستان ماکو در تیرماه سال ۱۴۰۱ در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان که در شهرستان ماکو برگزار شد در مصاحبه با خبرنگاران گفته بود: «تعیین و تکلیف پروژه فاضلاب شهرستان ماکو که از پروژه‌های قدیمی منطقه است و مطالبات مردم و پیگیری‌هایی که نماینده شهرستان از قبل انجام داده است ما نیز مصوباتی در جهت تسریع در انجام این پروژه مهم داشتیم» که دراین‌خصوص اقداماتی از طرف فرماندار گذشته صورت گرفت؛ ولی در سال ۱۴۰۲ به دلیل بالابودن هزینه‌ها این طرح راکد شد.

مشکل فاضلاب آپارتمان‌ها با اجرای طرح شبکه فاضلاب حل می‌شود

محمود ولی‌زاده یکی از ساکنین آپارتمان‌های ۱۰ طبقه مسکن مهر در مصاحبه با خبرنگار حرف رُک دراین‌خصوص گفت: مشکل فاضلاب آپارتمان‌ها فقط با اجرای طرح فاضلاب شهری حل می‌شود.

وی افزود: خیانت‌هایی که توسط پیمانکار صورت‌گرفته از جمله ساخت غیرمهندسی سپتیک فاضلاب آپارتمانی که منجر به نشست سطح حیاط آپارتمان و همچنین نشست این فاضلاب به پی ساختمان شده است.

ولی‌زاده ادامه داد: همچنین جاگذاری لوله‌های فاضلاب به حدی غیرکارشناسانه است که در نهایت منجر به گرفتگی دهانه ممهور فاضلاب شده و فقط با دست تمیز می‌شود.

وی آپارتمان‌های ۱۰ طبقه مسکن مهر را به جزیره تشبیه کرده و گفت: طی بازدید میدانی مسئولین از این آپارتمان‌ها و مشاهده آب‌گرفتگی همچون دریاچه در پارکینگ این آپارتمان‌ها، کج‌شدگی و نشست دیوار بتونی پارکینگ و نشست کف حیاط آپارتمان در نهایت این امر را تأیید کردند که آپارتمان‌های ۱۰ طبقه مسکن مهر همچون جزیره‌ای بر روی دریاچه است و احتمال نشست آن وجود دارد.

این شهروند ماکویی همچنین تصریح کرد: برای کاهش حجم این آب‌ها اهالی آپارتمان مجبور به هدایت سرریز فاضلاب حمام به جوی آب بودند البته این امر نباید فراموش شود که آب حمام تمامی منازل در ماکو به جوی‌های آب می‌ریزد؛ اما باتوجه‌به تجمع آب حمام بیش از ۴۰ خانوار در یک محل و ماندگی بیش از چندین رو باعث متعفن شدن این آب می‌شود که بوی ناشی از آب بسیار آزاردهنده است .

وی افزود: اما هستند آپارتمان‌های دیگری که علاوه بر آب حمام سرریز فاضلاب سرویس بهداشتی را نیز به جوی‌های آب هدایت می‌کنند که این آسیب‌های جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست و هوای شهری می‌زند که این امر فقط با اجرای فاضلاب شهری قابل‌حل است.

ولی‌زاده با اشاره به دیگر خیانت‌های پیمانکار در حوزه آپارتمان‌سازی گفت: در پی فرورفتگی یکی از پنج دهانه فاضلاب واقع در حیاط این آپارتمان‌ها با اهالی اقدام به مرمت این دهانه کردیم؛ اما چیزی که پس از برداشتن دهانه فاضلاب و مصالح اطراف مشاهده شد تعجب همگان را بر انگیخت؛ پیمانکار در عین بی‌خیالی به‌جای آرماتوربندی ذیل این دهانه از ام‌دی‌اف برای نگه‌داشتن این دهانه در سطح استفاده کرده بود پس قطعاً این دهانه باید خیلی‌وقت‌پیش نشست می‌کرد.

وی ادامه داد: با حضور مغنّی در محل و با ورود به داخل این دهانه اعلام داشت در ته این چاه فرورفتگی وجود داشته و همه آب‌هایی که به این چاه ریخته می‌شود کاملاً در پی ساختمان نفوذ می‌کند.

این شهروند اظهار کرد: همچنین طبقه همکف ساختمان که باید به‌عنوان پیلوت مورداستفاده قرار می‌گرفت نیز به‌عنوان دو واحد مسکونی به ماکوئیان فروخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: طی جلسات متعددی که با مسئولین شهرستان اعم از فرماندار، دادستان، رئیس اداره محیط‌زیست، نماینده بهداشت داشتیم برای حل این مشکل نتیجه و راهکاری تا به این لحظه ارائه نشده است.

ولی‌زاده اذعان کرد: برای شهری که آپارتمان در آن زیاد است ماشین چاره کشی ۵ هزار لیتری جواب‌گو نیست باید ماشین‌های ۵۰ هزارلیتری در این شهر فعال باشند و همچنین اینکه ماشین‌های فاضلاب که میدان را برای خود باز دیده‌اند خود نسبت به قیمت‌گذاری اقدام می‌کنند و برای چاه کشی و فاضلاب کشی از قیمت‌های بالاتر از حد انتظار صحبت می‌کنند.

وی یادآور شد: در پی شکایت یکی از همسایگان و امتناع اداره محیط‌زیست و بهداشت از ارائه نامه بازرسی محل در نهایت یکی از شهروندان آپارتمان‌های ده طبقه به جرم اقدام به هدایت آب فاضلاب حمام آپارتمان به جوی آّب با عنوان «تهدید محیط‌زیست و بهداشت» به ۱۲ میلیون تومان محکوم و تمامی مسئولینی که در جلسه حضور داشتند نسبت به این امر سکوت اختیار کردند.

ولی‌زاده در پایان گفت: ضمن عرض عذرخواهی از شهروندان و اهالی منطقه آپارتمان‌های ۱۰ طبقه مسکن مهر از ایجاد بوی نامطبوع باید بگویم شما یک خانوار و دو خانوار در نهایت ۱۰ خانوار در منطقه هستید؛ اما در این آپارتمان‌ها جان ۱۴۰ خانوار در خطر است به‌جای شکایت و دعوا، به مسئولین اعتراض کنید که چرا طرح فاضلاب شهری از زمان انقلاب معلق مانده و چرا بعد اقدام فرماندار گذشته آقای کاظمی در نهایت در سال ۱۴۰۲ این طرح دوباره راکد مانده است؟

 فاضلاب یکی از مشکلات اساسی شهر ماکو است

در ادامه امیر اکبری از ساکنین آپارتمان‌های ۲۸۸ واحدی مسکن مهر در مصاحبه با خبرنگار مرزداران گفت: آپارتمان‌ها مشکلات عدیده زیادی در شهرستان ماکو دارند و فاضلاب یکی از مشکلات این آپارتمان‌ها است.

وی افزود: خیانت پیمانکاران وقت و چشم‌پوشی مسئولین وقت و تأیید اتمام کار این آپارتمان‌ها، نه‌تنها موجب نارضایتی ساکنین بلکه موجب نارضایتی اهالی منطقه نیز گردیده است.

اکبری تصریح کرد: یکی از این مشکلات پایین‌بودن گنجایش و ظرفیت فاضلاب سرویس‌های بهداشتی است که با پر شدن حجم داخلی آن برای جلوگیری از سرریزشدن آن به داخل محوطه سرریز آن به جوی آب هدایت می‌شود.

وی اظهار کرد: به دلیل حجم خیلی پایین مخزن این فاضلاب در طی یک ماه فوری پُر می‌شود و این به صورتی است که ماشین‌های فاضلاب کشی نمی‌توانند جواب‌گو باشند چرا که هم گنجایش آنها پایین بوده هم میزان تعداد تخلیه به حدی بالا می‌شود که هزینه آب از حد انتظار فراتر می‌رود؛ لذا این مشکل فقط از طریق شبکه فاضلاب شهری قابل‌حل است.

این شهروند خاطرنشان کرد: بارهاوبارها بهداشت و اداره محیط‌زیست از هیئت‌مدیره این آپارتمان‌ها شکایت کرده‌اند؛ اما راهی به جایی نبرده‌اند به دلیل اینکه این اقدام فقط و فقط جهت حفظ بهداشت محیط و جلوگیری از جان و مال خود در صورت اضطرار، جهت جلوگیری از نشت این فاضلاب‌ها به پی ساختمان‌ها صورت می‌گیرد و این آپارتمان‌ها همچون آپارتمان‌های دیگر نیز مجبور به این کار است.

وی تأکید کرد: فاضلاب یکی از مشکلات اساسی شهر ماکو علی‌الخصوص کلیه مساکن مهر به‌ویژه آپارتمان‌های ۲۸۸ واحدی است و علتش سنگلاخی بودن زمین و بالابودن حجم آب‌های زیر زمینی است که مانع حفر سپتیک مازاد می‌شود.

اکبری با اشاره به سایر مشکلات این آپارتمان‌ها گفت در فضای پارک این آپارتمان‌ها دستگاهی برای بازی کودکان وجود ندارد یک سرسره قبلاً توسط شهرداری نصب گردیده بود که به‌وسیله افراد ناشناس تخریب گردیده است.

 بوی نامطبوع فاضلاب آرامش را از خانواده‌ها سلب کرده است

امیر اصغرزاده یکی از ساکنان آپارتمان‌های آسمان سه منطقه بشگوز و جانباز شیمیایی هشت سال دفاع مقدس در مصاحبه با خبرنگار مرزداران گفت: آپارتمان‌های آسمان سه، بیشتر به‌منظور اسکان سیل‌زده‌های منازل زیر کوهی به ما تحویل داده شد که مشکلات عدیده و بی‌شماری دارد و همه مسئولین از فرمانداران سابق تا ارگان‌های مربوطه، در جریان این مشکلات بوده و از نزدیک مشکلات این آپارتمان را دیده‌اند.

وی افزود: در این آپارتمان‌ها همسران، فرزندان و همه خانواده‌ها هیچ‌گونه آسایش، آرامش و امنیت ندارند.

اصغرزاده تصریح کرد: ما از ماهیت حیاط این آپارتمان اطلاع دقیقی نداریم که نمی‌دانیم آیا به‌عنوان پارکینگ استفاده می‌شود یا به‌عنوان محل بازی کودکان و یا به‌عنوان حیاط آپارتمان.

وی اظهار کرد: نماینده دو دوره قبل با هیئت همراه نیز در این آپارتمان‌ها حاضر و با هیئت همراه از نزدیک در جریان مشکلات این آپارتمان‌ها قرار گرفتند؛ اما تا این لحظه هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته است.

این شهروند اذعان کرد: این آپارتمان با اداره محیط‌زیست در خصوص میزان خروجی فاضلاب به‌صورت غیرمهندسی از این مجموعه مشکلاتی دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما فقط یک کلید از شهردار وقت دریافت کردیم که اثاثیه زندگی خود به این محل انتقال دهیم چرا که کل منزل ما در سیل آن زمان نابود شد و ما با کمترین اثاثیه به این محل آمدیم و قرار بر این بود بنیاد مسکن هزینه‌ای بلاعوض برای کمک به ما دهد حتی نامه با اثر انگشت دریافت کردیم؛ اما کوچک‌ترین خدماتی ندیدیم.

اصغرزاده گفت: محل تجمع فاضلابی که در این مکان تعبیه شده تمام خروجی آن به سمت رودخانه زنگمار لوله‌کشی شده است و بود تعفن آن مانع وجود فضای مطبوع در محوطه آپارتمان می‌شود.

وی با اشاره به عدم وجود امنیت در این آپارتمان‌ها گفت: دیواری به‌عنوان سیل‌بند پشت این آپارتمان‌های ۴۵ متری «بین آپارتمان و رودخانه» کشیده شده است که هیچ کارایی ندارد و هنگام وقوع سیل، آب از این دیوار عبور کرده و سیل داخل محوطه حیاط و منازل پُر می‌شود.

اصغرزاده تأکید کرد که باتوجه‌به اینکه محل تجمع فاضلاب حمام، ظرف‌شویی و سرویس بهداشتی در یک مکان است این فضا گنجایش ظرفیت این‌همه فاضلاب و پسماند را ندارد که منجر به نشست دیواره‌های این مخزن «سپتیک» و نفوذ فاضلاب در پی ساختمان‌ها شده است با اینکه لوله سرریز این فاضلاب مستقیم به رودخانه زنگمار متصل شده است؛ اما همچنان خطر جانی ساکنین این آپارتمان را تهدید می‌کند؛ لذا فقط و فقط چاره کار و رفع قسمتی از مشکلات این آپارتمان‌ها بسته به شبکه فاضلاب شهری است.

لازم به ذکر است که علاوه بر مشکلات فاضلاب در آپارتمان‌های شهرستان ماکو نبود شبکه فاضلاب شهری در هنگام بارش شدید باران منجر به آب‌گرفتگی معابر عمومی و به راه‌افتادن سیل در سطح شهر می‌شود.

همچنین آپارتمان‌های دیگر از جمله آپارتمان‌های فرهنگیان و ستارخان نیز دارای این مشکلات هستند.

گفتنی است طرح شبکه فاضلاب شهری چندین سال پیش که اقدامی در جهت آن صورت گرفت از طرف چند تن از شهروندان در خصوص تصفیه‌خانه شبکه فاضلاب شهری مورد انتقاد قرار گرفت و در نهایت با امضای طومار توسط تعدادی از شهروندان این طرح مغفول ماند؛ اما در تیرماه سال ۱۴۰۱ با حضور محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در ماکو مصوبه‌ای دراین‌خصوص به تصویب رسید و در سال ۱۴۰۲ اقداماتی دراین‌خصوص توسط فرماندار وقت صورت گرفت؛ اما باتوجه‌به نجومی بودن هزینه این پروژه نهایتاً در سال گذشته‌ دوباره این پروژه معلق شد و پروژه‌ای که زمانی با ۶۰۰ میلیون تومان به اجرایی شده و به پایان می‌رسید امروز با یک هزار میلیارد تومان به پایان نمی‌رسد.

قابل‌توجه است که نبود شبکه فاضلاب شهری موجب گردیده تا ماشین‌های تخلیه چاه ماشین‌های خود را در مسیر جاده متروکه پدافند غیرعامل ماکو به نام جاده قلیش لانمیش تخلیه کنند که در نهایت این فاضلاب‌ها با نشست زمین وارد سفره زیرزمینی و رودخانه ساری سو که مورداستفاده روستاییان است، می‌شود.

امید است مسئولان شهرستانی مشکلات مردم را در خصوص فاضلاب، دیده و راه‌حلی برای حل این مشکل، جلوگیری از خطرات جانی ساکنین این آپارتمان‌ها و آلودگی محیط‌زیست پیدا کنند.

گزارش از علی قویدل

انتهای خبر/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×