» اجتماعی » میوه‌های بی‌کیفیت و گران در میوه‌فروشی‌های ارومیه / مردم از نبود نظارت گله دارند
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل
/////////

میوه‌های بی‌کیفیت و گران در میوه‌فروشی‌های ارومیه / مردم از نبود نظارت گله دارند

اردیبهشت 30, 1402 70

شهروندان ارومیه معتقدند میوه‌های عرضه شده در میوه‌فروشی‌های شهر از کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده و بااین‌وجود قیمت‌های بالایی دارند و با قیمت میوه درجه یک عرضه می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک، خرید میوه و صیفی‌جات از نیازهای روزمره زندگی مردم است و وظیفه دولت‌ها در تأمین این کالاها با سهولت بیشتر و با قیمت مناسب‌تر به دست فراموشی سپرده شده است به‌طوری‌که عرضه میوه در بازار نتوانسته رضایت شهروندان را فراهم کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت میوه‌ها در مغازه‌های سطح شهر در یک نوع و با یک کیفیت اختلاف زیادی دارد در حالی‌که در شهرهای هم‌جوار ارومیه قیمت میوه باکیفیت بالاتر، گاه بین هشت تا ۱۰ هزار تومان ارزان‌تر است که این نکته قابل‌تأمل است.

نکته مهم دیگر اینکه در بازار می‌بینیم مقداری از میوه‌ها در حال خراب‌شدن و فاسدشدن هستند؛ اما فروشندگان حاضر نیستند که آن را با قیمت پایین‌تر به شهروندان بدهند.

نبود نظارت جیب دلال‌ها پر و کشاورز بهره چندانی از این قیمت‌ها نمی‌برند

یک شهروند ارومیه‌ای با گلایه از اینکه میوه‌های عرضه شده در بازار ارومیه هم گران هستند و هم بی‌کیفیت به خبرنگار حرف رک گفت: متأسفانه سال‌به‌سال با افزایش قیمت‌های نجومی در بازار میوه روبه‌رو هستیم درحالی‌که کیفیت میوه‌ها پایین‌تر از سال قبل است.

حسن درستکار با بیان اینکه تهیه میوه با قیمت متعادل و منطقی و البته باکیفیت بالا از حقوق اولیه مصرف‌کننده است عنوان کرد: در سفری که به استان هجوار داشتم هندوانه با کیفت بالا و قیمتی حدود چهار هزار تومان ارزان‌تر از ارومیه عرضه می‌شد درحالی‌که هندوانه‌های عرضه شده در ارومیه با همان کیفیت قیمت بالاتری دارند نظارتی بر بازار میوه نیست.

وی با بیان اینکه وانتی‌های میوه‌فروش در سطح شهر هم به‌رغم اینکه میوه ارزان‌تری نسبت به مغازه عرضه می‌کنند کیفیت ندارند افزود: متأسفانه نظارت درستی بر بازار میوه نیست و سودجویی‌ها باعث دلخوری و گلایه مردم است.

این شهروند با بیان اینکه قیمت برخی میوه‌ها در سطح مغازه تا ۱۰۰ درصد افزایش نسبت به میادین میوه‌وتره‌بار فروخته می‌شود گفت: متأسفانه بسیاری از مغازه‌ها به فروش میوه در سبدهای مختلف روی آورده‌اند که در مقایسه با فروش خرده و کیلویی میوه حداکثر پنج هزار تومان اختلاف دارد.

این اظهارات شهروندان در حالی مطرح می‌شود که بررسی‌های میدانی خبرنگار حرف رک، حکایت از آن دارد که قیمت‌های سرسام‌آور و گران میوه که از شب عید آغاز شد، کماکان اعمال می‌شود و در نبود نظارت، جیب دلال‌ها پر و کشاورز بهره چندانی از این قیمت‌ها ندارد.

همچنین بازار میوه حاکی از آن است که قیمت میوه‌ها از سیب گرفته تا پرتقال و صیفی‌جات، موز، کیوی و همه‌وهمه در بازار گران است و قدرت خرید بخشی از مردم نیز به این دلیل کاهش‌یافته است. به گفته فروشندگان، تقاضا در میوه‌فروشی‌ها نسبت به‌پیش از ایام نوروز هم پایین‌تر است و میزان خرید هم کاهش چشمگیری یافته است.

وضعیت بازار میوه‌های تابستانی قابل‌کنترل خواهد بود

یحیی آرنگ‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار حرف رک، با اشاره به آخرین وضعیت و قیمت میوه‌های نوبرانه در ارومیه، اظهار کرد: یک ماه پیش میوه‌های نوبرانه بسیار گران بود؛ اما اکنون عرضه محصول زیاد شده و با افزایش عرضه، قیمت‌ها خودبه‌خود شکسته شد.

وی افزود: در حال حاضر، از میان میوه‌های نوبرانه توت‌فرنگی، گوجه‌سبز و زردآلو در بازار موجود است.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان و خرده‌فروشان میوه‌وتره‌بار شهرستان ارومیه بیان کرد: در حال حاضر گوجه‌سبز از شهر شهریار در حومه تهران در حال عرضه است و با افزایش عرضه، قیمت‌ها هم کاهش بیشتری پیدا می‌کند.

آرین‌پور با بیان اینکه، وضعیت بازار میوه‌های تابستانی قابل‌کنترل خواهد بود بیان کرد: با گرم‌شدن هوای استان به‌زودی محصولات تابستانی شامل گوجه‌سبز، زردآلو، گیلاس، هلو و شلیل هم به بازار می‌آید که شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

وی تصریح کرد: هر کیلوگرم گوجه‌سبز که در بازار ارومیه تا ۵۰۰ هزار تومان هم به فروش می‌رفت امروز با قیمت ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان و در بهترین کیفیت ۱۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

آرنگ‌پور عنوان کرد: در حال حاضر هر کیلو زردآلو با قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و توت‌فرنگی نیز با قیمت ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در پایان باید گفت: حق مردم خرید میوه و صیفی‌جات و سایر محصولات کشاورزی با قیمت و البته باکیفیت مناسب است؛ اما به نظر می‌رسد در ارومیه مصرف‌کننده یا باید از کیفیت محصول صرف‌نظر کند و یا به قیمت بالایی میوه را بخرند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×