» اخبار استان » نگاهی به ۱۱ سال تورم در کشور
اخبار استان - اقتصادی - گزارش و تحلیل

نگاهی به ۱۱ سال تورم در کشور

اردیبهشت 21, 1402 60

به گزارش گروه اقتصادی حرف رک؛ در سالیان اخیر علی‌الخصوص از سال 1397 به بعد تورم روند رو به رشدی داشته است. البته در برهه‌هایی هم نوساناتی به خود دیده. تورمی که دلایل زیادی در شکل گیری آن دخیل است.

با بررسی های صورت گرفته، از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ نرخ تورم کشور از ۱۴.۶درصد به ۶.۹ درصد کاهش یافته که نرخ تک رقمی برای شاخص ثبت شده‌است. اتفاقی که بیشتر به خاطر انتظارات سیاسی وقت، از جمله برجام رخ داد و امید از کاهش تحریم ها نشات می گرفت.

به رغم رشد ۱.۳ درصدی تورم در سال ۱۳۹۸ و رسیدن به ۸.۲ درصد، از سال ۱۳۹۷ با خروج آمریکا از برجام تورم، رشد صعودی پیدا کرد و با جهشی یکباره به ۲۶.۹ درصد رسید. این روند افزایشی از سال ۱۳۹۷ شروع و در مهرماه ۱۴۰۰ با 45/9% به اوج خود رسید.

سال ۱۴۰۰ نیز همراه با تغییر دولت در کشورمان بود که با چالش‌های داخلی از جمله کارخانجات و تولیدی های راکد که به دلایل مختلف و همچنین نبود اقدامی خارج از برجام در سال‌های گذشته در داخل کشور، از جمله مهمترین دلایل به بن بست رسیدن اقتصاد کشور در آن مقطع می توان برشمرد که تاثیر بسزایی در تورم داشت.

از آبان ماه ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۱ تورم کشور روند نزولی کندی را تجربه کرد. به طوری که، از ۴۴.۷ درصد ۲۷.۹ دهم درصد کاهش یافته است. ولی در خرداد ماه ۱۴۰۱ به بعد دوباره روند تورم کشور با صعود همراه بود و در نهایت در اسفندماه ۱۴۰۱ به ۴۵.۷ درصد افزایش پیدا کرد.

از عمده دلایل تورم در کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– وضع تحریم ها
– خارج شدن چرخه تولید از رکود
– عدم مدیریت صحیح سرمایه‌های در گردش مردم
– ناترازی پرداختی بانک‌ها
– عدم توزیع صحیح کالا در سطح جامعه

موارد مذکور، در کنار یکدیگر مشکلات کثیر اقتصادی را شکل می‌دهند که امروز جامعه ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند اما در صورتی که سیاست‌های اقتصادی صحیحی در پیش گرفته شود، می‌توان به راحتی معضل اقتصادی کشور را حل کرد.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×