» اجتماعی » مردم روستای عباس‌کندی از بی‌آبی رنج می‌برند
اجتماعی - چالدران - گزارش و تحلیل

مردم روستای عباس‌کندی از بی‌آبی رنج می‌برند

دی 12, 1402 40

مردم روستایی عباس‌کندی چالدران از بی‌آبی و کمبود آب‌شرب به‌شدت گلایه‌مندند و خواهان تدبیر اساسی برای رفع این مشکل حیاتی هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» به نقل از پایگاه تحلیلی خبری «آذرسسی» کمبود آب در برخی روستاها به ویژه روستای عباس‌کندی چالدران موضوع جدیدی نیست، اما مشکلاتی که مردم با نبود یا کمبود  آب دارند، هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود و صدای مردم این روستا به دلیل واقع شدن در مناطق محروم هرگز به گوش مسئولان نرسیده است.

بی‌آبی و کم آبی این روستا از چهار سال پیش آغاز شده و به رغم پیگیری‌های بسیار هنوز مشکل اهالی رفع نشده است و زمانی که صدای بوق تانکرهای آبرسان سیار در روستا به صدا درمی‌آید انبوهی از دختران، زنان و مردان با ظرف آب به مرکز روستا می‌روند تا بتوانند درد بی‌آبی را با جرعه آبی التیام بخشند.

همچنین باتوجه‌به برودت هوا و یخ‌بندان نبود آب آشامیدنی و بهداشتی، زندگی در این روستا را دشوار کرده است و ساکنان این روستای ۸۵ خانواری برای تهیه آب موردنیاز برای آشامیدن و یا موارد بهداشتی با مشکلات زیادی دست پنجه نرم می‌کنند هر چند مسئولین شهرستانی در خصوص رفع مشکل آب قول داده‌اند؛ ولی تا به امروز دراین‌خصوص هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

مردم از عملکرد مسئولان ناراضی هستند

حیدر قلی‌نژاد یکی از اهالی روستای عباس‌کندی در گفتگو با آذرسسی بیان کرد: آب شرب این روستای ۳۰۰ نفری از سال ۱۳۹۹ گذشته دچار افت فشار و قطعی شده است و امسال نیز از اوایل اردیبهشت‌ماه تاکنون قطعی آب شدت گرفته است، مردم از عملکرد مسئولان و به‌ویژه از اداره آب و فاضلاب چالدران ناراضی هستند.

وی اشاره کرد: بی‌آبی در این روستا غیر از مسئله نبود آب و تاثیرات بهداشتی و اقتصادی، دارای پیامدهای اجتماعی برای ساکنان روستاها است و اقشاری مانند زنان و کودکان و سالمندان را بیشتر از همه متاثر می‌کند.

قلی‌نژاد افزود: همه روزه مردم روستا جهت تأمین آب به چشمه‌ها می‌روند و این کار برای سالمندان، زنان و گودکان کاری سخت و طاقت‌فرسایی است.

وی با ابراز گلایه از بی‌توجهی مسئولان امر جهت مرتفع کردن این مشکل گفت: چندین بار موضوع بی‌آبی و کم‌آبی را به مسئولان مربوطه گزارش داده‌ایم اما متاسفانه گوش شنوایی برای شنیدن این معضل را ندارند.

قلی‌نژاد با اشاره به انشعاب غیرمجاز آب در عباس‌کندی گفت: براساس بازدیدهای میدانی مشخص شد که چندین انشعاب غیرمجاز در این روستا وجود دارد که از آب‌شرب برای مصارف دامداری و آبیاری باغات مصرف می‌شد بنابراین نفرات متخلف شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی تصریح کرد: اگر مشکل کمبود آب در روستای عباس‌کندی حل نشود مردم اقدام به مهاجرت از روستا می‌کنند که این امر موجب بیکاری عده‌ای زیاد از جوانان روستا خواهد شد.

مشکل کمبود آب این روستا، مشکل امروز و دیروز نیست

زهرا سلیمانی یکی دیگر از اهالی روستای عبا‌س‌کندی در خصوص کمبود آب گفت: مشکل کمبود آب این روستا، مشکل امروز و دیروز نیست؛ به مدت سه سال است که ما با کمبود آب شرب مواجه هستیم و برای مصرف روزانه، شستشو و استحمام از چشمه‌ها و چاه‌ها به‌وسیله تانکر و دبه آب به منازل انتقال داده می‌شود.

فاطمه قلی‌نژاد یکی دیگر از اهالی روستای عباس کندی دراین‌خصوص بیان کرد: متاسفانه آب ذخیره شده تنها کفاف شرب را می‌دهد و مردم به روش قدیم باید آبی که از چشمه و چاه‌ها می‌آورند را در دیگ بزرگ داغ و استحمام کنند.

دهیار روستای عباس‌کندی پاسخگو نیست

خبرنگار آرازسسی به منظور پیگیری موضوع با دهیار روستای عباس‌کندی چالدران تماس گرفت اما متاسفانه این دهیار حاضر به پاسخگویی در خصوص مشکل بی‌آبی این روستا نشد.

گزارش از مژگان عبدالهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×