» اجتماعی » نابسامانی توزیع گاز مایع یا بازار پر درآمد دلالان
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل
دغدغه‌ تمام نشدنی در ارومیه؛ 

نابسامانی توزیع گاز مایع یا بازار پر درآمد دلالان

آذر 8, 1402 40

از جمله دلایل کمبود گاز در مناطق مختلف ارومیه ضعف در توزیع کپسول‌های گاز و نبود نظارت است، موضوعی که باعث شده بازار کاذب اما بسیار پردرآمد برای دلالان به وجود آید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، روزهای میانی فصل پاییز در حال رو به سردی می‌رود که در برخی مناطق شهرستان ارومیه صف‌های طولانی گاز و سنگینی حمل سیلندرها بر دوش مردم که در حال برگزاری ماراتن برای جستجوی ماشین حمل کپسول گاز هستند حکایت از نارضایتی ساکنان این خطه در تهیه این کالا اساسی دارد.

گویا پایانی بر وجود صف‌های طولانی در ارومیه وجود ندارد یک روز صف‌های شلوغ نان، روز دیگر مرغ، و این روزها هم گاز؛ تراژدی تکراری هرساله فصل سرما که کمر مردان و زنان غیور این خطه را زیر سنگینی سیلندرهای گاز خم کرده است.

مردم ارومیه چند سالی است که مجبورند برای دریافت برخی از ضروریات زندگی خود ساعت‌ها در صف‌های طولانی وقت بگذرانند و منتظر باشند تا شاید بخت یارشان باشد و دست‌خالی راهی منزل نشوند.

یکی از دلایل کمبود گاز در مناطق مختلف ارومیه ضعف در توزیع کپسول‌های گاز و نبود نظارت است، موضوعی که باعث شده بازار کاذب اما بسیار پردرآمد برای دلالان به وجود آید دلالانی که کپسول‌ها را با نرخ دولتی خریداری کرده و آنها را در بازار آزاد با نرخ بیش از ۳۰۰ هزار تومان و گاهی اوقات بیشتر از این مبلغ به مردم می‌فروشند.

این روزها نیز شهروندان از مشکل کمبود سیلندر گاز رنج می‌برند و برای تهیه یک کپسول ساعت‌ها در صف‌های طولانی به انتظار هستند تا شاید بتوانند یک کپسول گاز تهیه کنند.

بازار گرمی دلالی سیلندر گاز مایع در ارومیه 

به گفته شماری از شهروندان هر چه‌قدر تهیه یک عدد سیلندر گاز برای آنها سخت و طاقت‌فرسا شده اما در بازار سیاه به‌وفور دلالان بازار گرمی کرده و هر کپسول را به قیمت ۳۰۰ هزار تومان به مردم می‌فروشند.

این شهروندان ادامه دادند: وجود سیلندر گاز در بازار آزاد نشان از نبود نظارت و وجود ضعف در نحوه توزیع گاز از سوی متولیان امر دارد چرا که عده‌ای به‌راحتی در این وضع اقتصادی با برهم‌زدن نظم بازار سعی در ایجاد تنش دارند اما مردم عادی باید ساعت‌ها چشم‌انتظاری کشیده تا شاید نوبت برسد و بتوانند یک کپسول تهیه و نیاز خود را برطرف کنند.

قیمت آزاد کپسول گاز مایع ۳۰۰ هزار تومان است

احمد مجرد مدیر شرکت پخش فراورده‌های نفتی منطقه ارومیه در گفتگو با خبرنگار حرف رک، بیان کرد: مشکل در تأمین گاز موردنیاز شهروندان وجود ندارد و تنها مشکل توزیع شهروندان را با مشکل روبرو کرده است که توزیع و نظارت نیز بر عهده سازمان صمت است.

وی در مورد افزایش قیمت گاز نیز گفت: بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی قیمت مصوب هر کپسول گاز مایع برای شهروندانی که از گاز شهری محروم هستند ۲۷ هزار و ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

مجرد ادامه داد: خانوارهایی که نیاز به کپسول‌های گاز مایع دارند باید با مراجعه به سامانه سدف، نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کرده و بعد از تأیید ثبت‌نام، برای هر خانواده، چهار کپسول ۱۱ کیلویی و سه کپسول پیک‌نیک در هر ماه سهمیه در نظر گرفته خواهد شد.

وی اضافه کرد: واحدهای صنفی و خدماتی که نیاز به کپسول‌های گاز مایع دارند نیز باید در سامانه سدف ثبت‌نام کنند. میزان سهمیه هر واحد غیر خانگی، بعد از تأیید ثبت‌نام این واحدها، مشخص می‌شود.

مجرد در پایان اظهار کرد: برای اینکه دست دلالان از بازار کپسول مایع قطع شود قیمت آزاد آن در بازار به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×