» اجتماعی » قلب دریاچه ارومیه تپید
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل
به همت مسئولان و با بارش‌های اخیر؛

قلب دریاچه ارومیه تپید

اسفند 2, 1402 50

احیای دریاچه ارومیه نشان‌دهنده توانایی انسان در مقابله با مشکلات زیست محیطی و ایجاد تغییرات مثبت در طبیعت است، با توجه به تلاش‌های مستمر و همت مسئولان آذربایجان‌غربی و دولت سیزدهم، امیدواریم که دریاچه ارومیه به عنوان یکی از مهمترین منابع طبیعی منطقه، همواره حفظ و حراست شود تا به نفع زندگی و سلامتی مردم و زیستگاه‌های محیطی در این منطقه باقی بماند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، پارک ملی دریاچه ارومیه به مساحت پنج هزار 400 کیلومترمربع و با داشتن آب شور، بزرگترین دریاچه ایران به شمار می‌رود یا می‌رفت، سطح تراز دریاچه ارومیه در شرایط نرمال حدود یک هزار 277 متر بوده که مساحت آن به پنج هزار و 400 کیلومترمربع و حجم آب به ۳۲ میلیارد مترمکعب می‌رسد، اما در جدیدترین آمار منتشره از شرایط دریاچه ارومیه، تراز این پهنه آبی سه متر کمتر از شرایط نرمال اکولوژیک است.

خشک شدن دریاچه ارومیه به‌خصوص در سال‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شده است و متاسفانه پیامدهای ناگوار فراوانی هم دارد.

به دلیل افراط‌گری در برداشت کردن از آبخوان‌‌ها همچنین سوء مدیریت، دست‌کاری در وضعیت طبیعی دریاچه، برداشت کردن بی‌رویه از آب‌‌های زیرزمینی برای کشاورزی به صورت غیر استاندارد و غیر علمی، این دریاچه در بدترین حالت ممکن خود به سر می‌برد که امسال، با بارش‌های فراوان در استان آذربایجان غربی و به همت مسئولان استانی، دریاچه ارومیه تا حدودی پر آب شده است.

این بارش‌ها علاوه بر افزایش حجم آب در دریاچه، منجر به افزایش سطح آب زیرزمینی و رودخانه‌ها نیز شده است که این امر بهبود چشمگیری در وضعیت زیستی و اقتصادی منطقه ایجاد کرده است.

احیای دریاچه ارومیه نشان‌دهنده توانایی انسان در مقابله با مشکلات زیست محیطی و ایجاد تغییرات مثبت در طبیعت است، با توجه به تلاش‌های مستمر و همت مسئولان آذربایجان‌غربی و دولت سیزدهم، امیدواریم که دریاچه ارومیه به عنوان یکی از مهمترین منابع طبیعی منطقه، همواره حفظ و حراست شود تا به نفع زندگی و سلامتی مردم و زیستگاه‌های محیطی در این منطقه باقی بماند.

خشکی دریاچه ارومیه تبعات گرانی را در بر خواهد داشت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید سلمان ذاکر در گفتگو با خبرنگار حرف رک؛ اظهار کرد: دریاچه ارومیه از سال ۴۲ رو به خشک شدن رفته است، که با عدم تدبیر مسئولان مربوطه حق‌آبه آن که نصف آن از خود دریاچه به استان‌های اطراف دریاچه ارومیه تخصیص داده می‌شود، و کاهش نزولات آسمانی و سدهایی که ساخته شد و عدم مدیریت آن‌ها و چند برابر کاشت درختان آب‌بر در اطراف ارومیه و در تبریز و استان کردستان که با مصرف بی‌رویه آب و نبود الگوی کشت و ده‌ها راهکار دیگر که باید در سنوات گذشته رعایت می‌شد، دریا به تدریج رو به خشک شدن می‌رود.

وی بیان کرد: خشکی دریاچه ارومیه تبعات گرانی را در بر خواهد داشت و نه تنها شهرها و استان‌های همجوار با دریاچه ارومیه درگیر این تبعات می‌شوند بلکه کشورهای همسایه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و حیات قریب به 15 میلیون نفر به خطر افتاده و دچار بیماری‌های تنفسی می‌شوند.

وی با بیان اینکه با خشک شدن دریاچه ارومیه شاهد رسیدن طوفان‌های نمکی به پایتخت کشور را نیز خواهیم بود گفت: برای جلوگیری از چنین فاجعه زیست محیطی بررسی طرح انتقال آب از رودخانه مرزی ارس به دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

ذاکر بیان کرد: ما در دوره‌ هشتم مجلس شورای اسلامی متوجه این وضعیت شده و از دولت سوال کردیم و بزرگ‌ترین کارگروه در درون دولت تشکیل شد و ۲۷ راهکار برای ایجاد حفظ احیای ارومیه از جمله انتقال آب از رودخانه‌ی زاب که بهمن ماه افتتاح شد، طی این چند سال کارهای 10 ساله با کمک رئیسی و رئیس ستاد احیاء دریاچه ارومیه انجام شد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه یکی از اقدامات مثبت در راستای احیای دریاچه بود که شاهد انتقال سالانه ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه از طریق این کانال هستیم.

51 درصد حقابه دریاچه ارومیه به تبریز منتقل می‌شود

وی تصریح کرد: به همت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی این کار به ثمر نشست و اولین سال است که سد کانی سیب و دریاچه‌ای به طول ۲۰ کیلومتر آبگیری شده تا منتقل شود؛ سد چپرآباد که در هفته دولت پیش رو افتتاح خواهد شد و تصفیه خانه‌ای که اخیرا افتتاح شد و ۵۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد، از جمله پروژه‌ زیر ساختی برای احیای دریاچه ارومیه بوده که در طی این چند سال انجام گرفته است.

ذاکر با اشاره به اینکه آبیاری قطره‌ای باید در سه استان حوضه آبریز دریاچه اجباری شود گفت: بیشترین حقابه دریاچه از طریق رودخانه‌های سیمینه رود و زرینه رود است که متاسفانه ۵۱ درصد حقابه دریاچه از طریق این رودخانه‌ها و برای مصارف آب شرب و صنعتی به تبریز منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طی سال جاری هر سه ماه یکبار پروژه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه در استان افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که تونل انتقال آب کانی‌سیب و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه نمونه‌ای از این طرح‌ها است.

ذاکر افزود: اما زمان، تبخیر، گرمای هوا و نبود بارش بر اقدامات دولت، مجلس و دستگاه‌های اجرایی غلبه کرده است و به نظر من باید دریاچه ارومیه احیاء شود؛ چرا که دومین دریاچه شور جهان و پارک ملی است.

وی تصریح کرد: ما باید با مدیریت الگوی کشت این‌ تهدیدها را از بین ببریم و نهال‌هایی که کم آب‌بر هستند را جایگزین کنیم، ما می‌توانیم چغندر، شلیل و هندوانه و محصولات دیگر نکاریم و به جای آن محصولات کم آب‌بر بکاریم.

ذاکر تاکید کرد: بنده همچنین، پیشنهاد دادم آبیاری قطره‌ای را که چندین سال پیش در سه استان انجام شد، اجباری کنند، دولت به جای فردا باید امروز هزینه کند و در چند استان آبیاری قطره‌ای را اجباری کرده و آن موقع هزاران چاه غیر مجاز بلاانتفاع می‌شود.

وی تصریح کرد: ما باید قدم به قدم دریاچه را مثبت کنیم. چندین سال دریاچه خشک می‌شد و در دوره‌ چهار سال اول روحانی قدمی برداشته نشد؛ حتی شهباتی در مورد هزینه‌های دریاچه ارومیه ایجاد شد که باید توسط مسئولان وقت پاسخ داده شود.

ذاکر خاطرنشان کرد: ما برخی از راهکارهای کوتاه مدت را تمام کردیم و امروز دولت باید راهکارهای طولانی مدت را شروع کند؛ مانند انتقال آب از روخانه‌ی زاب و دریای خزر و وان که فردا برای آن دیر است بنابراین از هیچ تلاشی برای احیای دریاچه ارومیه دریغ نخواهیم کرد.

احیای دریاچه ارومیه با مشارکت مردمی محقق می‌شود

محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: اقدامات سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه در حال اتمام بوده و از اوایل سال آینده اقدامات نرم‌افزاری با مشارکت مستقیم مردم آغاز می شود.

وی تصریح کرد: فاز نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه با مشارکت مردم و آموزش و ترویج همراه بوده و با برنامه‌های تدوین شده، مصرف آب مدیریت خواهد شد.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه مردم و مسئولان در زمینه احیای دریاچه ارومیه همدل و همراه هستند، خاطرنشان کرد: مشکلات با شفافیت با مردم مطرح شده و در گام دوم احیای دریاچه ارومیه، تغییرات با همراهی مردم خواهد بود.

استاندار آذربایجان‌غربی تغییر الگوی کشت را نیز یکی از مهمترین اقدامات در راستای مدیریت صحیح مصرف آب دانسته و افزود: ۶.۵ میلیون تن میزان تولید محصولات کشاورزی استان بوده و خام فروشی از مشکلات اصلی کشاورزان و منطقه است.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه ۳۵ درصد سیب درختی کشور در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود، اضافه کرد: ۵۰۰ هزار تن هدررفت محصول در بخش سیب درختی وجود داشته و علیرغم اینکه تولید سیب درختی در منطقه جا افتاده، اما ارزش اقتصادی برای مردم ندارد.

وی در ادامه با اشاره به توسعه ۱۴۰ هزار هکتاری باغات منطقه در سال‌های اخیر، افزود: با این اقدام ۲.۵ میلیارد مترمکعب بر مصرف آب بخش کشاورزی استان اضافه شده و ۷۴ هزار حلقه چاه غیرمجاز در حاشیه دریاچه ارومیه حفر شده است.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×