» اقتصادی » تحلیل‎‌‌های وارونه برای وارونه کردن معیشت مردم
اقتصادی - تیتر یک

تحلیل‎‌‌های وارونه برای وارونه کردن معیشت مردم

اردیبهشت 30, 1402 60

تحلیل صحیح این است که مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باید با مدیریت و دوراندیشی و بدون جناح‌بندی پیگیری شود بدون آنکه خدشه‌ای به عزت و استقلال کشور وارد شود.

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری حرف رک؛ از همان ابتدای رسانه‌ای شدن تفاهم‌نامه بین ایران و چین، تحلیل‌های زیادی در این باره در رسانه‌ها منتشر شد؛ اما رفتار متناقض تعدادی از رسانه‌ها در این زمینه بسیار جالب‌توجه بود؛ رفتاری که چندان دنباله‌رو مصلحت جامعه ایرانی به نظر نمی‌رسد.

“فریال مستوفی”، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با اقتصاد آنلاین عنوان کرده تا زمانی که روابط بین‌المللی‌مان را با دنیا اصلاح نکنیم و به‌صورت نرمال درنیاوریم، اصولاً نمی‌توانیم جذب سرمایه‌گذاری کنیم و صحبت از سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران بدون پیوستن به FATF، شعار است.

این ادعا در حالی است که هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان در حال کنارگذاشتن دلار از مبادلات تجاری و استفاده از ارز جایگزین هستند. حتی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، هم بعد از دیدار با همتایان چینی خود تغییر نگرش محسوسی نسبت به این موضوع داشته است؛ اما در کشور ما همچنان عده‌ای اصرار بر همان اصول سابق خود دارند که دیگر با تغییرات دیپلماتیک روز دنیا سازگار نیست.

 برخی از تحلیلگران زمانی که عربستان برای ادامه فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی خود همکاری با چین را آغاز کرد از آن با عنوان “تعامل با دنیا” یاد می‌کردند، اما همین تحلیلگران در زمانی که ایران سیاست مشابهی با چین را در پیش گرفت آن را “فروش کشور” تعبیر می‌کردند. هر چند که شیوه تعامل چین با ایران بسیار گسترده‌تر و راهبُردی‌تر از عربستان است.

 چین امروز همان کشوری است که حتی انگلستان، مدیریت نیروگاه هسته‌ای خود را به آنها سپرده است.

از نظر اعتقادات عده‌ای که در چهارچوب ذهنی خود، دنیا را در جغرافیای خاصی خلاصه کرده‌اند، سایر نقاط جهان هیچ آورده‌ای نمی‌تواند برای کشور داشته باشد.

شاید هم منافع عده‌ای چنین اقتضایی را ایجاد می‌کند که حتماً کشور بدون درنظرگرفتن صلاحیت ملت، باید تعاملات خود را در جغرافیای مدنظر آنها دنبال کند تا بلکه راضی شوند و تحلیل‌هایشان روند مثبت به خود گیرد.

از همان ابتدای انقلاب اسلامی شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی به دنیا مخابره شد که به معنای اولویت‌دار بودن استقلال کشور در هر شرایطی است؛ اما این نگاه هیچ‌گاه تعامل با دنیا را رد نمی‌کند.

تحلیل صحیح این است که مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باید با مدیریت و دوراندیشی و بدون جناح‌بندی پیگیری شود بدون آنکه خدشه‌ای به عزت و استقلال کشور وارد شود.

 

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×