» اقتصادی » واردات کالا از مرز بازرگان کاهش داشته است
اقتصادی - گزارش و تحلیل - ماکو
گفتگوی مفصل با مدیرکل گمرک بازرگان؛

واردات کالا از مرز بازرگان کاهش داشته است

اردیبهشت 27, 1402 زمان مطالعه: 10 60

مدیرکل گمرک بازرگان گفت: در یک سال گذشته واردات کالا از مرز بازرگان ۵ درصد کاهش و در این مدت فقط ترانزیت خارجی ورودی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴ درصدی داشته است.

به گزارش حرف رُک به نقل از مرزداران، مرز زمینی بازرگان به‌عنوان بزرگ‌ترین مرز زمینی کشور تأثیر مهمی در ارزآوری و اقتصاد کشور دارد و سالانه چندین میلیون دلار کالا از این مرز وارد کشور می‌شود؛ حدود یک‌چهارم از کل پایانه‌های مرزی کشور در آذربایجان‌غربی قرار دارد و این استان دارای پنج پایانه مرزی بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز عراق است و گمرک بازرگان یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به‌صورت شبانه‌روزی در شمال آذربایجان‌غربی فعال است.

به همین منظور خبرنگار مرزداران گفتگوی ویژه‌ای با رامین ظهیری مدیرکل گمرک بازرگان انجام داده است.

 

مرزداران: در یک سال گذشته چه میزان کالا وارد کشور شده است؟

مدیرکل گمرک بازرگان: میزان کالای وارد شده به کشور طی یک سال گذشته از نظر وزنی ۵۱۰ هزار و ۱۰۴ تن و به ارزش ۶۵۵ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۹۷۰ دلار است.

 

مرزداران: آیا این مقدار کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است؟

رامین ظهیری: خیر، بلکه از این لحاظ نیز نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش چندانی نداشته است .

 

مرزداران: این تناژ کالای وارد شده شامل چه محصولاتی است؟

مدیرکل گمرک بازرگان: شامل انواع ماشین‌آلات صنعتی، مصنوعات از چدن و آهن یا فولاد، آلومینیوم، عصاره رنگ و مرکب، وسایل نقلیه زمینی، مواد پلاستیکی، اسکلت فلزی، انواع چسب، انواع رنگ، سنگ فلز جوش، خاکستر، کائوچو و اشیای ساخته شده از آن و انواع پارچه می‌باشد.

 

مرزداران: ترانزیت در این مرز «مرز بازرگان» در یک سال گذشته به چه صورت بوده است؟

مدیرکل گمرک بازرگان: در این مدت دو میلیون و ۶۴۰ هزار و ۲۸۱ تُن ترانزیت کالا از طریق این مرز صورت‌گرفته است.

 

مرزداران: آیا همه این تناژ ترانزیت داخلی بوده است؟

رامین ظهیری: خیر، دو میلیون و ۵۰۵ هزار و ۷۶۳ تُن کالا از طریق این مرز به‌صورت ترانزیت خارجی ورودی (صادره از گمرک بازرگان به سایر گمرکات) و ۱۳۴ هزار و ۵۱۸ تُن ترانزیت داخلی بوده است.

 

مرزداران: آیا ترانزیت نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است؟

مدیرکل گمرک بازرگان: در بخش ترانزیت داخلی بله نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد کاهش داشته؛ اما در بخش ترانزیت خارجی ورودی خوشبختانه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد رشد داشته است.

 

مرزداران: در خصوص اظهارنامه‌هایی که در گمرک‌ها صادر می‌شود نیز آِیا در این مورد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش وجود داشته است؟

مدیرکل گمرک بازرگان: بله، در خصوص کالاهای وارد شده از این گمرک ۱۶ هزار و ۱۷۲ اظهارنامه صادر شده که از این نظر نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش و پنج هزار و ۹۹۸ مورد اظهارنامه در خصوص ترانزیت داخلی صادر شده که ۱۰درصد کمتر از سال قبل است.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×