» اخبار استان » اشنویه » هدف قراردادن عمدی هواپیمای مسافربری مصداق مظلومیت ایران است
اشنویه - تیتر یک
کارشناس ارشد مسائل سیاسی:

هدف قراردادن عمدی هواپیمای مسافربری مصداق مظلومیت ایران است

تیر 11, 1402 زمان مطالعه: 4 50

حمله تروریستی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در سال ۶۷ جزو هولناک‌ترین جنایات است که برای معرفی ابعاد مختلف این حادثه جانسوز باید موزه‌ای ویژه این واقعه ایجاد شود.

  به گزارش پایگاه حرف رک نقل از شنو خبر؛ عباس سلیمان‌زاده کارشناس مسائل سیاسی استان آذربایجان غربی با اشاره به سالروز حمله ناو آمریکایی به هواپیمایی مسافربری ایران در خلیج‌فارس و تشریح این جنایت گفت: در دوازدهم تیرماه 1367 شمسی برابر با سوم ژوئیه 1988 میلادی، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب‌های خلیج‌فارس و در نزدیکی جزیره “هنگام” مورد هجوم یگان‌های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب‌های خلیج‌فارس قرار گرفت و سقوط کرد.

 وی با بیان اینکه “این هواپیما با موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیروهای تجاوزگر قرار گرفت” اظهار کرد: آدمیرال ویلیام راجرز در سوم ژوئیه 1988 دستور حمله به هواپیمای مسافربری ایران را صادر کرد و یک ماجرای بین‌المللی برای آمریکا به وجود آورد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: ناو وینسنس در این حمله دو موشک به سمت هواپیمایی که حامل 290 مسافر بود شلیک کرد و بر اثر آن همه مسافران و خدمه آن کشته شدند و جنازه خیلی‌ها هم هرگز پیدا نشد.

سلیمان‌زاده افزود: آمریکایی‌ها دلیل موجهی برای این شلیک ارائه نکردند در ابتدا آن را یک هواپیمای نظامی خواندند و بعد ادعا کردند که هواپیما خارج از دالان هوایی پرواز می‌کرد؛ ولی پس از آن که مسیر قانونی هواپیما مورد تأیید سازمان‌های بین‌المللی هواپیمایی ایکائو و یاتا قرار گرفت گفتند این هواپیما را با اف 14 اشتباه گرفته‌اند و بعداً هم به فرمانده ناو وینسنس مدال شجاعت اعطا کردند.

 وی تصریح کرد: متخصصان هوایی بی‌طرف در آن زمان معتقد بودند فرمانده و مسئولان ناو وینسنس در هنگام حمله به این هواپیما می‌دانستند که با یک هواپیمای مسافربری مواجه‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: وقتی ناو وینسنس پس از پایان مأموریتش به سواحل سان دیگو برگشت از کاپیتان راجرز و خدمه همراهش مانند قهرمانان جنگ استقبال شد و به ویل راجرز در زمان بازنشستگی‌اش مدال شجاعت اعطا شد. بعدازاین واقعه راجرز در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: «اگر صدها بار نیز آن اتفاق رخ دهد باز هم دستور شلیک خواهم داد.»

 سلیمان‌زاده درباره تبعات دستور شلیک به هواپیمای مسافربری توسط آدمیرال آمریکایی اظهار کرد: مدتی بعد دختر ویل راجرز فرمانده ناو آمریکایی به دلیل اقدام پدرش خودکشی کرد.

 وی اظهار کرد: پس از این اقدام ویل راجرز گفت «ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران به دستور مقامات ارشد ارتش آمریکا بوده و اراده در این کار نداشته است.»

کارشناس مسائل سیاسی سکوت معنادار مجامع بین‌المللی در برابر جنایت آشکار آمریکا در هدف قراردادن هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی را مورد سؤال قرارداد و افزود: در واقع این حادثه نشان داد که مجمع بین‌المللی و مراجعی که باید حافظ امنیت جهانی باشند، هیچ‌گونه دلسوزی برای ملت‌ها نداشته و نه‌تنها هیچ اقدامی در جهت دفاع از آن‌ها انجام نمی‌دهند؛ بلکه در مواردی بر جنایات قدرت‌های بزرگ صحه می‌گذارند.

 سلیمان‌زاده تصریح کرد: به نظرمی رسد به‌جای برخورد صرفاً مقطعی با این قبیل حوادث می‌توان با ساماندهی اقداماتی مشخص در حوزه زنده نگه‌داشتن یاد چنین وقایعی ضمن نمایش هزینه‌های ایستادگی در برابر قدرت‌های زورگو، مصادیق مظلومیت ملت ایران را به جهانیان ارائه کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×