» اخبار استان » ارومیه » لزوم تسریع در رسیدگی به پرونده‌های زندانیان ارومیه
ارومیه - پیشخوان - فرهنگی
مدیرکل امور زندان‌های آذربایجان غربی مطرح کرد:

لزوم تسریع در رسیدگی به پرونده‌های زندانیان ارومیه

دی 18, 1402 50

مدیرکل امور زندان‌های آذربایجان غربی از رسیدگی به ۳۷۹ پرونده زندانیان ارومیه خبر داد و گفت: این اقدامات در راستای تسریع رسیدگی به درخواست‌های مددجویان و کاهش جمعیت کیفری زندان ارومیه انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» مراد فتحی مدیرکل امور زندان‌های آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار درناسسی از رسیدگی به ۳۷۹ پرونده زندانیان ارومیه خبر داد.

مدیرکل امور زندان‌های آذربایجان غربی و نایب‌رئیس ستاد دیه استان اظهار داشت: به‌منظور رفع مشکلات قضایی مددجویان زندان مرکزی ارومیه، هشت قاضی اجرای احکام به همراه دادستان عمومی و انقلاب و مدیرکل زندان‌های آذربایجان غربی در زندان حضور یافتند و به درخواست ۳۷۹ پرونده محکومین مبنی بر ردمال مبهم و تجمیع محکومیت رسیدگی کردند.

وی ادامه داد: از میان ۴۵۰ پرونده موردنظر مقام قضایی، ۳۷۹ پرونده زندانیان که مشکلات قضایی داشتند، حل‌وفصل شدند.

مدیرکل امور زندان‌های آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: این اقدام در راستای تسریع رسیدگی به درخواست‌های مددجویان و کاهش جمعیت کیفری زندان ارومیه انجام شد و مورد استقبال زندانیان و خانواده‌های آنان قرار گرفت.

خاطرنشان می‌شود صدور دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها توسط رئیس قوه قضاییه در سال ۱۳۹۵ که شامل مواردی مانند اجتناب از صدور قرارهای بازداشت موقت، پذیرش تامین‌های معرفی شده، ایجاد شبکه دسترسی واحد کشیک قضایی به پرونده و ثبت اقدامات و نظارت بر تمام قرارهای صادره منجر به بازداشت می‌شود.

حضور مداوم و مستمر دادستان‌ها، قضات دادسرا، رؤسای حوزه‌های قضایی بخش، قضات دادگاه‌ها و قضات اجرای احکام کیفری در زندان‌ها برای بررسی وضعیت زندانیان و تعیین تکلیف آنها بسیار تاثیر گذار است و این قضات مکلف‌اند تا در جریان ارتباط مستقیم زندانیان و قضات، هم مشکلات آنها بررسی شود و هم زمینه آزادی زندانیان واجد شرایط بیش‌ازپیش فراهم شود.

اجرای طرح پایش و غربالگری زندان‌ها برای رصد و پایش وضعیت زندانیان و تحقق اهداف اجرای حبس. این طرح شامل مواردی مانند بررسی وضعیت سلامتی زندانیان، ارائه خدمات درمانی، روان‌شناسی و مشاوره، تشویق زندانیان به فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی، ورزشی و هنری، ارتباط زندانیان با خانواده‌ها و جامعه و ایجاد امکانات لازم برای بازگشت موفق آنها به زندگی عادی می‌شود.

این اقدامات همگی به‌منظور کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و اصلاح و باز اجتماعی شدن زندانیان انجام شده‌اند که می‌توانند نقش مهمی در ارتقای عدالت و امنیت اجتماعی داشته باشند. امیدوارم پاسخ من برای شما مفید بوده باشد.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×