» تازه های خبر » محیط‌بانی و آسیب‌هایی که طبیعی است
تازه های خبر

محیط‌بانی و آسیب‌هایی که طبیعی است

آذر 8, 1402 1 10

حفاظت از محیط‌زیست امری اجتناب‌ناپذیر و حتمی است و در میسر حفاظت از حیات‌وحش و محیط‌زیست نیز حوادث و خطرات انسانی و طبیعی همواره محیط‌بانان را تهدید می‌کند.

به گزارش حرف رک، گاهی علاوه بر تهدید شکارچیان غیرمجاز و حمله‌های حیوانان در عرصه حیات‌وحش، حوادث طبیعی مانند آتش‌سوزی، سیلاب یا بارش برف سنگین نیز به محیطبانان آسیب جدی یا جزئی وارد می‌کند که کار محیط‌بانی را سخت‌تر خواهد کرد.

به طور مثال پارسال و در پی بارش برف شدید و قطع‌شدن راه ارتباطی و برق روستاهای منطقه بی‌رگان، ۲ محیط‌بان در منطقه گرفتار شدند و دسترسی به این محیط‌بانان به دلیل خاموش‌شدن تلفن همراه و همچنین قطع‌شدن راه؛ ارتباطی وجود نداشت.

برق منطقه بی‌رگان و همچنین منطقه حفاظت شده در پی بارش‌ها قطع شد و سه روز به دلیل خاموش‌شدن تلفن همراه محیط‌بانان خبری، تماسی از سوی آنان برقرار نشده بود که با برقراری تماس از طرف این افراد با اداره کل مشخص شد این محیط‌بانان به کارگاه سد کوهرنگ سه رسیدند و هر ۲ در سلامت هستند.

 آسیب‌دیدگی ۱۵ محیط‌بان در سه سال اخیر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری می‌گوید: در چند سال اخیر ۲۵ نفر از محیط‌بان استان در حراست و حفاظت از محیط‌زیست در سوانح طبیعی مصدوم شدند که ۱۵ نفر آنها در سه سال گذشته مصدوم شده‌اند.

سعید یوسف‌پور روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار حرف رک نبود امکانات در مناطق دورافتاده و سخت‌گذر را از مهم‌ترین مشکلات محیط‌بانان دانست و گفت: تاکنون حوادث و اتفاق‌های تلخی برای محیط‌بانان از جمله پرت‌شدن از کوه، درگیری با شکارچیان و قاچاقچیان چوب و حیات‌وحش و حیوان گزیدگی که بیشترین حوادث و سوانح طبیعی است که برای محیط‌بانان رخ می‌دهد.
به گفته وی، ارائه آموزش کمک‌های اولیه یک امر ضروری برای امدادرسانی به محیط‌بانان مصدوم در مناطق حفاظت شده است.

وی اظهار داشت: فراگیری کمک‌های اولیه به‌واسطه رابطه نزدیکی که با جان انسان‌ها دارد، برای محیط‌بانان که به‌دور از امکانات درمانی و تجهیزات هستند، یک امر مهم و ضروری است.

یوسف‌پور از برگزاری نخستین دوره آموزشی کمک‌های اولیه برای محیط‌بانان استان چهارمحال‌وبختیاری به مدت ۲ روز با همکاری جمعیت هلال‌احمر اشاره کرد و افزود: در این دوره آموزشی محیط‌بانان با نحوه امدادرسانی و آموزش کمک‌های اولیه مصدومان ناشی از حوادث طبیعی، وظایف امدادگران، انواع شکستگی‌ها و زخم‌ها، نحوه پانسمان و بانداژ، حمل‌ونقل مصدومان، تنفس مصنوعی و CPR آشنا می‌شوند.

وی افزود: هم‌اکنون ۱۰۵ محیط‌بان در محیط‌زیست استان فعالیت دارند که مناطق زیرپوشش هر محیط‌بان در استان ۲/۵ تا سه هزار هکتار است درحالی‌که این میزان باید در مناطق کوهستانی یک هزار هکتار باشد و بر اساس استاندارد جهانی باید در هر هزار هکتار یک محیط‌بان فعال باشد اما در ایران در هر ۱۲ هزار هکتار یک محیط‌بان وجود دارد.

به گزارش حرف رک، این استان به دلیل قرارداشتن در منطقه زاگرس میانی یا زاگرس مرطوب از تنوع گیاهی و جانوری بالایی برخوردار است، به‌گونه‌ای که هم‌اینک ۱۲ درصد مساحت چهارمحال‌وبختیاری تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست قرار دارد.

با احتساب ذخیره‌گاه زیست‌کره تنگ صیاد و سبز کوه، نیمی از مساحت استان چهارمحال‌وبختیاری جزو مناطق حفاظت‌شده و ثبت ملی و جهانی است.

منطقه حفاظت شده شیدا، هلن، قیصری، سبز کوه و پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه شکار ممنوع خدا آفرید، اثر طبیعی ملی لاله واژگون، پناهگاه حیات‌وحش شیر ستان و تالاب‌های استان، پارک ملی تنگ صیاد از مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری است.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×