» اجتماعی » احساس ناامنی در خرید و فروش‌های اینترنتی
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک

احساس ناامنی در خرید و فروش‌های اینترنتی

خرداد 13, 1402 30

خریدوفروش از طریق وبگاه‌ها و درگاه‌های فروش اجناس در فضای مجازی روبه‌افزایش است و همین امر موجب ناامنی و افزایش کلاهبرداری شده است.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک؛ این روزها کلاهبرداری از شهروندانی که قصد خرید خودرو و یا کالا از طریق وبگاه‌ها و درگاه‌های فروش اجناس در فضای مجازی را دارند روبه‌افزایش است.

خریدوفروش اینترنتی موجب شده که نوعی ناامنی در فضای مجازی ایجاد و امنیت مبادلات و خریدوفروش آنلاین به خطر افتد.

با افزایش خریدوفروش آنلاین، شاهد رشد قابل‌توجهی در تبادلات کالا بدون مراجعه حضوری هستیم و بسیاری از کارها آسان شده است.

اما نبود نظارت دقیق و افزایش کلاهبرداری‌ها زنگ خطر جدیدی را به صدا درآورده است و به‌نوعی باعث شده تا دست‌به‌عصا در این بخش وارد شد.

 

مسئولان  کنترل فضای مجازی را باقوت بیشتری دنبال کنند

محمدی، یکی از شهروندان ارومیه با اشاره به افزایش ناامنی و کلاهبرداری در فضای مجازی در خرید و فروش‌ها معتقد است؛ برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از حسن اعتماد هم‌وطنان اقدام به تبلیغ و فروش کالاها کرده و بعضاً کالایی غیرواقعی ارائه می‌کنند و یا اینکه به‌محض واریز مبلغ تبلیغات برداشته شده و دستمان به جایی بند نیست.

این شهروند با اعلام اینکه چندی پیش اقدام به خرید لباس ورزشی برای فرزندم در یکی از وبگاه‌های معروف کردم، گفت: به‌محض واریز مبلغ شماره‌ای که با آن تماس می‌گرفتم خاموش شد و متأسفانه دستم به جایی بند نشد.

وی افزود: چون هیچ اطلاعاتی نداشته و هزینه شکایت و وکیل بالاتر از این هزینه انجام شده است، از شکایت و پیگیری صرف‌نظر کردم و می‌دانم که این روند همچنان در جای دیگری ادامه می‌یابد و انتظار است مسئولان امر کنترل فضای مجازی را باقوت بیشتری دنبال کنند.

وی گفت: متأسفانه این افراد با ارائه قیمت پایین افراد را وسوسه کرده و با فریب مردم، کلاهبرداری می‌کنند.

 

بیعانه، شیوه جدید کلاهبرداری در خرید خودرو

اسدی یکی از شهروندان با اشاره به اینکه بیعانه، شیوه جدید کلاهبرداری در خرید خودرو است، اظهار کرد: به دنبال خرید خودرو بودم که یکی از دوستان سایت معروف خریدوفروش خودرو را معرفی کرد و با انتخاب خودرویی با فروشنده تماس گرفتیم که درخواست بیعانه کرد.

وی گفت: مبلغی به‌ازای بازدید و خرید خودرو برای فروشنده واریز کردم؛ اما متأسفانه با نشانی‌های جعلی برای بازدید خودرو مواجه شدیم و متوجه شدیم که اصلاً خودرویی وجود ندارد و فقط کلاهبرداری بوده است و متأسفانه تلفن هم خاموش است و دستمان به جایی بند نیست.

 

شهروندان خریدهای خود را حتی‌الامکان به‌صورت حضوری انجام دهند

سرهنگ نصرتی رئیس پلیس فتای آذربایجان غربی با بیان اینکه، خرید از فروشگاه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند می‌تواند زمینه‌ساز کلاهبرداری اینترنتی شود، گفت: بنابراین شهروندان اگر ممکن است خریدهای خود را به‌صورت حضوری انجام دهند.

سرهنگ نصرتی افزود: شهروندان تحت هیچ عنوان پیش از رؤیت و دریافت کالا مبلغی تحت عنوان بیعانه پرداخت نکنند و برای خرید امن حتماً از فروشگاه‌های معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیکی اقدام به خرید کنند.

وی تصریح کرد: شهروندان توجه داشته باشند کیفیت بالا، قیمت ارزان و دریافت بیعانه از تبلیغات دروغین کلاهبرداران در فضای مجازی است.

سرهنگ نصرتی با بیان اینکه، 41 درصد پرونده جرایم سایبری در استان مربوط به برداشت‌های غیرمجاز است خواستار رعایت مردم در نحوه نصب نرم‌افزار و بدافزارها شد.

رئیس پلیس فتای انتظامی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه، آذربایجان غربی، هشتمین استان از لحاظ وقوع جرایم سایبری است اذعان کرد: اولویت‌بندی جرایم سایبری، شرط‌بندی، دسترسی غیرمجاز به داده‌ها و غیره است.

وی بیان کرد: سال گذشته ٢٠ باند در بحث فیشینگ که عمدتاً غیربومی بوده‌اند دستگیری تحویل مراجع قضایی شده‌اند و ٢٢ میلیارد تومان از مبالغ برداشت‌های غیرمجاز به‌حساب مردم برگردانده شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×