» اخبار استان » نقش کارگران در سال مهارتورم و رشد تولید بسیار کلیدی و اساسی است
اخبار استان - پیرانشهر - گفتگو

نقش کارگران در سال مهارتورم و رشد تولید بسیار کلیدی و اساسی است

اردیبهشت 11, 1402 70

به گزارش پایگاه خبری حرف رک به نقل از روژنیوز؛ به مناسبت روز کار و کارگر، گفتگوی مفصلی با «مدیر بایزیدی» مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پیران لبن از شرکت‌های موفق شهرستان پیرانشهر داشتیم که در زیر می خوانید.

 

روژنیوز: دین مبین اسلام دارای چه دیدگاهی نسبت به فرهنگ کار و قشر کارگر است؟

بایزیدی: دین اسلام برای آباد شدن دنیا و آخرت مسلمانان آنان را به کار و کوشش، تشویق نموده است و از نظر اسلام بهترین عبادت و عمل، طلب روزی حلال است در اسلام شغل مایة عزّت فرد و جامعه است.

 

روژنیوز: کم نیستند فرق و مکتب‌هایی که مدعی احترام به کارگر و دفاع از حقوق کارگران هستند، واقعیت فرق و این مکتب چیست و آیا به‌راستی کارگر را محترم می‌دارند؟

بایزیدی: مکتب‌هایی تحت عنوان، مکتب اقتصادی، مکتب حمایت از کار و کارگر و دیگر تشکل‌هایی کارگری وجود دارند؛ لیکن به‌جای پرداختن به مسائل اصلی و دردهای کارگران زحمتکش مملو از معماهای بی‌ارزش و گمراه‌کننده‌ای است که حرف تازه‌ای برای اصلاح وضع موجود ندارند و در نهایت با تحقیر، بی‌توجهی، تطمیع یا تهدید به نفع خود از صحنه خارج می‌شوند.

 

روژنیوز: قشر کارگر در تحقق انقلاب اسلامی و پیشبرد امور کشور و پیروزی در دفاع مقدس و در برچیدن بساط فتنه‌ها چه نقشی ایفا کرده است؟

بایزیدی: این قشر از جامعه اکنون نیز برای مقابله با جنگ اقتصادی دشمنان با تمام توان در حال ارائه خدمات بوده تا چراغ واحدهای تولیدی روشن و چرخشان در گردش باشد، کارگران دیروز در جبهه رودررو با دشمن و امروز در خط تولید همچنان پای دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و انقلابی ایستاده و نقش مؤثری در گردش تولید ملی ایفا می‌کنند.

 

روژنیوز: به طور مشخص آیا قوانین اساسی و ثانویه در کشور ما تأمین‌کننده و متضمن حقوق قشر کارگر ارزیابی می‌شود؟

بایزیدی: خیر؛ افزایش نرخ افسارگسیخته تورم با میزان افزایش دستمزد کارگران به‌عنوان گردانندگان چرخ اقتصادی کشور سنخیت نداشته و کارگران با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای در این حوزه روبرو هستند، واحدهای تولیدی در تنگنا بوده، بسته حمایتی از طرف دولت ندارند، لذا پاسخگو نیازهای معیشتی و رفاهی کارگران نیستند.

 

روژنیوز: فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در دوره فعلی، آیا توقعات کارگری را برآورده ساخته است یا دست‌کم در مسیر خواست کارگران گام برداشته است؟

بایزیدی: نقش کارگران در سال مهار تورم و رشد تولید بسیار کلیدی و اساسی است، بله فراکسیون کارگری پیگیر مطالبات کارگران بود و در کمیته تصویب دستمزد هم ایفای نقش نمود.

 

روژنیوز: آیا در کشور اصناف کارگری به‌درستی پا گرفته‌اند و شأنیت حقوقی و اجرایی لازم را دارند؟

بایزیدی: بله، طبق ماده ۱۳۱ قانون کار و در راستای اجرای اصل بیست و ششم قانون اساسی به‌منظور حفظ و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی، کارگران مشمول قانون کار و کارفرمایان یک حرفه یا صنعت می‌توانند مبادرت به تشکیل انجمن‌های صنفی نمایند که خوشبختانه این تشکل‌های کارگری الان وجود داشته و در محافل سازش کارگری با مجوز سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت می‌نمایند.

 

روژنیوز: نقش کارگران در عرصه اقتصاد مقاومتی چگونه توصیف می‌شود؟

بایزیدی: اقتصاد مقاومتی به این معنی است که باتربیت نیروی انسانی کارآمد و حمایت همه‌جانبه از تولید ملی از تأثیر تحریم بر صنعت تولید کاسته و در زمینه تولید محصولات به خودکفایی برسیم، امروزه در کشور ما مجری این بخش اقتصادی توسط کارگران و کارفرمایان انجام می‌شود که می‌توان اذعان نمود، مهم‌ترین سرمایه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی کارگران زحمتکش هستند.

 

روژنیوز: نقش بنگاه‌های کوچک زودبازده تا چه اندازه در تکثیر موقعیت‌های شغلی کارگری و یا مشارکت کارگران در ایجاد کار و کارآفرینی مؤثر بوده است؟

بایزیدی: ایجاد اشتغال پایدار، برای توسعه اقتصادی کشور از عوامل ضروری است و باید مسیر توسعه اقتصادی را از طریق دستیابی به اشتغال پایدار و با کمک‌گرفتن از ایجاد و تقویت بنگاه‌های کوچک زودبازده سرعت بخشید. اشتغال‌زایی از طریق بنگاه‌های زودبازده باهدف کارآفرینی و توسعه صنایع کوچک و متوسط و ایجاد انگیزه لازم برای کارآفرینان می‌تواند نقش بنگاه اقتصادی را در تکثیر موقعیت‌های شغلی ثبت نماید.

 

روژنیوز: کارگر نیازمند مهارت، آموزش و آشنایی با ایجابات مهارتی روز است. کارفرمایان و نهادهای نظارتی ذی‌ربط تا چه اندازه به این مهم توجه و اهتمام دارند؟

بایزیدی: شغل کارگری اگرچه نیاز به تحصیلات خاصی ندارد؛ اما برای موفقیت در این شغل باید مهارت‌ها و توانایی‌های جسمی و ذهنی مناسبی داشت، در این واحد تولیدی آموزش‌های لازم به پرسنل جدیدالورود اعم از آموزش‌های آشنایی یا محیط کار، تجهیزات خطوط تولید و بخش‌های مختلف تولیدی و تأسیساتی و قوانین کاری داده شده و آموزش‌های کلی حین کار هم داده می‌شود، به‌صورت ادواری نیز طی دوره‌های فنی و حرفه‌ای از طریق سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اقدام خواهد شد.

 

روژنیوز: امنیت شغلی امروزه دل‌نگرانی بزرگ کارگران است، در مسیر رفع این دل‌نگرانی چه اقداماتی شده و چه باید کرد؟

بایزیدی: لازمه چرخش چرخ اقتصاد تأمین امنیت شغلی کارگران است، در این راستا در این واحد تولیدی اقداماتی انجام گردیده که عبارت‌اند از: انعقاد قرارداد رسمی کار منطبق بر قانون کار با مزایای متعلقه بجای قرارداد موقت، مهارت‌آموزی و کشف استعدادهای بالقوه کارگران در جهت ارزش‌افزوده آنان، طرح چشم‌انداز اقتصادی در راستای رفع موانع تولید و دل‌خوشی کارگران به ادامه فعالیت واحد تولیدی در سال‌های آتی

 

روژنیوز: باتوجه‌به نام‌گذاری سال بنام مهار تورم و رشد تولید، کارگران چه نقشی در عملیاتی‌شدن آن دارند؟

بایزیدی: یکی از ارکان اساسی تحقق شعار سال در رشد تولید و در نتیجه مهار تورم، کارگر است به همین سبب نگاه ویژه به جامعه شریف کارگری و تکریم آنها، در زمره مهم‌ترین موارد در راستای توسعه اقتصادی کشور است.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×