» اجتماعی » ناقوس مرگ جاده قوشچی مسئولان را از خواب بیدار می‌کند؟
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان - گزارش و تحلیل

ناقوس مرگ جاده قوشچی مسئولان را از خواب بیدار می‌کند؟

تیر 5, 1402 40

جاده قوشچی - قولنجی از جاده‌های مرگبار کشور محسوب می‌شود و همیشه جای ثابتی در صفحه حوادث رسانه‌های استان دارد.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک؛ جاده قوشچی – قولنجی به‌واسطه تصادفات پی‌درپی از جاده‌های مرگ در کشور به شمار می‌رود و هر هفته و یا هر روز با تصادف‌های متعدد جایی ثابت در صفحه حوادث رسانه‌های استان و کشور برای خود بازکرده است.

هفته یا روزی نیست که رسانه‌ها از اتفاقات تلخ جاده‌ای در این مسیر خبر ندهند با وجود عبور و مرور مکرر مسئولان از این جاده متأسفانه آنان نه مشتاق مرتفع کردن مشکلات این جاده هستند و نه گوشی برای شنیدن دارند.

مشکلات جاده‌ای در استان مانند غده سرطان درحال‌رشد بوده و درمان به خود ندیده است

آمار تصادفات منجر به مرگ در جاده قوشچی حکایت از جاده‌های خطرساز در میان پیچ‌های ناایمن دارد؛ مشکلی که باگذشت سال‌ها و با تغییر و تحولات عدیده مدیریتی در سطح کلان تا شهرستان همچنان مانند غده سرطان درحال‌رشد بوده و درمان به خود ندیده است.

عدم روشنایی کافی در این مسیر از دیگر مطالبات اهالی قوشچی، قولنجی و گورچین‌قلعه است که مسئولان استانی از مدیرکل میراث‌فرهنگی گرفته تا مدیرکل راه و شهرسازی و مدیرکل راهداری برای شانه خالی‌کردن از این مسئولیت توپ را به میدان دیگری می‌اندازند.

به قطع یقین سفر زمانی دلچسب و دلپذیر است که زیرساخت اصلی آن جاده امن و سالم باشد تا مسافر احساس امنیت کند و خستگی مسیر را کمتر متوجه شود که متأسفانه بیشتر جاده‌های آذربایجان غربی بوی مرگ و خون می‌دهند.

 مسئولان در مقابل جان مردم مسئولان هستند

رضاییان یکی از اهالی روستا قوشچی در خصوص عدم روشنایی کافی در این مسیر بیان کرد: تیرماه سال گذشته مردم قوشچی مشکل روشنایی این جاده را به‌صورت مطالبه‌ای جدی پیگیر شدند.

وی افزود: به‌رغم اینکه تیر برق‌هایی کنار جاده نصب شده است؛ اما متأسفانه به دلیل اهمال‌کاری مسئولان از روشنایی کافی برخوردار نبوده و کارایی لازم را ندارند.

رضاییان عنوان کرد: روزانه بیش از هزاران نفر در این مسیر به تردد می‌پردازند، اما وجود عرض کم، آسفالت نامناسب، پیچ‌ها و شیب‌های کشنده نبوده گاردریل‌های کناری افراد بی‌گناه بسیاری را دچار حادثه می‌کند.

وی تصریح کرد: روز گذشته تصادف وحشتناکی در این مسیر به وقوع پیوست که متأسفانه در این حادثه پنج نفر از سرنشینان خودروی سواری جان خود را از دست دادند.

50 درصد تصادفات در جاده قوشچی-قولنجی راهداری است

رضاییان عنوان کرد: سرهنگ پناهی مقدم رئیس پلیس‌راه آذربایجان غربی مقصر این حادثه را ۵۰ درصد سواری سمند به علت تجاوز به چپ اعلان کرد و ۵۰ درصد مقصر را اداره کل راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای استان به علت عدم جداسازی مسیر عنوان کرد.

وی بیان کرد: این جاده هر روز قربانی می‌گیرد؛ بنابراین از مسئولان درخواست می‌کنیم که نظارت بر اجرای طرح‌های زیرساختی و تلاش در برطرف‌کردن نقاط حادثه‌خیز را به فرجام برسانند تا هر روز شاهد زنده‌زنده در آتش سوختن سرنشینان در خودروها نباشیم.

رضاییان خطاب به مسئولان مربوطه عنوان کرد: چند نفر دیگرمان باید زیر چرخ‌های پلاستیک و فلز ماشین‌ها له شود تا شاید دلتان به حالمان بسوزد و فکری به حال جاده‌های نامناسب استان بکنید.

وی گفت: مسئولان در مقابل جان این مردم مسئول هستند، آنان در مقابل تمام خانواده‌هایی که سرپرست و جوان و عزیزی را به‌خاطر تصادف ازدست‌داده‌اند مسئول هستند و باید به فکر خدمت به مردم باشند.

 کاهش تلفاتی جاده‌ای نیازمند افزایش نظارت میدانی است

پیمان آرامون ️مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی با ابراز تأسف از سانحه محور قوشچی گفت: کاهش تلفاتی جاده‌ای نیازمند افزایش نظارت میدانی است.

با بیان این مطلب افزود: سانحه به وقوع پیوسته در محور قوشچی که منجر به ازدست‌دادن هم‌وطنانمان شده نه‌تنها برای خانواده‌هایشان که برای همه ما داغ بزرگی است، اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و همه دستگاه‌های متولی ترددهای جاده‌ای در وقوع این تصادف و تصادفات مشابه مسئول هستیم و باید به نوبه خود در کاهش آن و حفظ جان هم‌وطنانمان تلاش کنیم.

خواب‌آلودگی و انحراف کامل راننده خودروی سمند عامل اصلی تصادف است

️وی ادامه داد: از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی لازم برای نصب نیوجرسی در محور قوشچی انجام و طی هفته گذشته نسبت به اجرا و بهره‌برداری از آن اقدام شد؛ اما امروز شاهد هستیم تصادف دیگری در نقطه دیگری از این محور رخ‌داده است و بنابر پیگیری‌های اولیه نشان از خواب‌آلودگی و انحراف کامل راننده خودروی سمند از مسیر دارد.

 جلوگیری از افزایش صدمات و لطمات ناشی از تصادفات جزو وظایف مسئولان است

وی جلوگیری از افزایش صدمات و لطمات ناشی از تصادفات را تعهد خود دانست و گفت: در این راستا هم اکنون 9 پروژه ایمن‌سازی نقطه پرحادثه در محور قوشچی به سمت ارومیه، ورودی ارومیه از سمت مهاباد، سه‌نقطه حادثه‌خیز در محورهای شهرستان تکاب، ورودی میاندوآب، محور ارومیه – نازلو، محور خوی – قطور و محور منطقه آزاد با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد تومان در حال انجام بوده و این در حالی است که بحث جداسازی تمام محورها در دنیا یک امر منسوخ شده و حتی در صورت اجرا نیز نیازمند زیرساخت‌های جاده‌ای از جمله تعریض محورها است.

 عامل انسانی یکی از اصلی‌ترین دلایل تصادفات رانندگی است

️مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی با اشاره به عامل انسانی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل تصادفات رانندگی تأکید کرد: به تجربه و مطابق آمار، ثابت شده که حضور پلیس و اعمال نظارت جدی، عامل بازدارنده از رفتارهای پرخطر رانندگان است و تا حد زیادی به کاهش تلفات و خسارات جاده‌ای کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در صورت عدم ملاحظات عامل انسانی و افزایش نظارت‌های میدانی، بهبود شرایط جاده‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند بازدارندگی لازم را ایجاد کند، افزود: لازم است برای پیشگیری از حوادث تلخ مشابه، کلیه دستگاه‌های امر برای ایمن‌سازی بیش‌ازپیش سفرها، نسبت به تکالیف و مأموریت‌های حوزه کاری خود مسئولانه‌تر عمل نمایند.

در پایان اینکه، انتظار می‌رود مسئولان مربوطه به مشکلات موجود زیر ساختی و غیراستاندارد موجود در جاده‌های استان رسیدگی کنند؛ چرا که بسیاری از هم‌وطنان زیر بار این بی‌مسئولیتی‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×